DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6180

Title: Evaluating the Quality and Student Satisfaction Towards the Online Education Service Provided by Eastern Mediterranean University during COVID-19 Pandemic
Authors: Tümer, Mustafa (Supervisor)
Alnaji, Mervat
Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration Department
Online Education--COVID-19 Pandemic, 2020- --Eastern Mediterranean University--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) E-Learning--Online Learning--Student Satisfaction--Evaluation Education--Computer network resources--Educational Technology--Student Attitudes
service quality, satisfaction, online education, questionnaire, quantitative analysis
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Alnaji, Mervat. (2021). Evaluating the Quality and Student Satisfaction Towards the Online Education Service Provided by Eastern Mediterranean University during COVID-19 Pandemic. Thesis (Ph.D), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Due to the unfortunate circumstances related to the global health crisis of coronavirus, most of the educational institutions heavily relied on the fully online system to continue the scholastic process. Therefore, this study aimed at evaluating the students’ satisfaction regarding the online education quality service provided by Eastern Mediterranean University. Besides, it examined the major factors that influenced the quality of this program. Additionally, the current study investigated students’ problems in using the online learning and suggested solutions on improving the quality of this service. This study adopted the quantitative approach, which involved a questionnaire based on empirical researches majored in the theme of quality and satisfaction. In regards to the data collection, a pre-testing was used to measure the validity and reliability of the questions. The Google form was distributed via Microsoft teams platform and emails. Following, the data were collected from more than two hundred ten male and female students with different ages and educational levels enrolled in several departments. To analyze the data, the study used the descriptive statistics, t. test, and one-way ANOVA. In respect of the findings, the descriptive analysis showed a number of factors that generally influenced the respondents’ satisfaction towards the distance education such as relevance, authentic learning, course structure, and autonomy. Additionally, one-way AONVA results revealed the insignificant impact of gender, faculty, and educational level on students’ satisfaction considering the virtual learning. However, the age played an important role in this theme. Besides, the students reported problems in using the online learning related to computer skills, Internet access, technical devices, and instructors’ feedback. Moreover, Preparing the academic staff with advanced technical skills, enabling free access to the Internet, providing technical devices, and designing a system guideline for the learners were students’ most suggestions on improving the quality of online learning. The study provided implications for curriculum planners, designers, instructors, and institution regarding the online learning. Also, it reconsidered the study's limitation and recommended for future studies.
ÖZ: Koronavirüsün küresel sağlık kriziyle ilgili talihsiz koşullar nedeniyle, eğitim kurumlarının çoğu, skolastik süreci sürdürmek için tamamen çevrimiçi sisteme büyük ölçüde güvendi. Bu nedenle, bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi tarafından sunulan çevrimiçi eğitim kalitesi hizmetine ilişkin öğrencilerin memnuniyetlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, bu programın kalitesini etkileyen başlıca faktörleri inceledi. Ek olarak, mevcut çalışma, öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeyi kullanmadaki sorunlarını araştırdı ve bu hizmetin kalitesini iyileştirmeye yönelik çözümler önerdi. Bu çalışma, kalite ve memnuniyet temasında uzmanlaşmış ampirik araştırmaya dayalı bir anket içeren nicel yaklaşımı benimsemiştir. Veri toplama ile ilgili olarak, soruların geçerlik ve güvenirliğini ölçmek için bir ön test kullanılmıştır. Google formu, Microsoft ekipleri platformu ve e-postalar aracılığıyla dağıtıldı. Daha sonra, çeşitli bölümlerde kayıtlı farklı yaş ve eğitim seviyelerindeki iki yüz on kız ve erkek öğrenciden veriler toplanmıştır. Verileri analiz etmek için, çalışmada tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır, t. testi ve tek yönlü ANOVA. Bulgularla ilgili olarak, tanımlayıcı analiz, ilgi, otantik öğrenme, ders yapısı ve özerklik gibi katılımcıların uzaktan eğitime yönelik memnuniyetini genel olarak etkileyen bir dizi faktörü gösterdi. Ek olarak, tek yönlü AONVA sonuçları, sanal öğrenme göz önüne alındığında cinsiyet, fakülte ve eğitim düzeyinin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisinin önemsiz olduğunu ortaya koydu. Ancak, bu temada yaş önemli bir rol oynadı. Ayrıca öğrenciler bilgisayar becerileri, internet erişimi, teknik cihazlar ve öğretim elemanlarının geri bildirimleri ile ilgili çevrimiçi öğrenmeyi kullanmada sorun yaşadıklarını bildirmişlerdir. Ayrıca, akademik kadronun ileri teknik becerilere sahip olarak hazırlanması, internete ücretsiz erişim sağlanması, teknik cihazların sağlanması ve öğreniciler için bir sistem kılavuzunun tasarlanması çevrimiçi öğrenmenin kalitesini artırmaya yönelik öğrencilerin en çok önerileri olmuştur. Çalışma, çevrimiçi öğrenmeye ilişkin müfredat planlayıcılar, tasarımcılar, eğitmenler ve kurum için çıkarımlar sağlamıştır. Ayrıca, çalışmanın sınırlamalarını yeniden gözden geçirmiş ve gelecekteki çalışmalar için önerilmiştir.
Description: Master of Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.B.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer
URI: http://hdl.handle.net/11129/6180
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Alnajimervat.pdfThesis, Master1.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback