|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6214
|
Title: | Avrupa Konseyi Tarafından Hazırlanan Demokrasi Kültürü İçin Yetkinlikler Modeli Üzerine Okul Müdürlerinin Görüşlerinin İncelenmesi |
Authors: | Mertkan, Şefika (Tez Danışmanı) Aliusta, Gülen Onurkan (Eş-Tez Danışmanı) Zaifoğlu, Peyman Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Yönetimi ve Denetimi--Demokrasi Kültürü--Eğitimi--Demokrasi Kültürü Demokrasi Kültürü; Demokrasi Kültürü İçin Yetkinlikler Modeli |
Issue Date: | Feb-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Zaifoğlu, Peyman. (2022). Avrupa Konseyi Tarafından Hazırlanan Demokrasi Kültürü İçin Yetkinlikler Modeli Üzerine Okul Müdürlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmanın temel amacı demokrasi kültürünün geliştirilmesinde okulların
rolünü belirlemek, Avrupa Konseyi tarafından hazırlanan demokrasi kültürü için
yetkinlikler modelinin önemi ve ilgili modelde yer alan yetkinliklerin öğrenci,
öğretmen ve yöneticilere kazandırılması noktasında neler yapılabileceği ile ilgili okul
müdürlerinin bakış açılarını ortaya koymaktır. Yapılan çalışmada Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti ilkokullarında görev yapan okul müdürlerinin deneyimlerinden yola
çıkarak onların bakış açılarına göre demokrasi kültürü oluşturulması noktasında
okulların rolünü hakkındaki düşünceleri, Avrupa Konseyi tarafından hazırlanan
demokrasi kültürü için yetkinlikler modelinin önemi hakkında görüşleri ve ilgili
modelde yer alan yetkinliklerin okul müdürlerine, öğretmenlere ve öğrencilere
kazandırılması noktasına neler yapılabileceği hakkındaki düşünceleri derinlemesine
incelendiğinden nitel araştırma yaklaşımı kullanılmış ve araştırma fenomonolojik
olarak desenlendirilmiştir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan
ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırmaya KKTC’deki
ilkokullarda görev yapan, İki Toplumlu Eğitim Teknik Komitesinin düzenlemiş
olduğu demokrasi eğitimine katılmış toplam 18 okul müdürü katılmıştır. Çalışma
verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Pandemi
dönemi içerisinde olunması nedeni ile görüşmelerin 12 tanesi yüz yüze
gerçekleştirilirken, 6 tanesi internet üzerinden çevrimiçi platformlar aracılığıyla
görüntülü görüşme şeklinde gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler analiz edilirken,
içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Demokrasi kültürünün geliştirilmesi noktasında okullara düşen rollerin yerine
getirebilmesi için öğretmen ve yöneticilere roller düştüğü ortaya konmaktadır. Bunun
yanında öğretmen ve yöneticilere düşen rolleri destekleyecek şekilde velilere ve
öğrencilere de roller düşmektedir.
Çalışmanın bir diğer önemli sonucuna göre globalleşen dünya düzeni içerisinde
çokkültürlü toplumların artması, Avrupa Konseyi tarafından hazırlanan demokrasi
kültürü için yetkinlikler modeline duyulan ihtiyacı ve modelin önemi ortaya
koymaktadır. Yapılan araştırma sonucunda elde edilen verilere göre çokkültürlü
toplumlar içerisinde farklılıklarla birlikte yaşamak ve demokratik vatandaşlar olarak
yetişmek için ilgili modelde yer alan yetkinlikler önem taşımaktadır.
Araştırmadan elde edilen son bulgulara göre Avrupa Konseyi tarafından
hazırlanan demokrasi kültürü için yetkinlikler modelinde yer alan yetkinliklerin
öğrenci, öğretmen ve yöneticilere kazandırılması noktasında yapılması gerekenler
önerilmiştir. Bu noktada ortaya konan önerilerin gerçekleşebilmesi için okul, Milli
Eğitim Bakanlığı ve öğretmen sendikasının iş birliği yapması gerektiği dikkat çeken
bulgular arasında yer almaktadır. Okul, Milli Eğitim Bakanlığı ve öğretmen
sendikasının iş birliği sayesinde ilgili modelde yer alan yetkinliklerin kazandırılması
mümkün olacaktır. This research aims to explore the role of schools in developing a culture of
democracy along with the importance of the Council of Europe’s Reference
Framework of Competences for Democratic Culture from the perspective of school
principals in North Cyprus. The study also investigates how students, teachers and
school principals could be supported to develep the competences emphasized in the
aforementioned Framework. A qualitative approach was employed throughout the
study. Data were collected using in-depth semi-structured interviews conducted with
eighteen primary school principals who had participated in professional development
activities on democracy organized by the Bi-communal Teachnical Committee on
Education. Because the study took place during Covid-19, twelve interviews were
conducted online and six face-to-face. Thematic analysis was used when analysing the
interviews.
Findings suggest participating school principals believe schools play a
significant role in developing a culture of peace and the reference framework
developed by the Council of Europe is both important and timely. The importance of
the competences covered in the framework has been emphasized by the participants
who trust these competences gain currency particularly in multi-cultural societies
where people are required to live in harmony despite their differences. Participating
principals underline, however, that developing these competences is not easy and
requires significant changes in the education system and a range of stakeholders to
work in cooperation with each other. |
Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Gülen Onurkan Aliusta ve Tez Danışmanı: Prof. Dr. Şefika Mertkan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6214 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|