|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6244
|
Title: | Social Media and Social Networking Applications for Knowledge Sharing among Academics in Nigeria |
Authors: | Kara, Nurten (Supervisor) Gamji, Musa Bara U. Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Department Social networks--Social Media--Communication Social Media; Social Networking Applications; Knowledge Sharing; Academics |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Gamji, Musa Bara U. (2021). Social Media and Social Networking Applications for Knowledge Sharing among Academics in Nigeria. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The usage of social media and social networking applications to communicate or share
ideas among people is one of the trending areas in communication and new media
research. This research sought to investigate the usage of Social Media and Social
Networking applications as knowledge sharing technologies among lecturers, or with
students. The study used convenient sample method to select respondents through a
multi-stage sampling procedure to gather data from 1047 respondents across 13
academic faculties at Ahmadu Bello University (ABU) in Zaria, Nigeria, who
responded to a survey questionnaire instrument. SPSS and NVivo data analysis
programs were used for the analysis of both qualitative and quantitative data. Crosssectional design within the action research framework was conducted using mixedmethod; with structured questionnaires and in-depth interviews. Diffusion of
innovation, unified theory of acceptance and use of technology theories formed the
conceptual framework of the study. Key Findings reveal that, the greatest challenges
faced by Nigerian academics in using social media and social networking applications
include low interconnectivity and insufficient electricity supply. In addition, the
academic staff of the Ahmadu Bello University Zaria were influenced to use the Social
Media and Social Networking applications by the technological factor followed by the
individual factor, and that there is no significant relationship between the participants'
gender and the use of the technologies. The COVID 19 pandemic period according to
the findings has increased the use of the social media and social Networking
applications among the academics of Ahmadu Bello university Zaria. Three out of the
four hypothesis were supported by the qualitative data of the findings while hypothesis
1 (H1) stands unsupported. ÖZ:
İnsanlar arasında iletişim kurmak veya fikir paylaşmak için sosyal medya ve sosyal ağ
uygulamalarının kullanımı, iletişim ve yeni medya araştırmalarında yaygın çalışma
alanlarından biri haline gelmiştir. Bu nedenle, bu araştırma, sosyal medya ve sosyal ağ
uygulamalarının öğretim elemanlarının kendi meslektaşları ve öğrencileri arasında hangi
oranda ve nasıl kullanıldığını araştırmayı amaçlamıştır. Çalışmanın evreni, çok aşamalı bir
örnekleme prosedürü ile belirlenmiştir. Nijerya, ABU Zaria Üniversitesi’ndeki 13 fakültede
anketi cevaplayan 1047 kişinin verileri temel alınmıştır. Nitel ve nicel verilerin analizi için
SPSS ve NVivo programları kullanılmıştır. Çalışmada, anket ve derinlemesine görüşmelerle
toplanan verilere dayanan karşılaştırmalı karma bir araştırma yöntemi izlenmiştir. Bu tezde
argümanlar, Yeniliklerin Yayılması ve Teknoloji Kabul ve Bütünleşik Davranış Kuramları
etrafında gelişmiştir. Analizler, veri enflasyonu, zayıf internet bağlantısı ve elektrik
kesintilerinin akademisyenlerin sosyal medya ve sosyal ağ uygulamalarını kullanırken
karşılaştıkları en büyük engeller olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca bu akademisyenlerin
bilgi paylaşım uygulamalarını kullanmalarında teknolojik faktörün yanı sıra bireysel
faktörlerin de engeller arasında olduğu ama cinsiyet ile teknoloji kullanımı arasında anlamlı
bir ilişki olmadığı da tespit edilmiştir. COVID 19 pandemi sürecinin bu uygulamaların
akademisyenler arasında kullanımını olumlu yönde etkilediği de gözlemlenmiştir. |
Description: | Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Nurten Kara. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6244 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|