|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6245
|
Title: | Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, Tükenmişlik Faktörleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
Authors: | Dinçyürek, Sibel (Tez Danışmanı) Arık, Süleyman Salih Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Psikoloji Tükenmişlik Sendromu--Psikoloji--Öğrenciler Duygusal zeka, tükenmişlik, yaşam doyumu, üniversite öğrencileri |
Issue Date: | Jun-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Arık, Süleyman Salih. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, Tükenmişlik Faktörleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Postmodern dönemde insan yaşamına dahil olan duygusal zekâ, tükenmişlik ve
yaşam doyumu kavramlarına karşı gösterilen ilgi giderek artmaktadır. Buna karşın
ilgili literatürde üç kavramı ortak bir şekilde ele alan bir çalışma ile karşılaşılmamıştır.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri, tükenmişlik
faktörleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkileri incelemek amaçlanmaktadır.
Araştırmaya KKTC’nin Doğu Akdeniz Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 197
kadın ve 111 erkek olmak üzere toplam 308 üniversite öğrencisi katılım göstermiştir.
Araştırmada veri toplama araçları olarak Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ
Ölçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) ve Yaşam
Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır. İstatiksel analiz için SPSS 21 paket
programından yararlanılmıştır. Normallik testi sonucuna göre iki grup arasında yapılan
karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t testi kullanılmıştır. İkiden fazla grup
karşılaştırmaları için Tek Yönlü ANOVA testi ve Kruskal Wallis testi sonuçları
verilmiştir. Duygusal Zekâ Ölçeği, MTE-ÖF Ölçeği ve Yaşam Doyum Ölçeği
arasındaki ilişkiye Pearson Korelasyon Katsayısı ile bakılmıştır. Öğrencilerin
duygusal zekalarının; yaşam doyumları ve tükenmişlik düzeyleri üzerine yordayıcı
etkisini incelemek için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi Enter Metodu
kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile tükenmişliğin alt
boyutlarından olan duyarsızlaşma ve tükenme ile arasında negatif yönlü yetkinlik ile
ise pozitif yönlü bir ilişki oluğuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde tükenme ve
duyarsızlaşma ile yaşam doyumu arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Ayrıca yetkinlik puanlarının duygusal zekâ düzeyi üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu
tespit edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile yaşam doyumu
düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğuna ulaşılmıştır. Ayrıca yaşam
doyumu puanlarının duygusal zekâ düzeyi üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu
belirlenmiştir. Araştırmada son olarak duygusal zekâ, tükenmişlik ve yaşam doyumu
düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaştığı görülmüştür. In post-modern period, interest in the concepts like emotional intelligence, burn
out, and satisfaction with life, which are a part of human life, gradually increases.
Nevertheless, no study handling the three concepts jointly has been discovered in the
related literature. The study aims to examine the relationship among emotional
intelligence, burn out factors and satisfaction with life of the university students. 308
students of whom 197 are women and 111 are men, studying at East Mediterranean
University of Turkish Republic of Nothern Cyprus attended to the survey. Reviewed
Shchutte Emonional Intelligence Scale, Maslach Burnout Inventory- Students Survey
(MBI-SS) and Satisfaction with life scale (SWLS) have been used as data collection
tools during survey. For statistical analysis SPSS 21 package programme has been
used. Unpairred t test has been used for the comparison between the two groups
determined in accordance with the normality test. For comparison among more than
two groups, one way anova test and kruskal Wallis test results have been presented.
The relationship among Emotional intelligence Scale, MBI-SS, and Satisfaction With
Life Scale has been checked with pearson correlation parameter. Multiple linear
regression Analysis Enter Method has been used to investigate in the predictor effect
of emotional intelligence of the students on their satisfaction with life and their level
of burnout. It has been discovered that there is a negative relation between the
emotional intelligence levels of the university students and depersonalisation which is
one of the sub-dimensions of burnout; while there is a positive relationship with
competence. Similarly, it has been reached that there is a negative relationship between
burnout & depersonalisation and satisfaction with life. Morevover, it has also been
confirmed that competency points have a predictory effect on the emotional
intelligence levels. It also has been realised that there is a meaningful positive
relationship between emotional intelligence and satisfaction with life levels of the
university students. Furthermore, predictory effect of satisfaction with life points on
emotional intelligence levels has been determined. Finally, it has been observed during
survey that emotional intelligence, burnout and satisfaction with life levels
differentiate in accordance with several variables. |
Description: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Sibel Dinçyürek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6245 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|