|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6248
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcı Özgüvenlerinin Kendi Bildirimlerine Göre Niteliksel Olarak İncelenmesi |
Authors: | Yazgın, Eda (Tez Danışmanı) Kömürcü, Şadiye Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Okul Öncesi Eğitim--Çocuklar Yaratıcılık, Yaratıcı Özgüven, Erken Çocukluk Eğitimi |
Issue Date: | Feb-2023 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kömürcü, Şadiye. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaratıcı Özgüvenlerinin Kendi Bildirimlerine Göre Niteliksel Olarak İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Günümüz, bilginin hızla yenilendiği, duygu, düşünce ve algıların değişime
uğradığı, her alanda çok hızlı değişmlerin yaşandığı, küçük olarak görünen
değişimlerin bile büyük değişikliklere yol açtığı karmaşık bir çağdır. Böyle bir çağda,
değişimleri yakalayabilmek, adapte olmak, bu doğrultuda birşeyler üretmek ve
uygulayabilmek önem kazanmaktadır. 21. Yüzyıldaki hızlı değişimler ister istemez
bireylerden beklenen yeterlilikleri de değiştirmektedir. Bu nedenle başta eğitim
sistemi olmak üzere diğer birçok sistemlere önemli görevler düşmektedir. Çağdaş
eğitim sisteminin en önemli amacı öğrendiğini uygulayabilen, düşünebilen bireyler
yetiştirmektir. Yaşadığımız çağda bireylerin gerekli becerileri kazanmaları önemlidir.
Eğitim sisteminin temel amaçlarından birisi de öğrencilerde yaratıcı, farklı bakış
acılarına sahip, gözlem gücü yüksek, yeniliklere açık, duyarlı ve sorgulayıcı bir anlayış
oluşturmak olmalıdır. Bu anlayışın oluşmasında eğitim-öğretim sürecinde
öğretmenlere büyük sorumluluk düşmektedir. Öğretmenlerin çocukları yaratıcılığa
teşvik edebilmeleri için ilk önce kendilerinin buna sahip olması gerekmektedir. Bu
araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı özgüvenleri kendi bildirimleri
doğrultusunda niteliksel açıdan incelenmiştir. Bu araştırmada durum çalışması
kullanılmıştır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yürütülmüş bu araştırmada
araştırma grubunu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim bakanlığına bağlı
Girne bölgesinde yer alan resmi ve özel anaokullarında görev yapmakta olan 30 okul
öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemine göre
seçilmiştir. Görüşmeler çalışmanın yapılacağı anaokullarında ön ziyaretler yapılarak,
öğretmenlerle tanışma, randevulaşma ve gerekli ön bilgilendirmeleri detaylı bir
biçimde tanıtılması prosedurü ile başlamıştır. Kayıt altına alınmış görüşmeler daha
sonra analiz edilmiştir. Öğretmenlerin araştırma sonucunda, yaratıcılık kavramına
uzak olmadıkları, eğitimde yaratıcılığın önemli bir yere sahip olduğunun farkında
oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin tamamen geleneksel yöntemlerden uzaklaşıp
çağdaş eğitim sistemi ile birlikte yaratıcılığın önemli bir noktaya ulaştığını,
etkinliklerde ve sınıf düzeni gibi birçok konuda daha özgün ürünler ortaya çıkardıkları
görülmüştür. Öğretmenlerin çocuklarla birlikte iç mekânlarda daha fazla zaman
geçirdikleri, dış mekânlarda ise daha az zaman geçirdikleri görülmüştür.
Öğretmenlerin iç mekânlarda daha yaratıcı özgün tasarımlarda bulundukları, dış
mekânlara ise gereken özeni göstermedikleri saptanmıştır. Araştıma sonuçlarına göre,
öğretmenlerin birçoğunun okul yönetimi tarafından engellendikleri, malzemelerin
yetersizliği, zaman kısıtlaması gibi birçok nedenden dolayı yaratıcılıklarının
engellendiği görülmüştür. |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2023. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6248 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|