|
EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6252
|
Title: | Studying the Effect of Color on Children in Learning Environment: Classrooms |
Authors: | Coşkun, Afet Çeliker (Supervisor) Tahat, Hamza Jehad Mohammed Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture |
Keywords: | Interior Architecture Interior Design--Color--Schools School buildings--Designs--Effect of Color--Classrooms Color--Interior decoration Color in interior decoration Concentration, Children, Learning Environment, Academic Performance, Color |
Issue Date: | Jul-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Tahat, Hamza Jehad Mohammed. (2022). Studying the Effect of Color on Children in Learning Environment: Classrooms. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Children are an essential part of society, and it must know how to deal with them.
Also, provide them with complete comfort where children are considered the age
group that can be affected by color more than others. The selected age group for
children is from 5-to 12 because before that it is a baby, and after that, it is the
beginning of adolescence. The objective of this thesis is how to reach a good learning
environment that will support students to achieve an academically appropriate
atmosphere in the classroom through color and some physical environment factors,
which are checklist existing for the classroom, activity room, handicraft, sports area
and external playground, and some criteria such as types of technology, furniture,
lighting, visual elements, types of arrangement, the height of the space and color.
This study's evaluation was based on the selection of 10 elementary innovation
schools according to the criteria made to evaluate the cases, and the analysis of what
had been collected from previous studies, to reach the main objective. To handle this
thesis qualitative research method was adopted by reviewing previous studies, books,
and websites. Furthermore, it is rich in such information. For example, the result of
this thesis showed the effect of color as a cold color; it is better than warm color
inside the classroom because it has a positive effect on concentration and growing up
academic performance. In addition, the external spaces should have been included in
the school's ground due to its rich environment in authentic experiences, and some
articles called it an external learning environment. ÖZ:
Çocuklar toplumun önemli bir parçasıdır ve onlarla nasıl başa çıkılacağı bilinmelidir.
Çocukların renkten diğer yaş gruplarına kıyasla daha fazla etkilenebileceği kabul
edildiğinden, onlara gerekli rahatlık sağlanmalıdır. Bu tez çalışmasında çocuklar için
seçilen yaş grubu 5-12 yaş arasıdır, çünkü ondan öncesi bebeklik, sonrası ise
ergenliğin başlangıcıdır. Bu tezin amacı, öğrencilerin sınıfta akademik olarak uygun
bir atmosfer elde etmelerini destekleyen iyi bir öğrenme ortamına nasıl
ulaşılabileceğini ortaya koymaktır. Sınıf, etkinlik odası, el sanatları, spor alanı ve dış
oyun alanı için bir kontrol listesi oluşturularak, renk ve bazı fiziksel çevre faktörleri
aracılığıyla, teknoloji türleri, mobilya, aydınlatma, görsel öğeler, düzenleme türleri,
mekanın yüksekliği ve renk gibi bazı kriterlerle birlikte öğrenme ortamı
araştırılmaktadır. Değerlendirilen bu çalışmada, ana amaca ulaşmak için yenilikçi
(inovatif) 10 ilköğretim okulu seçilmiş ve değerlendirmek üzere oluşturulan
kriterlere ve önceki çalışmalardan toplananların analizine göre sonuçlar ortaya
konmuştur. Bu tezi ele almak için birçok bilgi açısından zengin olması nedeniyle
önceki çalışmalar, kitaplar ve web siteleri incelenerek nitel araştırma yöntemi
benimsenmiştir. Bu tezin sonucunda, önemli bir veri olarak soğuk renklerin bir renk
olarak etkisini sınıf içinde sıcak renkten daha iyi gösterdiğini, çünkü
konsantrasyonun ve akademik performansın artmasında olumlu bir etkisi olduğunu
göstermiştir. Bunun yanı sıra, gerçek deneyimlerdeki zengin ortamı nedeniyle
okullarda dış mekanlar da yer almalıdır ve bazı makalelere dış öğrenme ortamı
denmiştir. |
Description: | Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2022. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Afet Çeliker Coşkun. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6252 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Architecture
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|