DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6272

Title: Ortaöğretimde Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı
Authors: Sancar, Mine (Tez Danışmanı)
Zorlu, Neptün
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Yönetimi--Öğretmenler--Mesleki Gelişim--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Eğitim Denetimi, Mesleki Gelişim, Çağdaş Denetim, Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi
Issue Date: Sep-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Zorlu, Neptün. (2022). Ortaöğretimde Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı; KKTC MEB’e bağlı genel ortaöğretim devlet okullarında yapılan denetim etkinliklerini irdeleyerek, bu denetimin, öğretmenlerin mesleki gelişimine katkısını ortaya koymaktır. Bunu yaparken hangi denetim modelinin uygulandığı, öğretmenlerin mesleki gelişimine önem verilip verilmediği, denetimin ne sıklıkla, kim tarafından ve nasıl yapıldığı ve denetimlerin öğretmenlerin mesleki gelişimine ne derece katkı sağladığı irdelenecektir. Yapılan araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırma fenomenolojik olarak desenlendirirmiştir. Araştırmaya, KKTC MEB’e bağlı ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan ve mesleğinde en az beş yıl deneyim sahibi olan öğretmenler dahil edilmiştir. Araştırmaya, KKTC MEB’e bağlı Gazimağusa ilçesinde bulunan en kalabalık beş okulda görev yapan on beş branş öğretmeni katılmıştır. Çalışma verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiş; görüşmelerin tümü katılımcıların kendi doğal ortamlarında ve birebir yapılan yüz yüze görüşmelerle gerçekleştirilmiştir. Veriler analiz edilirken içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan 15 branş öğretmeninin görüşlerine göre KKTC’de eğitim denetimi, bilimsel denetim olarak adlandırılan model kapsamında olup, MEB denetmenleri tarafından, performans değerlendirme bağlamında aday öğretmenlerin kadrolarının onaylanmasına yönelik denetim yapılmakta ve öğretmen gelişimine yönelik herhangi bir katkı sağlamamaktadır. Çalışmanın bir diğer önemli sonucuna göre ise; araştırmaya katılan tüm öğretmenler denetimin gelişim için gerekli olduğuna vurgu yapmakta, denetlenmeye ve denetmenlerin rehberliğine gereksinim olduğunu dile getirmektedirler.
The main purpose of this study is to examine the monitoring teachers effectiveness within the general framework of educational inspection in secondary public schools affiliated to the Ministry of Education of the TRNC and to demonstrate the way these monitoring activities contributes to the Professional development of teachers. In doing so, the first to be examined is which monitoring model is applied, during the monitoring process whether, importance is attached to the professional development of teachers, how often, by whom and for what purpose these monitoring are carried out, and to what extent these activities contribute to the professional development of teachers. In the study, a qualitative research approach was used and the research was phenomenologically designed. Teachers who are working in secondary education institutions in the TRNC and who are required to have had at least five years of experience in their profession have been included in the study. 15 branch teachers working in the 5 most populous schools in the Famagusta district of the Ministry of Education of the TRNC participated in the study. The study data were obtained by semi-structured interview technique. All of the interviews were conducted in the participants' own natural environments and face-to-face interviews were conducted one-on-one. While analysing the data, content analysis methods were used. According to the results of the study, the teacher effectiveness monitoring is carried out using the scientific (classical) model. This monitoring is carried out by inspectors of the Ministry of Education mainly for the purpose of the performance evaluation of novice teachers who have been employed on temporary basis for two years and who are candidates for permanent positions. This process does not include much detailed feedback to contribute to teacher development as the teachers themselves point out. All teachers participating in the study, however, emphasise the need for a developmental, supervisory mentoring system for an enhanced teaching performance of teachers for a better teaching-learning process.
Description: Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Mine Sancar.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6272
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Zorluneptun.pdfTez, Master 1.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback