|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6272
|
Title: | Ortaöğretimde Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı |
Authors: | Sancar, Mine (Tez Danışmanı) Zorlu, Neptün Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Yönetimi--Öğretmenler--Mesleki Gelişim--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Eğitim Denetimi, Mesleki Gelişim, Çağdaş Denetim, Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi |
Issue Date: | Sep-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Zorlu, Neptün. (2022). Ortaöğretimde Eğitim Denetimi ve Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmanın temel amacı; KKTC MEB’e bağlı genel ortaöğretim devlet
okullarında yapılan denetim etkinliklerini irdeleyerek, bu denetimin, öğretmenlerin
mesleki gelişimine katkısını ortaya koymaktır. Bunu yaparken hangi denetim
modelinin uygulandığı, öğretmenlerin mesleki gelişimine önem verilip verilmediği,
denetimin ne sıklıkla, kim tarafından ve nasıl yapıldığı ve denetimlerin öğretmenlerin
mesleki gelişimine ne derece katkı sağladığı irdelenecektir. Yapılan araştırmada, nitel
araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırma fenomenolojik olarak desenlendirirmiştir.
Araştırmaya, KKTC MEB’e bağlı ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan ve
mesleğinde en az beş yıl deneyim sahibi olan öğretmenler dahil edilmiştir.
Araştırmaya, KKTC MEB’e bağlı Gazimağusa ilçesinde bulunan en kalabalık beş
okulda görev yapan on beş branş öğretmeni katılmıştır. Çalışma verileri yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiş; görüşmelerin tümü katılımcıların
kendi doğal ortamlarında ve birebir yapılan yüz yüze görüşmelerle gerçekleştirilmiştir.
Veriler analiz edilirken içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırmaya katılan 15 branş öğretmeninin görüşlerine göre KKTC’de eğitim
denetimi, bilimsel denetim olarak adlandırılan model kapsamında olup, MEB
denetmenleri tarafından, performans değerlendirme bağlamında aday öğretmenlerin
kadrolarının onaylanmasına yönelik denetim yapılmakta ve öğretmen gelişimine
yönelik herhangi bir katkı sağlamamaktadır. Çalışmanın bir diğer önemli sonucuna
göre ise; araştırmaya katılan tüm öğretmenler denetimin gelişim için gerekli olduğuna
vurgu yapmakta, denetlenmeye ve denetmenlerin rehberliğine gereksinim olduğunu
dile getirmektedirler. The main purpose of this study is to examine the monitoring teachers
effectiveness within the general framework of educational inspection in secondary
public schools affiliated to the Ministry of Education of the TRNC and to demonstrate
the way these monitoring activities contributes to the Professional development of
teachers. In doing so, the first to be examined is which monitoring model is applied,
during the monitoring process whether, importance is attached to the professional
development of teachers, how often, by whom and for what purpose these monitoring
are carried out, and to what extent these activities contribute to the professional
development of teachers. In the study, a qualitative research approach was used and
the research was phenomenologically designed. Teachers who are working in
secondary education institutions in the TRNC and who are required to have had at least
five years of experience in their profession have been included in the study. 15 branch
teachers working in the 5 most populous schools in the Famagusta district of the
Ministry of Education of the TRNC participated in the study. The study data were
obtained by semi-structured interview technique. All of the interviews were conducted
in the participants' own natural environments and face-to-face interviews were
conducted one-on-one. While analysing the data, content analysis methods were used.
According to the results of the study, the teacher effectiveness monitoring is
carried out using the scientific (classical) model. This monitoring is carried out by
inspectors of the Ministry of Education mainly for the purpose of the performance
evaluation of novice teachers who have been employed on temporary basis for two
years and who are candidates for permanent positions. This process does not include
much detailed feedback to contribute to teacher development as the teachers
themselves point out. All teachers participating in the study, however, emphasise the
need for a developmental, supervisory mentoring system for an enhanced teaching
performance of teachers for a better teaching-learning process. |
Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Mine Sancar. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6272 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|