DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6275

Title: Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri
Authors: Mertkan, Şefika (Tez Danışmanı)
Aliusta, Gülen Onurkan (Eş-Tez Danışmanı)
Beşerler, Cemre
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Eğitim Bilimleri Bölümü
İlkokul--Çok Kültürlülük--Eğitim Yönetimi ve Denetimi--Okul Yönetimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-).
Çok Kültürlülük; Yapısal Şiddet; Barış Kültür
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Beşerler, Cemre. (2022). Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs
Abstract: ÖZ: Bu araştırmada, KKTC’de bulunan çok kültürlü ilkokullardaki çok kültürlülük ve barış kültürü hakkında yönetici görüşleri incelenmiştir. Araştırmada çok kültürlü okullarda görev yapan yöneticilerin çok kültürlülüğü ve barış kültürünü ne şekilde betimlediklerini ortaya koymak ve çok kültürlülükten oluşabilecek sorunları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma karma araştırma yönteminin sıralı modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel aşamasında seçilen okulların çok kültürlülük düzeyi belirlenmiştir. Bu aşamada çok kültürlü okulları belirleyebilmek için farklı ilçelerde bulunan 7 ilkokulun etnik kökene göre nüfus yapısı istatistiksel olarak ortaya konmuştur. Bu sayede nitel aşamasının örneklemi belirlenmiştir. Çalışmanın nitel aşamasına, nicel aşamada belirlenen çok kültürlü ilkokullarda görev yapan 7 müdür ve 8 müdür muavini olmak üzere toplam 15 okul yöneticisi dahil edilmiştir. Bu aşamada veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Çalışmanın Covid – 19 Pandemi döneminde gerçekleşmesi nedeniyle görüşmelerin 4 tanesi yüz yüze gerçekleşirken 11 tanesi internet aracılığıyla çevrimiçi sistemler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki ilkokulların çok kültürlü bir hal almaya başladığı gözlemlenirken çok kültürlülükle ilgili eğitim politikalarındaki yetersizlik dikkat çekmektedir. Belirlenen çok kültürlü okullarda şiddet, iletişim zorluğu ve akademik başarısızlık gibi sorunlar yaşanmaktadır. Yöneticiler bu sorunlar karşısında bir takım çözüm önerileri belirtmektedirler. Görüşmeler sırasında yöneticilerin zaman zaman sergilediği ırkçı tavırlar dikkat çekmektedir. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, velilerin ve öğrencilerin çok kültürlülükle ve barış kültürü ile ilgili eğitime ihtiyaç duyduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte KKTC’deki eğitim sisteminin güncellenerek çok kültürlülüğe adapte edilmesi ve barış kültürünü destekler boyuta getirilmesi gerektiği gözlemlenmektedir.
This study examines multiculturalism and peace culture in multicultural primary with a particular focus on the problems caused by ethnic differences, the reasons for these problems and the potential solutions that could be made to address them from the perspective of school administrators. It employs mixed-method approach and a sequential design where the qualitative method is more central to the study. In the quantitative phase, ethnic distribution of students in seven potentially diverse primary schools was statistically analysed to identify the schools from which the participants could be selected for the qualitative phase of the study. Fifteen school administrators participated in the qualitative phase of the study. Data were collected through in-depth semi-structured interviews conducted in participants’ natural settings. Findings indicate administrators believe the problems faced due to ethnic diversity are multifaced and include different forms of violence, communitication difficulties and academic problems. It is important to note participating school administrators have repeatedly emphasized existing educational policies fail to address the problems faced in ethically diverse schools. It was common for the participants to highlight the importance of strengthening these policies to ensure they support the increasingly multicultural schools and promote peace culture within such these contexts.
Description: Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Gülen Onurkan Aliusta ve Tez Danışmanı: Prof. Dr. Şefika Mertkan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6275
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Beserlercemre.pdfTez, Master 1.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback