| 
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
 Theses (Master's and Ph.D) – Education >
 
        
            | Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6275 |  
 
| Title: | Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri |  | Authors: | Mertkan, Şefika (Tez Danışmanı) Aliusta, Gülen Onurkan (Eş-Tez Danışmanı)
 Beşerler, Cemre
 Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
 |  | Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü İlkokul--Çok Kültürlülük--Eğitim Yönetimi ve Denetimi--Okul Yönetimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-).
 Çok Kültürlülük; Yapısal Şiddet; Barış Kültür
 |  | Issue Date: | Feb-2022 |  | Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |  | Citation: | Beşerler, Cemre. (2022). Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü  Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs |  | Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmada, KKTC’de bulunan çok kültürlü ilkokullardaki çok kültürlülük 
ve barış kültürü hakkında yönetici görüşleri incelenmiştir. Araştırmada çok kültürlü 
okullarda görev yapan yöneticilerin çok kültürlülüğü ve barış kültürünü ne şekilde 
betimlediklerini ortaya koymak ve çok kültürlülükten oluşabilecek sorunları 
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma karma araştırma yönteminin sıralı modeli ile 
yürütülmüştür. Araştırmanın nicel aşamasında seçilen okulların çok kültürlülük düzeyi 
belirlenmiştir. Bu aşamada çok kültürlü okulları belirleyebilmek için farklı ilçelerde 
bulunan 7 ilkokulun etnik kökene göre nüfus yapısı istatistiksel olarak ortaya 
konmuştur. Bu sayede nitel aşamasının örneklemi belirlenmiştir. Çalışmanın nitel 
aşamasına, nicel aşamada belirlenen çok kültürlü ilkokullarda görev yapan 7 müdür ve 
8 müdür muavini olmak üzere toplam 15 okul yöneticisi dahil edilmiştir. Bu aşamada 
veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Çalışmanın Covid – 19 Pandemi 
döneminde gerçekleşmesi nedeniyle görüşmelerin 4 tanesi yüz yüze gerçekleşirken 11 
tanesi internet aracılığıyla çevrimiçi sistemler üzerinden gerçekleştirilmiştir. 
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Kuzey Kıbrıs Türk 
Cumhuriyeti’ndeki ilkokulların çok kültürlü bir hal almaya başladığı gözlemlenirken 
çok kültürlülükle ilgili eğitim politikalarındaki yetersizlik dikkat çekmektedir. 
Belirlenen çok kültürlü okullarda şiddet, iletişim zorluğu ve akademik başarısızlık gibi 
sorunlar yaşanmaktadır. Yöneticiler bu sorunlar karşısında bir takım çözüm önerileri 
belirtmektedirler. Görüşmeler sırasında yöneticilerin zaman zaman sergilediği ırkçı 
tavırlar dikkat çekmektedir.
Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, velilerin ve 
öğrencilerin çok kültürlülükle ve barış kültürü ile ilgili eğitime ihtiyaç duyduğu sonucu 
ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte KKTC’deki eğitim sisteminin güncellenerek çok 
kültürlülüğe adapte edilmesi ve barış kültürünü destekler boyuta getirilmesi gerektiği 
gözlemlenmektedir. This study examines multiculturalism and peace culture in multicultural 
primary with a particular focus on the problems caused by ethnic differences, the 
reasons for these problems and the potential solutions that could be made to address 
them from the perspective of school administrators. It employs mixed-method 
approach and a sequential design where the qualitative method is more central to the 
study. In the quantitative phase, ethnic distribution of students in seven potentially 
diverse primary schools was statistically analysed to identify the schools from which 
the participants could be selected for the qualitative phase of the study. Fifteen school 
administrators participated in the qualitative phase of the study. Data were collected 
through in-depth semi-structured interviews conducted in participants’ natural 
settings.
Findings indicate administrators believe the problems faced due to ethnic 
diversity are multifaced and include different forms of violence, communitication 
difficulties and academic problems. It is important to note participating school 
administrators have repeatedly emphasized existing educational policies fail to address 
the problems faced in ethically diverse schools. It was common for the participants to 
highlight the importance of strengthening these policies to ensure they support the 
increasingly multicultural schools and promote peace culture within such these 
contexts.
 |  | Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Gülen Onurkan Aliusta ve Tez Danışmanı: Prof. Dr. Şefika Mertkan. |  | URI: | http://hdl.handle.net/11129/6275 |  | Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education 
 |  
 
 
 
| This item is protected by original copyright | 
 Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.   |