EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6275
|
Title: | Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri |
Authors: | Mertkan, Şefika (Tez Danışmanı) Aliusta, Gülen Onurkan (Eş-Tez Danışmanı) Beşerler, Cemre Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü İlkokul--Çok Kültürlülük--Eğitim Yönetimi ve Denetimi--Okul Yönetimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-). Çok Kültürlülük; Yapısal Şiddet; Barış Kültür |
Issue Date: | Feb-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Beşerler, Cemre. (2022). Çok Kültürlü Okullardaki Barış Kültürü Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmada, KKTC’de bulunan çok kültürlü ilkokullardaki çok kültürlülük
ve barış kültürü hakkında yönetici görüşleri incelenmiştir. Araştırmada çok kültürlü
okullarda görev yapan yöneticilerin çok kültürlülüğü ve barış kültürünü ne şekilde
betimlediklerini ortaya koymak ve çok kültürlülükten oluşabilecek sorunları
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma karma araştırma yönteminin sıralı modeli ile
yürütülmüştür. Araştırmanın nicel aşamasında seçilen okulların çok kültürlülük düzeyi
belirlenmiştir. Bu aşamada çok kültürlü okulları belirleyebilmek için farklı ilçelerde
bulunan 7 ilkokulun etnik kökene göre nüfus yapısı istatistiksel olarak ortaya
konmuştur. Bu sayede nitel aşamasının örneklemi belirlenmiştir. Çalışmanın nitel
aşamasına, nicel aşamada belirlenen çok kültürlü ilkokullarda görev yapan 7 müdür ve
8 müdür muavini olmak üzere toplam 15 okul yöneticisi dahil edilmiştir. Bu aşamada
veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Çalışmanın Covid – 19 Pandemi
döneminde gerçekleşmesi nedeniyle görüşmelerin 4 tanesi yüz yüze gerçekleşirken 11
tanesi internet aracılığıyla çevrimiçi sistemler üzerinden gerçekleştirilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’ndeki ilkokulların çok kültürlü bir hal almaya başladığı gözlemlenirken
çok kültürlülükle ilgili eğitim politikalarındaki yetersizlik dikkat çekmektedir.
Belirlenen çok kültürlü okullarda şiddet, iletişim zorluğu ve akademik başarısızlık gibi
sorunlar yaşanmaktadır. Yöneticiler bu sorunlar karşısında bir takım çözüm önerileri
belirtmektedirler. Görüşmeler sırasında yöneticilerin zaman zaman sergilediği ırkçı
tavırlar dikkat çekmektedir.
Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, velilerin ve
öğrencilerin çok kültürlülükle ve barış kültürü ile ilgili eğitime ihtiyaç duyduğu sonucu
ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte KKTC’deki eğitim sisteminin güncellenerek çok
kültürlülüğe adapte edilmesi ve barış kültürünü destekler boyuta getirilmesi gerektiği
gözlemlenmektedir. This study examines multiculturalism and peace culture in multicultural
primary with a particular focus on the problems caused by ethnic differences, the
reasons for these problems and the potential solutions that could be made to address
them from the perspective of school administrators. It employs mixed-method
approach and a sequential design where the qualitative method is more central to the
study. In the quantitative phase, ethnic distribution of students in seven potentially
diverse primary schools was statistically analysed to identify the schools from which
the participants could be selected for the qualitative phase of the study. Fifteen school
administrators participated in the qualitative phase of the study. Data were collected
through in-depth semi-structured interviews conducted in participants’ natural
settings.
Findings indicate administrators believe the problems faced due to ethnic
diversity are multifaced and include different forms of violence, communitication
difficulties and academic problems. It is important to note participating school
administrators have repeatedly emphasized existing educational policies fail to address
the problems faced in ethically diverse schools. It was common for the participants to
highlight the importance of strengthening these policies to ensure they support the
increasingly multicultural schools and promote peace culture within such these
contexts. |
Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Gülen Onurkan Aliusta ve Tez Danışmanı: Prof. Dr. Şefika Mertkan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6275 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|