DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6280

Title: DAÜ Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre, Okul Yöneticilerinin Sergiledikleri Liderlik Stilleri ile Öğretim Elemanlarının İş Doyumları Arasındaki İlişki: Kuzey Kıbrıs Örneği
Authors: Caner, Hamit (Tez Danışmanı)
Kaya, Fatma Akejder
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Yönetimi
Eğitim--Liderlik--Yöneticilik--Okul Yönetimi
İş Doyumu, Dönüşümcü, Sürdürümcü, Serbest bırakıcı Liderlik Stili
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kaya, Fatma Akejder. (2021). DAÜ Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre, Okul Yöneticilerinin Sergiledikleri Liderlik Stilleri ile Öğretim Elemanlarının İş Doyumları Arasındaki İlişki: Kuzey Kıbrıs Örneği. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs
Abstract: ÖZ: Bu çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının işlerinden aldıkları doyum düzeylerinin ne kadarının okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile açıklanabileceğinin gösterilmesidir. Bu çalışmada nicel analiz yöntemlerinden olan ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Arştırmanın evren ve örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Doğu Akdeniz Üniversitesi, Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda görev yapan 156 akademik personel oluşturmakta olup evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma veri toplama araçları olarak Aslı Baycan (1985) tarafından Türkçe’ye çevrilip uyarlanan ‘Minnesota İş Doyum Ölçeği’ ile Akan, Yıldırım ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen ‘Okul Müdürlerinin Liderlik Stili Ölçeği’ kullanılmıştır. Ayrıca ‘Kişisel Bilgi Formu’ aracılığı ile araştırmanın bağımsız değişkenleri toplanmıştır. Öğretim elemanlarına ait kişisel bilgiler; yaş, medeni durum,cinsiyet, deneyim, kadro statüsü (akademik kadro, yönetim kadrosu), en son derecenin alındığı ülke, eğitim düzeyi, yıllık ders yükü, okulun fiziksel şartları, aylık net gelir, profesyonel gelişim olanaklarını kapsamaktadır. Veriler “SPSS 22 for Windows” programı kullanılarak “Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu” ve “Kruskal Wallis” tekniği ile “Mann-Whitney U” testi ile analiz edilmiştir. Bu bulgulara ışığında, öğretim elemanlarının algılarına göre okul yöneticilerinin ağırlıklı olarak dönüşümcü liderlik stilini sergiledikleri belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretim elemanlarının daha önce yönetici kadrosunda bulunma değişkenine göre toplam iş doyumu ve içsel iş doyumu, çalışma saatlerine göre ise toplam iş doyumu ve dışsal iş doyumu puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğu saptanmıştır. Okulun fiziki şartları değişkenine göre, katılımcıların içsel, dışsal ve genel doyum düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların dönüşümcü liderlik ile içsel, dışsl ve genel iş doyumları arasında anlamlı korelasyonların olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to show how much of the level of satisfaction that the instructors get from their jobs can be explained by the leadership styles of the school administrators. The relational screening model, which is one of the quantitative analysis methods, was used in this study. The population and sampling of the research consists of 156 academic staff working at the Eastern Mediterranean University, Foreign Languages and English Preparatory School in the 2017-2018 academic year, and it was tried to reach the whole population. The 'Minnesota Job Satisfaction Scale' which was translated and adapted into Turkish by Aslı Baycan (1985) and the 'Leadership Style of School Principals Scale' developed by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014) were used as data collection tools. In addition, the independent variables of the research were collected through the 'Background Information Form'. Personal information of instructors are as follows; age, marital status, gender, experience, status, country with the highest degree, education level, annual course load, physical conditions of the school, monthly net income, professional development opportunities. The data were analyzed with the “Pearson Product Moments Coefficient” and “Kruskal Wallis” technique and the “Mann-Whitney U” test using the “SPSS 22 for Windows” program. In the light of these findings, it was determined that school administrators predominantly showed the transformational leadership style according to the perceptions of the instructors. It was found that there were statistically significant differences between the total job satisfaction and intrinsic job satisfaction according to the variable of being in the managerial staff before, and according to working hours, statistically significant differences were found between total job satisfaction and extrinsic job satisfaction scores. According to the physical conditions of the school variable, it was concluded that the intrinsic, extrinsic and general satisfaction levels of the participants were high. It was also determined that there were significant correlations between the participants' transformational leadership and their intrinsic, extrinsic and general job satisfaction.
Description: Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hamit Caner.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6280
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Kayafatma.pdfTez, Master 2.55 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback