|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6280
|
Title: | DAÜ Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre, Okul Yöneticilerinin Sergiledikleri Liderlik Stilleri ile Öğretim Elemanlarının İş Doyumları Arasındaki İlişki: Kuzey Kıbrıs Örneği |
Authors: | Caner, Hamit (Tez Danışmanı) Kaya, Fatma Akejder Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Yönetimi Eğitim--Liderlik--Yöneticilik--Okul Yönetimi İş Doyumu, Dönüşümcü, Sürdürümcü, Serbest bırakıcı Liderlik Stili |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kaya, Fatma Akejder. (2021). DAÜ Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Algılarına Göre, Okul Yöneticilerinin Sergiledikleri Liderlik Stilleri ile Öğretim Elemanlarının İş Doyumları Arasındaki İlişki: Kuzey Kıbrıs Örneği. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının işlerinden aldıkları doyum
düzeylerinin ne kadarının okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile açıklanabileceğinin
gösterilmesidir.
Bu çalışmada nicel analiz yöntemlerinden olan ilişkisel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Arştırmanın evren ve örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulunda görev
yapan 156 akademik personel oluşturmakta olup evrenin tamamına ulaşılmaya
çalışılmıştır.
Araştırma veri toplama araçları olarak Aslı Baycan (1985) tarafından
Türkçe’ye çevrilip uyarlanan ‘Minnesota İş Doyum Ölçeği’ ile Akan, Yıldırım ve
Yalçın (2014) tarafından geliştirilen ‘Okul Müdürlerinin Liderlik Stili Ölçeği’
kullanılmıştır. Ayrıca ‘Kişisel Bilgi Formu’ aracılığı ile araştırmanın bağımsız
değişkenleri toplanmıştır. Öğretim elemanlarına ait kişisel bilgiler; yaş, medeni
durum,cinsiyet, deneyim, kadro statüsü (akademik kadro, yönetim kadrosu), en son
derecenin alındığı ülke, eğitim düzeyi, yıllık ders yükü, okulun fiziksel şartları, aylık
net gelir, profesyonel gelişim olanaklarını kapsamaktadır.
Veriler “SPSS 22 for Windows” programı kullanılarak “Pearson Momentler
Çarpım Korelasyonu” ve “Kruskal Wallis” tekniği ile “Mann-Whitney U” testi ile
analiz edilmiştir. Bu bulgulara ışığında, öğretim elemanlarının algılarına göre okul
yöneticilerinin ağırlıklı olarak dönüşümcü liderlik stilini sergiledikleri belirlenmiştir.
Araştırmaya katılan öğretim elemanlarının daha önce yönetici kadrosunda bulunma
değişkenine göre toplam iş doyumu ve içsel iş doyumu, çalışma saatlerine göre ise
toplam iş doyumu ve dışsal iş doyumu puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı
farklar olduğu saptanmıştır. Okulun fiziki şartları değişkenine göre, katılımcıların
içsel, dışsal ve genel doyum düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Katılımcıların dönüşümcü liderlik ile içsel, dışsl ve genel iş doyumları arasında
anlamlı korelasyonların olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to show how much of the level of satisfaction that the
instructors get from their jobs can be explained by the leadership styles of the school
administrators.
The relational screening model, which is one of the quantitative analysis
methods, was used in this study. The population and sampling of the research consists
of 156 academic staff working at the Eastern Mediterranean University, Foreign
Languages and English Preparatory School in the 2017-2018 academic year, and it
was tried to reach the whole population.
The 'Minnesota Job Satisfaction Scale' which was translated and adapted into
Turkish by Aslı Baycan (1985) and the 'Leadership Style of School Principals Scale'
developed by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014) were used as data collection tools. In
addition, the independent variables of the research were collected through the
'Background Information Form'. Personal information of instructors are as follows;
age, marital status, gender, experience, status, country with the highest degree,
education level, annual course load, physical conditions of the school, monthly net
income, professional development opportunities.
The data were analyzed with the “Pearson Product Moments Coefficient” and
“Kruskal Wallis” technique and the “Mann-Whitney U” test using the “SPSS 22 for
Windows” program. In the light of these findings, it was determined that school
administrators predominantly showed the transformational leadership style according
to the perceptions of the instructors. It was found that there were statistically
significant differences between the total job satisfaction and intrinsic job satisfaction
according to the variable of being in the managerial staff before, and according to
working hours, statistically significant differences were found between total job
satisfaction and extrinsic job satisfaction scores. According to the physical conditions
of the school variable, it was concluded that the intrinsic, extrinsic and general
satisfaction levels of the participants were high. It was also determined that there were
significant correlations between the participants' transformational leadership and their
intrinsic, extrinsic and general job satisfaction. |
Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hamit Caner. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6280 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|