DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Electrical and Electronic Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Electrical and Electronic Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6283

Title: Design, Implementation and Solar Energy Efficiency Comparison between a Dual Axis and a Single Axis Solar Panel Tracker in Sea Vehicles
Authors: Uysal, Şener (Supervisor)
Karahuseyin, Ibrahim
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Electrical and Electronic Engineering
Keywords: Electrical and Electronic Engineering Department
Renewable Electricity Generation--Solar Energy--Sea Vehicles
Electric power systems--Solar Energy
Solar Energy--Wind Power Energy
Generation, modification, storage, transmission of electric power
Solar Tracking, Dual Axis, Sea Vehicles
Issue Date: Sep-2023
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Karahuseyin, Ibrahim. (2023). Design, Implementation and Solar Energy Efficiency Comparison between a Dual Axis and a Single Axis Solar Panel Tracker in Sea Vehicles. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Sea vehicles such as cruise ships require so much electrical energy. They have multiple diesel generators to meet those requirements. Usage of fossil fuels to power those generators is creating economic problems which leads to a search for an alternative energy source to produce electricity. Producing electrical energy by using solar photovoltaic cells is one of the popular green energy production methods. However, solar energy applications are facing efficiency problems. In order to get the maximum efficiency from the panel, the sunlight has to be normal to the surface of the panel. The intensity and angle of radiation of the sunlight changes from earth`s season to season thus making the fixed solar panels less effective. There are several ways of improving the performance of solar panels. Improving the material of panels is one way of increasing efficiency and the other way is to use electromechanical solar trackers. In this thesis, a simple model of dual axis sun tracking system is designed and implemented on a sea vehicle to make a performance analysis of three different modes of the designed system which are; Azimuth-Axis Tracking Mode, Altitude-Axis Tracking Mode and Dual-Axis Tracking Mode. A 3D model of the system is designed in the NX ® platform. A voltage sensor and current sensor is used to record the data. The recorded data is then copied from the serial monitor of Arduino and transferred to Microsoft Excel table. The results showed that the use of the Dual‐Axis Tracking mode produced more charge and energy output when compared with Zenithal Axis Solar Tracking mode Azimuth Axis Solar Tracking mode.
ÖZ: Yolcu gemileri gibi deniz araçları çok fazla elektrik enerjisi gerektirir. Bu gereksinimleri karşılamak için birden fazla dizel jeneratörleri vardır. Bu jeneratörlere güç sağlamak için fosil yakıtların kullanılması ekonomik sorunlar yaratmaktadır. Bu tür sorunlar alternatif bir elektrik enerjisi kaynağı arayışına yol açmıştır. Güneş fotovoltaik hücreleri kullanarak elektrik enerjisi üretmek, popüler olan yenilenebilir enerji üretim yöntemlerinden biridir. Ancak, güneş enerjisi uygulamaları verimlilik sorunlarıyla karşı karşıyadır. Panelden maksimum verim alabilmek için güneş ışığının panel yüzeyine dik olması gerekmektedir. Güneş ışığının radyasyon yoğunluğu ve açısının mevsimden mevsime değişmesi sabit güneş panellerini daha az etkili hale getirir. Güneş panellerinin performansını artırmanın birkaç yolu vardır. Verimliliği artırmanın bir yolu panel malzemesinin iyileştirilmesi, diğer yolu ise elektromekanik güneş takip cihazlarının kullanılmasıdır. Bu tezde, basit bir çift eksenli güneş takip sistem modeli tasarlanmış ve bir deniz aracı üzerinde uygulanmıştır. Sistem 3 boyutlu modeli NX ® platformunda tasarlanmıştır. Verileri kaydetmek için bir voltaj sensörü ve akım sensörü kullanılmıştır. Kaydedilen veriler daha sonra Arduino'nun seri monitöründen kopyalanıp Microsoft Excel tablosuna aktarılmıştır. Sonuçlar, Çift Eksenli Takip modunun kullanımının, Zenithal Eksenli Güneş Takip modu ve Azimut Eksen Güneş Takip modu ile karşılaştırıldığında daha fazla şarj ve enerji çıkışı ürettiğini gösterdi.
Description: Master of Science in Electrical and Electronic Engineering. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Şener Uysal.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6283
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Electrical and Electronic Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KarahuseyinIbrahim-Master.PDFThesis, Master5.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback