DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6293

Title: Aşçılık Eğitimi Alan Lise Öğrencilerinin Staj Deneyimleri Hakkında Bir Nitel Çalışma: KKTC Örneği
Authors: Kayaman, Rüçhan (Tez Danışmanı)
Kocabaşoğlu, Mustafa
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Turizm Fakültesi
Keywords: Turizm Fakültesi
Gastronomi Eğitimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Staj Deneyimi, Aşçılık, Lise Öğrencileri, Ağırlama Sektörü
Issue Date: Nov-2023
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kocabaşoğlu, Mustafa. (2023). Aşçılık Eğitimi Alan Lise Öğrencilerinin Staj Deneyimleri Hakkında Bir Nitel Çalışma: KKTC Örneği. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ÖZ: Alanyazında bulunan çalışmaların çoğu ağırlama sektörü özelinde ve yüksek öğrenim seviyesinde stajlarını deneyimleyen öğrenciler üzerinedir. Fakat ilgili literatür, gastronomi ve aşcılık alanında lise öğrencileri özelinde herhangi bir çalışma henüz akademik alanyazın tarafından ilgi görmemiştir. Bu boşluktan yola çıkarak ilgili çalışmanın amacı KKTC’ deki aşçılık, gastronomi ve mutfak sanatları eğitimi almış lise öğrencilerinin yapmış oldukları zorunlu staj deneyimlerini araştırmak ve stajyerlerin staj deneyimlerine ilişkin memnuniyet algılarının incelenmesini hedeflemiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma metodu benimsenmiş ve mülakat tekniği kullanılarak stajyerlerin deneyimleri Leximancer programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar lise öğrencilerinin staj deneyimi algısında yedi temanın bulunduğunu ortaya koymuştur. Bu temalar sırasıyla; “kişisel gelişim”, “pişirme teknikleri”, “tecrübe”, “maaş”, “dışlama”, “iş arkadaşları” ve “şefler” olarak ortaya çıkmıştır.
The majority of research in the literature is focused on the hotel industry and students who have completed an internship at a higher education institution. However, the academic literature has yet to pay attention to any study in the linked literature in the subject of gastronomy and culinary arts, particularly for high school students. Based on this gap, the purpose of this study is to look into the compulsory internship experiences of high school students in the TRNC who have studied cooking, gastronomy, and culinary arts, as well as the interns' satisfaction with their internship experiences. The qualitative research approach was used in this study, and the learners' experiences were examined using the Leximancer software and the interview technique. The findings suggested that high school students' perceptions of internship experience were divided into seven areas. These themes include "personal development," "cooking techniques," "experience," "salary," "exclusion," "colleagues," and "chefs," respectively.
Description: Gastronomi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Turizm Fakültesi, 2023. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Rüçhan Kayaman.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6293
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KocabasogluMustafa-Master.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback