|
EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Department of Turkish Language and Literature) >
Tez Koleksiyonu (Master) – Türk Dili ve Edebiyatı / Theses (Master's) – Turkish Language and Literature >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6325
|
Title: | Anooshirvan Miandji’nin Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi |
Authors: | Bashirova, Elnara (Tez Danışmanı) Yüksel, Bengü |
Keywords: | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Türk Edebiyatı--Çocuk Edebiyatı--Değerler Eğitimi Miandji, Anooshirvan Iranıan Turkısh Author--Çocuk Kitapları Çocuk Edebiyatı, Değerler Eğitimi, Anooshirvan Miandji |
Issue Date: | Jul-2023 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Yüksel, Bengü. (2023). Anooshirvan Miandji’nin Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ: Bu çalışmada Anooshirvan Miandji’nin çocuk kitapları, çocuk edebiyatı
eserlerinde bulunması gereken özellikler ve değerler eğitimi dâhilinde incelenmiştir.
Çalışma Bilge Çiçek, Filozof Meşe, Muz Cenneti, Kara Kaz, Ben Yanılabilirim,
Farkında eserleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Literatür taraması yapıldığında bu konu üzerine edebiyat alanında
herhangi bir çalışma veya yayın yapılmamış olması, konuyla ilgili literatür açığı
olduğunu göstermektedir. Bu durum, söz konusu çalışmanın hazırlanmasında tesirli
olmuştur.
Aynı zamanda araştırma, çocuk kitaplarında olması gereken özellikler
açısından iç yapısal ve dış yapısal ögeler çerçevesinde incelenmiştir. Dış yapısal ögeler
kapsamında kapak, boyut, kâğıt ve sayfa düzeni, resim ögeleri incelenirken iç yapısal
ögeler çerçevesinde ise konu, tema, kahraman, dil anlatım ve ileti ögeleri analiz
edilmiştir.
Dış yapısal nitelikleri açısından ele alınan çocuk kitaplarının fiziksel yapısı,
kapak resimleri, içine işlenen metin destekli görsellerin çocukların hayal dünyasını
ileriye taşımak amacıyla inşa edildiği gözlemlenmiştir. Aynı zamanda eserler boyut
bakımından incelendiğinde çocuklara uygun olarak tasarlandığı görülmektedir. İç
yapısal özellikleri bakımından ise kitaplarda aktarılmak istenen ileti ve değerlerin bir
bütünlük içerisinde yer aldığı izlenmiştir. Bu bağlamda iletiler çocuklarda öğrenmeye
açık olmanın, ön yargıyı kırabilmenin ve hataya düşme gibi olumsuz durumların nasıl
yönetilebileceği üzerine olmuştur. Aynı zamanda eserde Türkçe dilinin zenginliği
sıklıkla ikilemeler, deyimler ve atasözleri kullanılarak çocuklara duyumsatılmış,
çocukların dil edinimlerine katkıda bulunulmuştur.Çalışmanın konusunu oluşturan diğer safhasında ise eserler, Milli Eğitim
Bakanlığı Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı içerisinde bulunan adalet, aile
birliğine önem verme, bağımsızlık, barış, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma,
duyarlılık, dürüstlük, estetik, eşitlik, özgürlük, sevgi, saygı, sorumluluk, tasarruf,
vatanseverlik, yardımseverlik değerleri çerçevesinde incelenmiştir. Bu değerler
birbirinden farklı dünyaları olsa da tüm çocuklarda bulunması gereken, temel
değerlerdir. Anooshirvan Miandji’ye ait incelenen çocuk kitaplarında bulunması
gereken ögeler ve değerler eğitimi örnek teşkil edecek nitelik göstermiştir. Bu
bağlamda eserler literatüre önemli bir fayda sağlamaktadır. In this study, Anooshirvan Miandji's children's books were examined within
the scope of characteristics and values education that should be found in children's
literature works. The study is limited to the works of the Wise Flower, Philosopher
Oak, Banana Paradise, Black Goose, I Could Be Wrong, Aware. The qualitative
research method was used in the research. The fact that there were no studies or
publications in the field of literature on this topic when the literature survey was
conducted shows that there is a literature deficit on this topic. This situation has been
effective in the preparation of the study in question.
At the same time, the research was examined within the framework of internal
structural and external structural elements in terms of the characteristics that should be
present in children's books. While cover, size, paper and page layout, picture elements
were examined within the scope of external structural elements, subject, theme, hero,
language expression and message elements were analyzed within the framework of
internal structural elements.
It has been observed that the physical structure of children's books considered
in terms of their external structural qualities, cover images, text-supported visuals
processed into them are constructed in order to move the children's imagination world
forward. At the same time, when the works are examined in terms of size, it is seen
that they are designed in accordance with children. In terms of its internal structural
features, it has been observed that the messages and values desired to be conveyed in
the books are contained in an integrity. In this context, the messages were about how
to be open to learning in children, how to break prejudice and how to manage negative
situations such as making mistakes. At the same time, the richness of the Turkish language was often made felt to children by using dilemmas, idioms and proverbs in
the work, and contributed to children's language acquisition.
In the other phase of the study, the works were examined within the framework
of the values of justice, family unity, independence, peace, science, hard work,
solidarity, sensitivity, honesty, aesthetics, equality, freedom, love, respect,
responsibility, thrift, patriotism, benevolence contained in the Curriculum of the Social
Studies Course of the Ministry of National Education. These values are the basic
values that should be present in all children, even though they have different worlds
from each other. The elements and values that should be found in the examined
children's books belonging to Anooshirvan Miandji have shown a quality that will
serve as an example of education. In this context, the works provide an important
benefit to the literature. |
Description: | Türk Dili ve Edebiyatı - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Fen ve Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, 2023. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Elnara Bashirova |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6325 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Master) – Türk Dili ve Edebiyatı / Theses (Master's) – Turkish Language and Literature
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|