|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6326
|
Title: | Yüksek Eğitim Kurumlarında Kurum İçi İletişim: Doğu Akdeniz Üniversitesi Örneklemi |
Authors: | Türksoy, Nilüfer (Tez Danışmanı) Bekiroğlu, Hatice |
Keywords: | Kurumsal İletişim--Doğu Akdeniz Üniversitesi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Kurum Kültürü, İletişim Memnuniyeti, Kuruma Bağlılık, Kurum İçi İletişim |
Issue Date: | Sep-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Bekiroğlu, Hatice. (2022). Yüksek Eğitim Kurumlarında Kurum İçi İletişim: Doğu Akdeniz Üniversitesi Örneklemi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü,Eğitim ve Medya Çalışmaları,Gazimağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:
Bu çalışmada Doğu Akdeniz Üniversitesi iç paydaşı olan yönetsel personel
algısı dikkate alınarak kurum kültürü, liderlik ve kurum içi iletişimin ölçümlenmesi
hedeflenmiştir. Bu çerçevede çalışma evreni, Doğu Akdeniz Üniversitesi Tam
Zamanlı Yönetsel personel olarak belirlenmiştir. Doğu Akdeniz Üniversitesi örneği
üzerinden kurum kültürü algısının sorgulandığı çalışmaya katılan yönetsel personele
Denison’un kurum kültürü modeli çerçevesinde, araştırma anket soruları yöneltilmiş
ve sonuçları değerlendirilmiştir. Kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen anket
çalışması 288 kişiden oluşmaktadır.
Kurum kültürü sabit olmamakla birlikte aktif bir kavramdır ve bu tutum da
kuruluşlara ciddi bir üstünlük kazandırmaktadır. Kuruluşların aynı sektörde hizmet
verdikleri diğer kuruluşlardan tek başına özel değerlendirilebileceği ve değişiklik
yapabilecekleri en başlıca kriter ise kurum kültürüdür.
İletişim memnuniyeti kurum ve kuruluşlarda idareciler ve personel arasındaki
iletişimi, dikey ve yatay iletişimi, geri bildirimleri, bölümler arası iletişimi ve iş ile
alakalı bilgileri içeren genel bir kavramdır. Bireysel olarak hissedilenin esas alındığı
iletişim memnuniyetidir. Aynı şartlarda aynı bölüm/birimde hizmet sunan kişilerin
dahi, değişik fikirlere haiz olabileceği görüşü unutulmamalıdır.
Kurumsal bağlılık irdelenmeden bağlılık ele alınmalıdır. Bağlılık konusunda
pek çok araştırmacının çalışma yaptığı ve farklı tanımları olduğu bilinmektedir.
Memurun görevine hissettiği sadık olma veya sadakat anlamındadır. Kurumsal
bağlılık kurumsal çıkar ve amaçları elde edecek biçimde tutum sergilemek ve
içselleştirilmiş normatif bağlılıkların tümüdür. Kurum iletişimi, tasarlanan amaçları elde etmeye yönelik olarak uygulanan
genel iletişim etkinlikleridir. Kurum iletişimi; dış ve iç iletişimin bilinçli kullanılmak
üzere bütün çeşitleri ile kuruluşun temas halinde olması öngörülen takımlarla pozitif
bir zemin oluşturacak biçimde olanaklar dahilin de verimli ve etkin bir düzende intibak
ettirildiği bir idare aracıdır. Kurumsal iletişim uygulayan kuruluşlar, bütünleşik ve
sistematik faaliyetler uygulamaktadır. Kurumsal iletişim merkezinde kuruluş, tasarı ve
amaçlarına ulaşmakta ve bahse konu iletişimi bir bütünleşme olarak kurmaktadır.
İletişim, personel tarafından görevlerinin önemli bir kısımı olarak görülmektedir. Bu
sebeple iletişim teknolojileri günümüzde daha çok önem kazanmıştır. İç kurumsal
iletişim, sunumlar, kurum gazeteleri, toplantılar, stratejik iletişimler, performans
değerlendirmeleri, iş yönlendirmeleri gibi türlerden meydana gelmektedir. In this study, it is aimed to measure corporate culture, leadership and internal
communication, taking into account the perception of administrative staff, which is the
internal stakeholder of Eastern Mediterranean University. In this context, the universe
of the study was determined as Eastern Mediterranean University Full-Time
Administrative Staff. Within the framework of Denison's corporate culture model,
research survey questions were asked to the administrative staff who participated in
the study, in which the perception of corporate culture was questioned through the
example of Eastern Mediterranean University, and the results were evaluated. The
survey study, which was determined by the easy sampling method, consists of 288
people.
Although corporate culture is not fixed, it is an active concept and this
attitude gives organizations a serious advantage. The most important criterion by
which organizations can be evaluated individually and make changes from other
organizations in the same sector is the corporate culture.
Communication satisfaction is a general concept that includes
communication between managers and personnel, vertical and horizontal
communication, feedback, communication between departments and business-related
information in institutions and organizations. It is communication satisfaction based
on what is felt individually. It should not be forgotten that even people who provide
services in the same department/unit under the same conditions may have different
opinions.
Commitment should be addressed without examining institutional
commitment. It is known that many researchers work on commitment and have different definitions. It means the loyalty or loyalty felt by the officer to his duty.
Institutional commitment is the whole of internalized normative commitments and
exhibiting attitudes to achieve organizational interests and goals.
Corporate communication is the general communication activities applied to
achieve the designed objectives. Institutional communication; It is an administrative
tool in which all kinds of external and internal communication are adapted in an
efficient and effective manner, within the possibilities, in a way to create a positive
ground with the teams that are expected to be in contact with the organization, in order
to be used consciously. Organizations that practice corporate communication
implement integrated and systematic activities. In the corporate communication center,
the organization achieves its design and goals and establishes the aforementioned
communication as an integration. Communication is seen by staff as an important part
of their job. For this reason, communication technologies have gained more
importance today. Internal corporate communication consists of types such as
presentations, corporate newspapers, meetings, strategic communications,
performance evaluations, business referrals. |
Description: | İletişim ve Medya Çalışmaları - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Nilüfer Türksoy. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6326 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|