DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6329

Title: Effects of COVID-19 Pandemic on YouTube Dynamics in Iran: A Case Study of Iranian YouTube Content Creators
Authors: Mokhtari, Farhad (Supervisor)
Mokhtari, Farhad
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Social Media--Covid 19 Pandemic--DIgital Evaluation--Iran
YouTube, YouTuber, Content, User-Generated-Content (UGC), Trend, Vlog, Iran, COVID-19 Pandemic
Issue Date: Jan-2024
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Mokhtari, Farhad. (2023). Effects of COVID-19 Pandemic on YouTube Dynamics in Iran: A Case Study of Iranian YouTube Content Creators. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This paper examines the significant impact of the COVID-19 pandemic on social media and digital evolution in Iran, with a specific focus on YouTube and its role in the Iranian content creator community. Drawing from communication and media theories such as "Uses and Gratifications," "Authoritarian Media Theory," and "Media Dependency Theory," this study aims to investigate the motivating factors behind Iranian YouTube community dynamics amidst Iran’s media censorship and the influence of Iranian authorities on the growth of User Generated Content (UGC) during the COVID-19 pandemic. By using a content analysis methodology, this research reviews three of Iran's most popular YouTube channels, including Puria Putak (Channel: @Putak), Farshad Dehghani (Channel: @Farshadsilent), and Kimia Ravangar (Channel @Miaplays). The analysis includes various metrics for social media Analytics Research, such as User Motivations For Engagement, the impacts of Engagement Metrics (views, likes, and comments) on user perceptions, and the formation of Groups and Communities. The paper concludes that the COVID-19 era resulted in a notable increase in YouTube followers in Iran across all top-tier channels, impacted the content production agenda of top-tier Iranian YouTubers postlockdowns, boosted the growth of these channels beyond their PRE-COVID-19 levels in Iran, and introduced new challenges for smaller Iranian YouTubers to adapt their channels to the new situation, especially those with fewer resources and budget.
ÖZ: Bu makale, YouTube'a ve YouTube'un İran içerik yaratıcısı topluluğundaki rolüne odaklanarak, COVID-19 salgınının İran'da sosyal medya ve dijital evrim üzerindeki önemli etkisini incelemektedir. "Kullanımlar ve Doyumlar", "Otoriter Medya Teorisi" ve "Medya Bağımlılığı Teorisi" gibi iletişim ve medya teorilerinden yararlanan bu çalışma, İran'ın medya sansürü ve İranlı yetkililerin etkisi altında İran YouTube topluluğu dinamiklerinin ardındaki motive edici faktörleri araştırmayı amaçlamaktadır. COVID-19 salgını sırasında Kullanıcı Tarafından Oluşturulan İçeriğin (UGC) büyümesi hakkında. İçerik Analizi yöntemini kullanan bu araştırma, Puria Putak (Kanal: @Putak), Farshad Dehghani (Kanal: @Farshadsilent) ve Kimia Ravangar (Kanal @Miaplays) dahil olmak üzere İran'ın en popüler üç YouTube kanalını inceliyor. Analiz, Etkileşim İçin Kullanıcı Motivasyonları, Etkileşim Metriklerinin (görüntülemeler, beğeniler ve yorumlar) kullanıcı algıları üzerindeki etkileri ve Grupların ve Toplulukların oluşumu gibi Sosyal Medya Analitik Araştırması için çeşitli ölçümleri içerir. Makale, COVID-19 Pandemisinin İran'daki tüm üst düzey kanallarda YouTube takipçilerinde kayda değer bir artışa yol açtığı, üst düzey İranlı YouTuber'ların karantina sonrası içerik üretim gündemini etkilediği ve bu kanalların büyümesini önceki dönemlerin ötesinde artırdığı sonucuna varıyor. - İran'daki COVID-19 seviyeleri ve özellikle daha az kaynağa ve bütçeye sahip olan küçük İranlı YouTuber'ların kanallarını yeni duruma uyarlamaları için yeni zorluklar ortaya çıktı.
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2024. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Nilüfer Türksoy.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6329
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MokhtariFarhad-Master.pdfThesis, Master2.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback