|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6329
|
Title: | Effects of COVID-19 Pandemic on YouTube Dynamics in Iran: A Case Study of Iranian YouTube Content Creators |
Authors: | Mokhtari, Farhad (Supervisor) Mokhtari, Farhad Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Social Media--Covid 19 Pandemic--DIgital Evaluation--Iran YouTube, YouTuber, Content, User-Generated-Content (UGC), Trend, Vlog, Iran, COVID-19 Pandemic |
Issue Date: | Jan-2024 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Mokhtari, Farhad. (2023). Effects of COVID-19 Pandemic on YouTube Dynamics in Iran: A Case Study of Iranian YouTube Content Creators. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This paper examines the significant impact of the COVID-19 pandemic on
social media and digital evolution in Iran, with a specific focus on YouTube and its
role in the Iranian content creator community. Drawing from communication and
media theories such as "Uses and Gratifications," "Authoritarian Media Theory," and
"Media Dependency Theory," this study aims to investigate the motivating factors
behind Iranian YouTube community dynamics amidst Iran’s media censorship and the
influence of Iranian authorities on the growth of User Generated Content (UGC)
during the COVID-19 pandemic. By using a content analysis methodology, this
research reviews three of Iran's most popular YouTube channels, including Puria
Putak (Channel: @Putak), Farshad Dehghani (Channel: @Farshadsilent), and Kimia
Ravangar (Channel @Miaplays). The analysis includes various metrics for social
media Analytics Research, such as User Motivations For Engagement, the impacts of
Engagement Metrics (views, likes, and comments) on user perceptions, and the
formation of Groups and Communities. The paper concludes that the COVID-19 era
resulted in a notable increase in YouTube followers in Iran across all top-tier channels,
impacted the content production agenda of top-tier Iranian YouTubers postlockdowns, boosted the growth of these channels beyond their PRE-COVID-19 levels
in Iran, and introduced new challenges for smaller Iranian YouTubers to adapt their
channels to the new situation, especially those with fewer resources and budget. ÖZ:
Bu makale, YouTube'a ve YouTube'un İran içerik yaratıcısı topluluğundaki
rolüne odaklanarak, COVID-19 salgınının İran'da sosyal medya ve dijital evrim
üzerindeki önemli etkisini incelemektedir. "Kullanımlar ve Doyumlar", "Otoriter
Medya Teorisi" ve "Medya Bağımlılığı Teorisi" gibi iletişim ve medya teorilerinden
yararlanan bu çalışma, İran'ın medya sansürü ve İranlı yetkililerin etkisi altında İran
YouTube topluluğu dinamiklerinin ardındaki motive edici faktörleri araştırmayı
amaçlamaktadır. COVID-19 salgını sırasında Kullanıcı Tarafından Oluşturulan
İçeriğin (UGC) büyümesi hakkında. İçerik Analizi yöntemini kullanan bu araştırma,
Puria Putak (Kanal: @Putak), Farshad Dehghani (Kanal: @Farshadsilent) ve Kimia
Ravangar (Kanal @Miaplays) dahil olmak üzere İran'ın en popüler üç YouTube
kanalını inceliyor. Analiz, Etkileşim İçin Kullanıcı Motivasyonları, Etkileşim
Metriklerinin (görüntülemeler, beğeniler ve yorumlar) kullanıcı algıları üzerindeki
etkileri ve Grupların ve Toplulukların oluşumu gibi Sosyal Medya Analitik
Araştırması için çeşitli ölçümleri içerir. Makale, COVID-19 Pandemisinin İran'daki
tüm üst düzey kanallarda YouTube takipçilerinde kayda değer bir artışa yol açtığı, üst
düzey İranlı YouTuber'ların karantina sonrası içerik üretim gündemini etkilediği ve
bu kanalların büyümesini önceki dönemlerin ötesinde artırdığı sonucuna varıyor. -
İran'daki COVID-19 seviyeleri ve özellikle daha az kaynağa ve bütçeye sahip olan
küçük İranlı YouTuber'ların kanallarını yeni duruma uyarlamaları için yeni zorluklar
ortaya çıktı. |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2024. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Nilüfer Türksoy. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6329 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|