|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6331
|
Title: | The Role of Social Media on Communication, Integration and Adaptation of International Students in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the Covid-19 Pandemic |
Authors: | Kuruç, Ülfet Kutoğlu (Supervisor) Gabriel, Victor Ayodele |
Keywords: | Communication and Media Studies Department Social Media--COVID-19 Pandemic, 2020- --Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) Social media--International Students--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) Social Media, Crisis Communication, Integration, Intercultural Adaptation, Uses and Gratifications Theory. |
Issue Date: | Aug-2023 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Gabriel, Victor Ayodele. (2023). The Role of Social Media on Communication, Integration and Adaptation of International Students in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the Covid-19 Pandemic. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The research titled "The role of social media on communication, integration, and
adaptation of international students in the Turkish Republic of Northern Cyprus
(TRNC) during the COVID-19 pandemic" was conducted by a mixed-methodology
involving a questionnaire based survey and a focus group interview with 313 and 10
international students respectively from various universities in TRNC. The study
aimed to explore how social media facilitated communication, cohesion, and
adaptation among international students from diverse cultural backgrounds during
the pandemic.
The findings of the study revealed several key points. The primal being language
barrier which posed significant challenges for incoming students, particularly those
unfamiliar with Turkish. However, one participant's proactive use of social media for
learning Turkish before arrival highlighted its potential in bridging language gaps.
The pandemic disrupted traditional forms of communication, pushing students to rely
on social media for cross-cultural interactions. Translation services on social media
platforms and Google search engine helped in facilitating effective communication
among individuals with diverse linguistic backgrounds.
Social media played a vital role in addressing integration and intercultural adaptation
challenges. It helped combat stereotypes, educate students about local customs, and
eased the adjustment process, particularly when students made preparations using
social media before their arrival. Social media platforms not only facilitated communication but also nurtured social connections, helping students feel more at
home in the TRNC.
The study emphasized the effectiveness of social media as a primary source of
communication during crises situations like the pandemic. It broke down language
barriers, helped in the dissemination of accurate information, and played a crucial
role in students' adaptation and integration. In summary, this research underscores
the invaluable role of social media in addressing communication, integration, and
intercultural adaptation challenges faced by international students during the
COVID-19 pandemic in the TRNC. ÖZ:
"COVID-19 pandemisi sırasında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde (KKTC)
yaşayan uluslararası öğrencilerin iletişim, bütünleşme ve uyum süreçlerinde sosyal
medyanın rolü"nü irdeleyen bu çalışma, KKTC'deki çeşitli üniversitelerde okuyan
313 uluslararası öğrenci ile anketler ve odak grubu görüşmeleri içeren karma bir
yöntemle gerçekleştirildi. Çalışma, pandemi sırasında farklı kültürel geçmişlere sahip
uluslararası öğrenciler arasındaki iletişimin, adaptasyon ve uyumun nasıl
kolaylaştırıldığını araştırmayı amaçladı.
Araştırmanın bulguları birkaç önemli noktayı ortaya koydu. İlk olarak, gelen
öğrenciler için Türkçe'yi bilmeyenler dahil olmak üzere dil engelleri önemli zorluklar
oluşturdu. Ancak, bir katılımcının buraya gelmeden önce Türkçe öğrenmek için
sosyal medyayı etkin bir şekilde kullanması, dil engellerini aşma potansiyelini
vurguladı.
Pandemi geleneksel iletişim biçimlerini bozdu ve öğrencilerin kültürlerarası
etkileşimleri sürdürmek için sosyal medyaya güvenmelerine neden oldu. WhatsApp
gibi platformlardaki çeviri hizmetleri, iletişimin sürdürülmesi için kritik öneme
sahipti. Sosyal medya bütünleşme ve kültürlerarası uyum zorluklarını ele almada
önemli bir rol oynadı. Stereotipleri ortadan kaldırmaya, öğrencilere yerel gelenekler
hakkında bilgi vermeye ve özellikle öğrencilerin varışlarından önce sosyal medyayı
kullanarak hazırlandıklarında uyum süreçlerini kolaylaştırmaya yardımcı oldu.
Sosyal medya platformları yalnızca iletişimi kolaylaştırmakla kalmadı, aynı zamanda
sosyal bağları da geliştirmeye ve öğrencilerin KKTC'de daha fazla evlerinde gibi hissetmelerine yardımcı oldu. Son olarak, çalışma pandemi gibi krizler sırasında
iletişimin ana kaynağı olarak sosyal medyanın etkisini vurguladı. Dil engellerini
aşmada, doğru bilgilerin yayılmasında ve öğrencilerin uyum ve bütünleşme
süreçlerinde kritik bir rol oynadı. Özetle, bu araştırma, COVID-19 pandemisi
sırasında KKTC'deki uluslararası öğrencilerin karşılaştığı iletişim, bütünleşme ve
kültürlerarası uyum zorluklarını ele almada sosyal medyanın sağladığı değeri
vurgulamaktadır. |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2023. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ülfet Kutoğlu Kuruç. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6331 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|