DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6331

Title: The Role of Social Media on Communication, Integration and Adaptation of International Students in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the Covid-19 Pandemic
Authors: Kuruç, Ülfet Kutoğlu (Supervisor)
Gabriel, Victor Ayodele
Keywords: Communication and Media Studies Department
Social Media--COVID-19 Pandemic, 2020- --Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Social media--International Students--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Social Media, Crisis Communication, Integration, Intercultural Adaptation, Uses and Gratifications Theory.
Issue Date: Aug-2023
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Gabriel, Victor Ayodele. (2023). The Role of Social Media on Communication, Integration and Adaptation of International Students in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the Covid-19 Pandemic. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The research titled "The role of social media on communication, integration, and adaptation of international students in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) during the COVID-19 pandemic" was conducted by a mixed-methodology involving a questionnaire based survey and a focus group interview with 313 and 10 international students respectively from various universities in TRNC. The study aimed to explore how social media facilitated communication, cohesion, and adaptation among international students from diverse cultural backgrounds during the pandemic. The findings of the study revealed several key points. The primal being language barrier which posed significant challenges for incoming students, particularly those unfamiliar with Turkish. However, one participant's proactive use of social media for learning Turkish before arrival highlighted its potential in bridging language gaps. The pandemic disrupted traditional forms of communication, pushing students to rely on social media for cross-cultural interactions. Translation services on social media platforms and Google search engine helped in facilitating effective communication among individuals with diverse linguistic backgrounds. Social media played a vital role in addressing integration and intercultural adaptation challenges. It helped combat stereotypes, educate students about local customs, and eased the adjustment process, particularly when students made preparations using social media before their arrival. Social media platforms not only facilitated communication but also nurtured social connections, helping students feel more at home in the TRNC. The study emphasized the effectiveness of social media as a primary source of communication during crises situations like the pandemic. It broke down language barriers, helped in the dissemination of accurate information, and played a crucial role in students' adaptation and integration. In summary, this research underscores the invaluable role of social media in addressing communication, integration, and intercultural adaptation challenges faced by international students during the COVID-19 pandemic in the TRNC.
ÖZ: "COVID-19 pandemisi sırasında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde (KKTC) yaşayan uluslararası öğrencilerin iletişim, bütünleşme ve uyum süreçlerinde sosyal medyanın rolü"nü irdeleyen bu çalışma, KKTC'deki çeşitli üniversitelerde okuyan 313 uluslararası öğrenci ile anketler ve odak grubu görüşmeleri içeren karma bir yöntemle gerçekleştirildi. Çalışma, pandemi sırasında farklı kültürel geçmişlere sahip uluslararası öğrenciler arasındaki iletişimin, adaptasyon ve uyumun nasıl kolaylaştırıldığını araştırmayı amaçladı. Araştırmanın bulguları birkaç önemli noktayı ortaya koydu. İlk olarak, gelen öğrenciler için Türkçe'yi bilmeyenler dahil olmak üzere dil engelleri önemli zorluklar oluşturdu. Ancak, bir katılımcının buraya gelmeden önce Türkçe öğrenmek için sosyal medyayı etkin bir şekilde kullanması, dil engellerini aşma potansiyelini vurguladı. Pandemi geleneksel iletişim biçimlerini bozdu ve öğrencilerin kültürlerarası etkileşimleri sürdürmek için sosyal medyaya güvenmelerine neden oldu. WhatsApp gibi platformlardaki çeviri hizmetleri, iletişimin sürdürülmesi için kritik öneme sahipti. Sosyal medya bütünleşme ve kültürlerarası uyum zorluklarını ele almada önemli bir rol oynadı. Stereotipleri ortadan kaldırmaya, öğrencilere yerel gelenekler hakkında bilgi vermeye ve özellikle öğrencilerin varışlarından önce sosyal medyayı kullanarak hazırlandıklarında uyum süreçlerini kolaylaştırmaya yardımcı oldu. Sosyal medya platformları yalnızca iletişimi kolaylaştırmakla kalmadı, aynı zamanda sosyal bağları da geliştirmeye ve öğrencilerin KKTC'de daha fazla evlerinde gibi hissetmelerine yardımcı oldu. Son olarak, çalışma pandemi gibi krizler sırasında iletişimin ana kaynağı olarak sosyal medyanın etkisini vurguladı. Dil engellerini aşmada, doğru bilgilerin yayılmasında ve öğrencilerin uyum ve bütünleşme süreçlerinde kritik bir rol oynadı. Özetle, bu araştırma, COVID-19 pandemisi sırasında KKTC'deki uluslararası öğrencilerin karşılaştığı iletişim, bütünleşme ve kültürlerarası uyum zorluklarını ele almada sosyal medyanın sağladığı değeri vurgulamaktadır.
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2023. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ülfet Kutoğlu Kuruç.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6331
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GabrielVictor-Master.pdfThesis, Master1.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback