|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6353
|
Title: | Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyuna Yetişkin Bakış Açısı |
Authors: | Yazgın, Eda (Tez Danışmanı) Güven, Zeynep Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Çocuk Oyunları--Okul Öncesi Eğitim--Çocuklar Riskli Oyunlar--Oyun--Oyuncak Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyun, Oyuna Yetişkin Bakışı, Oyun Alanı Düzeni, Özgür Oyun, Açık Alanda Oyun |
Issue Date: | Jan-2024 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Güven, Zeynep. (2024). Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyuna Yetişkin Bakış Açısı. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmada erken çocukluk döneminde anne-baba, öğretmen ve
yöneticilerin riskli oyuna bakış açıları ve okul alanlarının riskli oyuna uygunluğunu
incelemek amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem, sıralı açıklayıcı model
kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Gazimağusa
ilçesinde Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel anaokulları ve
kreşlerde gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar
döneminde Ocak- Mayıs 2023, tarihleri arasında gönüllülük esasına dayanarak
yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi 105 anne-baba, toplam 15 okuldan, 125 okul
öncesi öğretmeni ve 10 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Katılımcıların kişisel
bilgilerine araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formları kullanılarak
ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel verileri 105 anne-baba ile 4-6 Yaş Çocukları İçin Riskli
Oyuna İzin Verme Ölçeği (Ebeveyn Formu), 125 öğretmen ile Okul Öncesi
Öğretmenleri İçin Erken Çocukluk Riskli Oyun Değerlendirme Aracı- Öğretmen
Formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri 30 anne-baba, 30 okul
öncesi öğretmeni ve 10 okul yöneticisi ile uygulanan araştırmacı tarafından
hazırlanmış yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve 15 okulun oyun alanları gözlemi
için yarı-yapılandırılmış gözlem formu ve 5 okulun oyun alanı görselleri kullanılarak
elde edilmiştir. Tüm istatistiksel analizler için IBM SPSS 25.0 programı kullanılmıştır.
Nitel veriler içerik analizi kullanılarak MAXQDA nitel analiz programı ile analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde anne-baba,
okul öncesi öğretmeni ve okul yöneticilerinin riskli oyunu güvenlik endişelerinden
dolayı tehlikeli durumlar olarak tanımladıkları, riskli oyunun gerekliliğine inandıkları
fakat korumacı tutumlarından dolayı riskli oyun uygulamalarında kısıtlayıcı tutumlar
iv
sergiledikleri belirlenmiştir. Okul oyun alanlarının risk içeren oyunları destekleyici
niteliklere kısmen sahip olduğu sonucuna varılmış ve oyun alanlarının riskli oyuna
uygunluğunun geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur. Sonuçlara dayalı olarak
riskli oyuna dair farkındalığın ve riskli oyun uygulamalarının artırılmasına ve gelecek
araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to investigate the perspectives of parents, early
childhood teachers and school principals on risky play in early childhood and the
suitability of school playgrounds for risky play. Mixed method and explanatory
sequential design were conducted in the study. The study was conducted in state and
private preschools and kindergartens located in the Turkish Republic of Northern
Cyprus, Famagusta district and affiliated with the Ministry of Education and Culture.
The sampling procedure was carried out on the dates of January – May 2023 on a
voluntary basis. The participants consisted of 105 parents, 125 preschool teachers, 10
school principals and 15 preschools. The demographic information form prepared by
the researcher was conducted with the participants. The quantitative data were
collected from Risky Game Allowance Scale for 4-6 Years Children conducted with
105 parents and Scale for the Attitudes Towards Risky Play at Early ChildhoodTeacher Form conducted with 125 preschool teachers. The qualitative data were
collected from semi-structured interview forms prepared by the researcher conducted
with 30 parents, 30 preschool teachers and 10 school principals and semi-structured
observation form prepared by the researcher conducted with 15 preschools and
photographed observation of 5 preschools. The quantitative data were analysed using
IBM SPSS 25.0 software. The qualitative data were analysed using MAXQDA
software. Investigating the findings acquired from the analysis, it was revealed that
parents, pre-school teachers and school principals define risky play as dangerous for
safety concerns and believe that risky play is necessary, however, adults limit risky
play exhibiting a protective attitude. In conclusion, school playgrounds were found to
promote risky play partially and these areas were advised to improve in terms of
suitability for risky play. Based upon the results, suggestions were made for raising
awareness on risky play, encouraging risky play and further research in the field. |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2024. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6353 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|