DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6362

Title: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime Yönelik Görüşleri ve Cinsel Eğitimde Kullandıkları Materyallerin İncelenmesi
Authors: Koran, Nihan (Tez Danışmanı)
Keklik, Medine
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Okul Öncesi Eğitim--Çocuk Yetiştirme--Çocuk Gelişimi--Cinsel Eğitim
Cinsel Eğitim, Okul Öncesinde Cinsel Eğitim, Cinsel Eğitimde Kullanılan Materyaller
Issue Date: Jan-2024
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Keklik, Medine. (2024). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Cinsel Eğitime Yönelik Görüşleri ve Cinsel Eğitimde Kullandıkları Materyallerin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin cinsel eğitime yönelik görüşlerinin neler olduğunun belirlenmesi ve cinsel eğitime yönelik uygulamalarda kullanılan materyallerin/etkinliklerin incelenmesini amaçlamıştır. Çalışma Gazimağusa ve İskele ilçesinde MEB’e bağlı devlet ve özel anaokullarında görev yapan altmış beş öğretmenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Çalışmaya nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli uygulanmıştır. Çalışmada veriler, yarı yapılandırılmış form ile kontrol listesi yoluyla elde edilmiştir. Bu form ve kontrol listesi danışman eşliğinde hazırlanarak iki Çocuk Gelişimi bir Klinik Psikoloji alanında uzman olan üç kişiye gönderilmiştir. Veri toplama araçları dönütlere uygun olarak yeniden düzenlenmiştir. Çalışmada veri analizi ise içerik ve betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Elde edilen veriler danışman eşliğinde belirli temalar çerçevesinde gruplandırılarak kodlanmıştır. Kodlanan bu temalar danışman eşliğinde analiz edilmiştir. Tez danışmanı ve araştırmacı tarafından bu kodlamaların içsel tutarlılığının sağlanılması için Milles ve Huberman (1994) güvenirlik formülü uygulanmıştır. Öğretmenlerin görüşlerine ilişkin elde edilen veriler danışman eşliğinde içerik analizi ile tablo haline getirilmiştir. Öğretmenlerin kullandıkları materyaller ise betimsel analiz yolu ile tablo haline getirilmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin cinsel eğitimi çoğunlukla çocuğun kendini koruması ile sınırladıkları, cinsel eğitim konularında mahremiyet konusunu ele aldıkları, cinsel eğitimde öğretmenin rolüne ilişkin çoğunlukla bilgi verme ve çocuğa mahremiyetini öğretme, kazanımlara ilişkin öğretmeninin çocuğun kendini koruması olarak ifade ettiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunlukla cinsel eğitime yönelik herhangi bir eğitim almadıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin cinsel eğitim uygulamalarında çoğunlukla materyal kullanımına yer vermedikleri saptanmıştır. iv İncelenen materyallerde ise en fazla Cinsel Sağlık ana kavramını içerdiği, en az Toplum ve Kültür ana kavramını içerdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda çalışmada elde edilen bulgulara dayanılarak öğretmenlerin cinsel eğitimi kendini koruma kavramı ile ilişkilendirdikleri söylenebilir. Bu çalışmada elde edilen bulgular, literatürdeki bilgiler ışığında tartışılmıştır. Çalışma, tartışmadan elde edilen sonuçlar çerçevesinde sonuçlandırılmıştır. Çalışma, öğretmenlere ve araştırmacılara yönelik öneriler ile son bulmuştur.
This study aimed to determine the views of preschool teachers on sexual education and to examine the materials/activities used in sexual education practices. The study was conducted with the participation of sixty-five teachers working in state and private kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Famagusta and Iskele districts. Case study model, one of the qualitative research methods, was applied to the study. The data were obtained through a semi-structured form and a checklist. This form and checklist were prepared in the presence of a consultant and sent to three experts, two in the field of Child Development and one in the field of Clinical Psychology. Data collection tools were reorganised in accordance with the feedback. Data analysis in the study was analysed through content and descriptive analysis. The data obtained were grouped and coded within the framework of certain themes in the presence of the consultant. These coded themes were analysed in the presence of the supervisor. Milles and Huberman (1994) reliability formula was applied by the thesis supervisor and the researcher to ensure the internal consistency of these codings. The data obtained from the teachers' opinions were tabulated by content analysis in the presence of the supervisor. The materials used by the teachers were tabulated through descriptive analysis. In the study, it was determined that the teachers mostly limited sexual education to the self-protection of the child, addressed the issue of privacy in sexual education issues, mostly gave information about the role of the teacher in sexual education and taught the child about privacy, and the teacher expressed the child's self-protection as the child's self-protection. In addition, it was determined that most of the teachers did not receive any training on sexual education. It was determined that teachers mostly did not include the use of materials in sexual vi education practices. In the materials analysed, it was concluded that the materials mostly included the main concept of Sexual Health and the least included the main concept of Society and Culture. In this context, based on the findings obtained in this study, it can be said that teachers associate sexual education with the concept of selfprotection. The findings obtained in this study were discussed in the light of the information in the literature. The study was concluded within the framework of the results obtained from the discussion. The study concluded with recommendations for teachers and researchers.
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2024. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Nihan Koran.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6362
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KeklikMedine-Master.pdfTez, Master16.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback