|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6364
|
Title: | On the Relationship between Teachers’ Beliefs of Vocabulary Learning Strategies and Their Classroom Practices: A Case Study |
Authors: | Shibliyev, Javanshir (Supervisor) Esfahan, Niloufar Vafadar Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Department English Language Teachers--English Study and Teaching--Vocabulary Learning English Teaching--Vocabulary--Learning Strategies--Teachers' Beliefs Vocabulary Learning, Strategy, Teaching, Claim, Classroom Practice |
Issue Date: | Jul-2023 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Esfahan, Niloufar Vafadar. (2023). On the Relationship between Teachers’ Beliefs of Vocabulary Learning Strategies and Their Classroom Practices: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Teachers’ viewpoints regarding the different parts of language learning and teaching
have an influence on the decision they make about their classroom practice, teaching
decisions and learning. They will be motivated and engaged if the activities and
processes in the classroom align with what they believe. The present study tries to
examine the relationship between teachers' beliefs about vocabulary learning strategies
and to what extent it matches the classroom practices of ESL teachers in EMU
preparatory school during spring semester 22-23. Moreover, this study aims to present
information about the knowledge and beliefs of teachers by focusing on their personal
experience and educational degrees. Researchers have long found the relationship
between teacher beliefs and actual classroom practice to be important since it has an
important influence on the basic rules and practices of the classroom. Since most of L2
learners have been exposed to traditional methods of vocabulary learning, the
development of vocabulary learning continues to be overlooked. A mixed-method
approach was used for conducting this research, a six-point Likert scale questionnaire
was used to collect the necessary data, and it was sent to 50 ESL teachers. Moreover,
class observation with 10 teachers with different profiles was conducted. The results of
this study highlight the importance to align teacher claims with what they really do to
ensure that vocabulary education is effective. The findings have implications for teacher
education efforts, professional development programs, and curriculum creation,
highlighting the necessity of helping teachers in converting their beliefs into practical
teaching strategies. ÖZ:
Dil öğrenme ve öğretimin farklı yönleriyle ilgili öğretmenlerin görüşleri, sınıf
uygulamaları, öğretim kararları ve öğrenme süreçleri üzerinde etkili olmaktadır. Sınıf
içi faaliyetler ve süreçler, öğretmenlerin inandıklarıyla uyumlu olduğunda,
öğretmenlerin motivasyonu ve ilgisi artar. Bu çalışma, İngilizce ikinci dil
öğretmenlerinin kelime öğrenme stratejileri hakkındaki inançları ile sınıf uygulamaları
arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, EMU Hazırlık Okulu'nda
bahar dönemi 22-23 boyunca İngilizce ikinci dil öğretmenlerinin sınıf uygulamalarıyla
ne ölçüde uyumlu olduğuna dair bilgi sunmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu çalışma,
öğretmenlerin kişisel deneyimlerine ve eğitim düzeylerine odaklanarak öğretmenlerin
bilgi ve inançları hakkında bilgi sunmayı amaçlamaktadır. İkinci dil öğrenenlerin
çoğu, geleneksel kelime öğrenme yöntemlerine maruz kaldığından, kelime
öğrenmenin geliştirilmesi göz ardı edilmektedir. Bu araştırmayı yürütmek için karma
yöntem yaklaşımı kullanılmış olup, gerekli verileri toplamak için altı noktalı Likert
ölçeği anketi 50 İngilizce ikinci dil öğretmenine gönderilmiştir. Ayrıca, farklı
profillere sahip 10 öğretmenle sınıf gözlemi yapılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları,
kelime eğitiminin etkili olabilmesi için öğretmen iddialarının gerçekle uyumlu
olmasının önemini vurgulamaktadır. Bulgular, öğretmen eğitimi çalışmaları, mesleki
gelişim programları ve müfredat oluşturma konusunda önemli implikasyonlara
sahiptir ve öğretmenlere inançlarını pratik öğretim stratejilerine dönüştürme
konusunda yardım etmenin gerekliliğini vurgulamaktadır. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6364 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|