|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6368
|
Title: | Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Ortaöğretim Okullarında Kovid 19 ile Birlikte Değişen Okul Güvenliği |
Authors: | Karslı, Mehmet Durdu (Tez Danışmanı) Çorba, Akile Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Yönetimi--Okul Yönetimi--Okul Güvenliği--Covid-19 Pandemi, 2020--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Covid 19--Pandemi, 2020 - --Koronavirüs--(Kıbrıs, Kuzey) Eğitim, Kovid-19 Ve Eğitim Sistemi, Okul Güvenliği, Güvenli Okul , Güvensiz Okul |
Issue Date: | Sep-2023 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Çorba, Akile. (2023). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Ortaöğretim Okullarında Kovid 19 ile Birlikte Değişen Okul Güvenliği. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırma pandemi sürecinde Kovid-19 tedbirleri bağlamında okuldaki
öğretmenler ve okul yöneticilerinin okul güvenliği konusunda yaşadıkları problemlere
ilişkin algılarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Kovid-19 pandemisi ile
toplumsal yaşamın hemen hemen her alanında köklü değişimler olmuştur. Küresel
boyuta ulaşan salgınla, mecburiyet haline gelen kısıtlanmışlık durumları ve yasaklar
kişilerin gün içerisindeki yaşam tarzlarını değiştirmiştir. Bunları önlemek için hayata
geçirilen tedbirler ve konulan yasakların insanlarda yarattığı etki uzaktan eğitim ile en
üst seviyeye ulaşmıştır. Çevrimiçi eğitim ile ve çevrimiçi eğitimin sonrasında okul
güvenliğinde yaşanan değişimler araştırmanın temelini oluşturmaktadır.
Bu araştırmanın evreni Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ortaöğretim
okullarında görev yapmakta olan müdür, müdür muavini ve öğretmenler ile
sınırlandırılmıştır. Toplamda 30 müdür, müdür muavini ve öğretmenlerin görüşlerine
başvurulmuştur. Araştırmanın verileri görüşme yöntemiyle öğretmenler ile yüz yüze
görüşmeler düzenlenerek elde edilmiştir. Veriler analiz edilirken içerik analizi
yönteminden faydalanılmıştır.
Araştırmanın içeriğinde ayrıntılı olarak incelenen okul güvenliğine ilişkin
veriler ele alındığı zaman ise okulda görev alan yöneticiler ve öğretmenlerin okul
güvenliği algılarının sadece fiziksel güvenlik ile sınırlı kaldığı görülmektedir. Okul
güvenliğinin diğer boyutları ile ilgili bilgi sahibi olunmamasından ötürü okul güvenliği
kavramı bu araştırmada fiziksel güvenlik ile sınırlı kalmıştır. KKTC okullarında
devletin yeterli bütçe ayırmamasından ötürü fiziksel yapının güvensiz olması diğer
tüm okul güvenliği boyutlarının önüne geçmektedir. Araştırmada okul güvenliğini
kovid-19 süresince sağlarken okulların ne yazık ki çok destek almadan kendi
çabalarıyla başarıya ulaştıkları verileri elde edilmiştir. MEB kovid-19 un ilk başlarında
okullara göndermiş olduğu dezenfektan, maske ve temizlik malzemeleri çok kısa süre
içerisinde tükenecek miktarlarda olduğundan okullar kendi bütçelerinden kullanmak
zorunda kalmışlardır. Müdür, müdür muavinleri ve öğretmenlerin okul güvenliğini
kovid-19 açısından sağlarken öğrencileri kontrol altında tutarken oldukça
zorlandıkları, öğrencilerin arkadaşlarıyla aralarındaki mesafeyi korurken sosyal
mesafeyi dikkate almaları gerektiğini sürekli hatırlatmak zorunda kaldıkları ve ders
müfredatlarının yanı sıra Kovid-19 bilgilerini de sürekli öğrenciler ile paylaştıkları
bilgilerine ulaşılmıştır. Araştırma esnasında elde edilen verilere göre okul güvenliği
sağlarken olduğu gibi kovid-19 da okul güvenliği sağlarken okul ikliminin,
öğretmenler arası uyumun, okul nüfusunun büyük önem taşıdığı sonuçlarına
ulaşılmıştır. Okul nüfusu arttıkça kontrol sağlamanın ne kadar zor olduğu bulguları
elde edilmiştir. Kovid-19 öncesinde ve sonrasında okul güvenliğinde değişim
yaşandığı ise araştırmanın verileri incelendiği zaman gözle görülmektedir. This research was conducted in order to evaluate the perceptions of teachers
and school administrators at school regarding the problems they experience in school
safety in the context of Covid-19 measures during the pandemic process. With the
Covid-19 pandemic, there have been radical changes in almost every aspect of social
life. With the epidemic that has reached a global dimension, the restrictions and
prohibitions that have become compulsory have changed the lifestyles of people
during the day. The effects of the measures taken to prevent these and the bans imposed
on people reached the highest level with distance education. Changes in school safety
with and after online education form the basis of the research.
The universe of this research is limited to the principal, assistant principal and
teachers working in secondary schools in the Turkish Republic of Northern Cyprus. In
total, 30 principals, assistant principals and teachers were consulted. The data of the
research were obtained by conducting face-to-face interviews with the teachers using
the interview method. Content analysis method was used while analyzing the data.
When the data on school safety, which are examined in detail in the content of
the research, are considered, it is seen that the school safety perceptions of the
administrators and teachers working at the school are limited to physical safety only.
Due to the lack of information about other dimensions of school security, the concept
of school security was limited to physical security in this study. The insecurity of the
physical structure in TRNC schools due to the state's inability to allocate sufficient
budget precludes all other aspects of school safety. In the research, data were obtained
that schools achieved success with their own efforts, unfortunately without much
support, while providing school safety during the covid-19 period. Since the
disinfectants, masks and cleaning materials sent to schools by the Ministry of National
Education at the beginning of Covid-19 were to be exhausted in a very short time, the
schools had to use them from their own budgets. It has been learned that the principal,
assistant principals and teachers had a hard time keeping the students under control
while ensuring school safety of Kovid-19, that students had to constantly remind them
that they should take social distance into account while keeping the distance between
them and their friends, and that they constantly shared their covid-19 information with
the students in addition to their course curricula. According to the data obtained during
the research, it has been concluded that school climate, harmony between teachers and
school population are of great importance while providing school safety in Covid-19
as well as providing school safety. As the school population increases, the findings of
how difficult it is to maintain control have been obtained. When the data of the research
is examined, it is observed that there is a change in school safety before and after
Covid-19. |
Description: | Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2023. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Durdu Karslı. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6368 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|