|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6399
|
Title: | NNESTs and Preservice Teachers Construction of Identity through Perception towards Native Speakerism |
Authors: | Kunt, Naciye (Supervisor) Akinmulegun, Taye Emmanuel Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | Thesis Tez Foreign Language Education English Language Teaching (ELT) Department English Language Teaching--Identity--English Teachers Native Speakerism English-Speaking Teachers Nonnative English Speaking Teachers Nonnative English-Speaking Student Teachers Teacher Identit |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Akinmulegun, Taye Emmanuel. (2021). NNESTs and Preservice Teachers Construction of Identity through Perception towards Native Speakerism. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | The ELT industry worldwide has been criticized for situating the native speaker model
as the ideal model in English language teaching profession which along the line builds
up a false division (dichotomy) amongst native English-speaking teachers (NESTs)
and nonnative English-speaking teachers (NNESTs). The distinction that exists
between native/nonnative has impact on the lives of NNESTs. Since the dichotomy
that exists between natives/nonnatives falls short in fully capturing the complex and
multifaceted nature of individuals’ diverse linguistic backgrounds, it is, therefore,
necessary to investigate the construction of identity of NNESTs in diverse distinct
contexts. There is a dearth of research work on identity construction of non-natives in
Northern Cyprus.
Thus, to add more to the literature by offering more insight into the complexity and
dynamic nature of L2 identity construction in different contexts, this study investigates
the identity construction of nonnative English-speaking teachers and student teachers
in Northern Cyprus through their perception of native speakerism. Qualitative method
through narratives was employed to access the thought and experiences of the
participants. The findings show that the respondents have different experiences and
perception of the native speaker fallacy in the FLE field. The findings addressed three
major issues: a) accent and pronunciation, b) employment, and special treatments, c)
cultural issues.
The three emerging concepts from the study which reveal the identity formation of the
participants were self-image, self-efficacy, and beliefs about teaching and learning.
The findings reveal that the participants have positive and high self-efficacy and selfimage in teaching English, though with an underrated level of self-doubt due to their
weaknesses, which propels them to invest more in themselves. Similarly, their beliefs,
a core reflection of their identity was a catalyst to being an English language teacher. ÖZ:
Dünya çapında İngiliz Dili Eğitimi (ELT) topluluğu, anadili İngilizce olan öğretmenler
(NESTs) ve anadili İngilizce olmayan öğretmenler (NNESTs) arasında yanlış bir
bölünme (ikilik) oluşturan İngilizce öğretmenliği mesleğinde ideal model olarak;
anadili konuşan modeli benimsediği için eleştirilmiştir. Yerli / yabancı arasındaki bu
ayırım; anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin (NNESTs) yaşamları üzerinde etkisi
vardır. Yerli / yabancı öğretmenler arasındaki ikilik, bireylerin çeşitli dilsel
geçmişlerinin karmaşık ve çok yönlü doğasını tam olarak yakalamada yetersiz
kalmasından ötürü; anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin (NNESTs) kimliğinin
birçok farklı bağlamlarda inşasını araştırmak gereklidir. Kuzey Kıbrıs'ta yerli
olmayanların kimlik inşasına yönelik araştırma çalışmaları yetersizdir.
Bu nedenle, farklı bağlamlarda L2 (İkinci dil) kimlik inşasının karmaşıklığı ve
dinamik doğası hakkında daha fazla bilgi sunarak literatüre daha çok veri eklemek
için; bu çalışma, anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin ve Kuzey Kıbrıs'taki
öğretmen adaylarının kimlik inşasını anadili konuşmacılık algıları üzerinden
incelemektedir. Katılımcıların düşünce ve deneyimlerine ulaşmak için
anlatılar(öyküleme) yoluyla nitel yöntem kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların
Yabancı Dil Eğitimi (FLE) alanında anadili İngilizce olan kişi yanılgısına ilişkin farklı
deneyimlere ve algılara sahip olduğunu göstermektedir. Bulgular üç ana konuyu
irdelemektedir: a) aksan ve telaffuz, b) istihdam ve özel muameleler, c) kültürel
konular.
Katılımcıların kimlik oluşumunu inceleyen araştırmadan ortaya çıkan üç kavram;
benlik imajı, öz-yeterlik ve öğretme ve öğrenmeye ilişkin inançlardır. Bulgular,
katılımcıların İngilizce öğretiminde, olumlu ve yüksek öz-yeterlik ile öz- imaja sahip
olduklarını, ancak zayıflıklarından dolayı düşük düzeyde kendilerinden şüphe
duyduklarını ve dolayısıyla kendilerini daha fazla yatırım yapmaya yönelttiğini ortaya
koymaktadır. Benzer şekilde, kimliklerinin temel bir yansıması olan inançları;
İngilizce öğretmeni olmak için bir katalizördü. |
Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Kunt |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6399 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|