DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6399

Title: NNESTs and Preservice Teachers Construction of Identity through Perception towards Native Speakerism
Authors: Kunt, Naciye (Supervisor)
Akinmulegun, Taye Emmanuel
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education
Keywords: Thesis Tez
Foreign Language Education
English Language Teaching (ELT) Department
English Language Teaching--Identity--English Teachers
Native Speakerism
English-Speaking Teachers
Nonnative English Speaking Teachers
Nonnative English-Speaking Student Teachers
Teacher Identit
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Akinmulegun, Taye Emmanuel. (2021). NNESTs and Preservice Teachers Construction of Identity through Perception towards Native Speakerism. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus
Abstract: The ELT industry worldwide has been criticized for situating the native speaker model as the ideal model in English language teaching profession which along the line builds up a false division (dichotomy) amongst native English-speaking teachers (NESTs) and nonnative English-speaking teachers (NNESTs). The distinction that exists between native/nonnative has impact on the lives of NNESTs. Since the dichotomy that exists between natives/nonnatives falls short in fully capturing the complex and multifaceted nature of individuals’ diverse linguistic backgrounds, it is, therefore, necessary to investigate the construction of identity of NNESTs in diverse distinct contexts. There is a dearth of research work on identity construction of non-natives in Northern Cyprus. Thus, to add more to the literature by offering more insight into the complexity and dynamic nature of L2 identity construction in different contexts, this study investigates the identity construction of nonnative English-speaking teachers and student teachers in Northern Cyprus through their perception of native speakerism. Qualitative method through narratives was employed to access the thought and experiences of the participants. The findings show that the respondents have different experiences and perception of the native speaker fallacy in the FLE field. The findings addressed three major issues: a) accent and pronunciation, b) employment, and special treatments, c) cultural issues. The three emerging concepts from the study which reveal the identity formation of the participants were self-image, self-efficacy, and beliefs about teaching and learning. The findings reveal that the participants have positive and high self-efficacy and selfimage in teaching English, though with an underrated level of self-doubt due to their weaknesses, which propels them to invest more in themselves. Similarly, their beliefs, a core reflection of their identity was a catalyst to being an English language teacher.
ÖZ: Dünya çapında İngiliz Dili Eğitimi (ELT) topluluğu, anadili İngilizce olan öğretmenler (NESTs) ve anadili İngilizce olmayan öğretmenler (NNESTs) arasında yanlış bir bölünme (ikilik) oluşturan İngilizce öğretmenliği mesleğinde ideal model olarak; anadili konuşan modeli benimsediği için eleştirilmiştir. Yerli / yabancı arasındaki bu ayırım; anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin (NNESTs) yaşamları üzerinde etkisi vardır. Yerli / yabancı öğretmenler arasındaki ikilik, bireylerin çeşitli dilsel geçmişlerinin karmaşık ve çok yönlü doğasını tam olarak yakalamada yetersiz kalmasından ötürü; anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin (NNESTs) kimliğinin birçok farklı bağlamlarda inşasını araştırmak gereklidir. Kuzey Kıbrıs'ta yerli olmayanların kimlik inşasına yönelik araştırma çalışmaları yetersizdir. Bu nedenle, farklı bağlamlarda L2 (İkinci dil) kimlik inşasının karmaşıklığı ve dinamik doğası hakkında daha fazla bilgi sunarak literatüre daha çok veri eklemek için; bu çalışma, anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin ve Kuzey Kıbrıs'taki öğretmen adaylarının kimlik inşasını anadili konuşmacılık algıları üzerinden incelemektedir. Katılımcıların düşünce ve deneyimlerine ulaşmak için anlatılar(öyküleme) yoluyla nitel yöntem kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların Yabancı Dil Eğitimi (FLE) alanında anadili İngilizce olan kişi yanılgısına ilişkin farklı deneyimlere ve algılara sahip olduğunu göstermektedir. Bulgular üç ana konuyu irdelemektedir: a) aksan ve telaffuz, b) istihdam ve özel muameleler, c) kültürel konular. Katılımcıların kimlik oluşumunu inceleyen araştırmadan ortaya çıkan üç kavram; benlik imajı, öz-yeterlik ve öğretme ve öğrenmeye ilişkin inançlardır. Bulgular, katılımcıların İngilizce öğretiminde, olumlu ve yüksek öz-yeterlik ile öz- imaja sahip olduklarını, ancak zayıflıklarından dolayı düşük düzeyde kendilerinden şüphe duyduklarını ve dolayısıyla kendilerini daha fazla yatırım yapmaya yönelttiğini ortaya koymaktadır. Benzer şekilde, kimliklerinin temel bir yansıması olan inançları; İngilizce öğretmeni olmak için bir katalizördü.
Description: Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Kunt
URI: http://hdl.handle.net/11129/6399
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Akinmuleguntaye-Ph.D..pdfThesis, Doctoral790.77 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback