|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6401
|
Title: | Internationalism, Migration and Education: Development of a Pluralistic Disposition in Multilingual and Multicultural Contact Zones – Northern Cyprus |
Authors: | Kunt, Naciye (Supervisor) Sakallı, Buse Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | Thesis Tez English Language Teaching (ELT) Department English Language Teaching--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) Multiculturalism Multilingualism Northern Cyprus Critical Multilingual Language Awareness (CMLA) Integrated Language Policy |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Sakallı, Buse. (2021). Internationalism, Migration and Education: Development of a Pluralistic Disposition in Multilingual and Multicultural Contact Zones – Northern Cyprus. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Northern Cyprus has always witnessed an influx of refugees and migrants as a
contact zone with a conflictual context (Tüm & Kunt, 2016; 2021) and become a
destination country for many international students for the last two decades. In the
age of an unprecedented diversity and accentuated internationalist theories
worldwide, pluralistic pedagogies embellished with nationally monoglossic
discourses have become iconized pressing trends in education precipitating a
dichotomous doom‐loop vis‐à‐vis multifaceted parameters of learning environments.
Linking critical race theory with internationalism, document analysis, semi‐
structured interviews, field notes, observations, and informal chats were deployed for
an elaborated scrutiny of students’ perspectives through a normative‐ humanistic
lens.
The results signified that in conflictual contexts, policy‐making may surpass
basic humanistic norms such as equity and social justice where parental involvement,
sustainable integration, discursive ideological orientations, coproduction among
stakeholders, Western‐propelled content revision, preparatory language courses, and
teacher education predominantly reconceptualize indispensable aspects of curricula.
Based on this part, the second part of the study aimed at empirically developing and
validating a critical instrument to measure foreign language teachers’ (FLTs)
awareness on the inclusion of multilingual learners for an integrated language policy
in a unique context with omnifarious entanglements.Interiorising the critical
viewpoint of the 21st century, items capturing the concept of critical multilingual
language awareness (CMLA) were generated through a postmodernist and
normative-humanistic lens based on neoliberalism, internationalism, and pluralism.
The 48-item 5-point Likert scale was tested by 254 FLTs and Exploratory Factor
Analysis suggested a final 28-item multidimensional scale composed of six factors.
The Cronbach’s alpha internal consistency coefficient for the scale was determined
as 0.811. Thus, the scale is potentially useful for assessing pre-service and in-service
teachers’ level of CMLA ameliorating the literature on know-how of teacher
education. The findings are especially conspicuous for social partners,
policy‐makers, and educators. ÖZ:
Kuzey Kıbrıs bir çatışma ve temas bölgesi olarak her zaman mülteci ve
göçmen akınlarına tanıklık etmiş ve son iki yüzyıldır birçok uluslar arası öğrencinin
varış noktası haline gelmiştir. Örneğine rastlanmamış bir çeşitliliğin ve dünya
çapında vurgulanan uluslararasıcı kuramların çağında, ulusal çapta tekdilli
söylemlere bezenmiş çoğulcu pedagojiler, eğitimde ikonlaşmış baskıcı eğilimler
haline gelmiş, öğrenme ortamlarının çok yönlü değişkenleri karşısında ikili bir kısır
döngüye zemin hazırlamıştır. Eleştirel ırk kuramını uluslararasıcılık ile
ilişkilendirerek, öğrencilerin bakış açılarının düzgüsel insancıl bir pencereden
detaylı olarak incelenebilmesi için doküman analizi, yarı yapılandırılmış mülakatlar,
alan notları, gözlemler ve gayri resmi sohbet tarzı görüşmelerden faydalanılmıştır.
Sonuçlar, çatışma bölgeleri bağlamında, siyasetin eşitlik ve sosyal adalet gibi
temel insancıl düzgülerin ötesine geçebileceğini ve ebeveyn katılımı, sürdürülebilir
bütünleşme, tutarsız ideolojik yönelimler, paydaşlar arası ortakyapım, Batı merkezli
içerik düzenlenmesi, hazırlayıcı dil kursları ve öğretmen eğitiminin müfredatın
vazgeçilmez yönlerini ağırlıklı olarak yeniden kavramlaştırdığına işaret etmiştir. Bu
kısımdan yola çıkarak, çalışmanın ikinci kısmında, çeşitli engellere sahip özgün bir
bağlamda, yabancı dil öğretmenlerinin tümleşik bir dil politikası için çokdilli
öğrencilerin eğitime katılımı üzerine farkındalık düzeyini ölçecek eleştirel bir aracın
deneysel olarak geliştirilmesi ve geçerliliğinin doğrulanması amaçlanmaktadır. 21.
Yüzyılın eleştirel bakış açısını içselleştirerek, eleştirel çokdilli dil farkındalığı
kavramını temsil eden maddeler yeni özgürlükçülük, uluslararasıcılık ve çoğulculuk
temeline dayandırılarak post-modernist ve düzgüsel-insancıl bir mercekten bakılarak
oluşturulmuştur. 48 maddeden oluşan 5’li Likert tipi ölçek 254 yabancı dil öğretmeni
tarafından test edilmiştır ve nihai açımlayıcı faktör analizi 28 madde ve 6 faktörden
oluşan çok yönlü bir ölçek ortaya koymuştur. Ölçeğin Cronbach’s Alpha iç tutarlılık
katsayısı 0.811 olarak ölçülmüştür. Bu sebeple ölçek, hizmet öncesi ve hizmet içi
öğretmenlerin eleştirel çok dilli dil farkındalık düzeyini değerlendirmek ve öğretmen
eğitimindeki bilgi birikiminin alanyazını iyileştirmek adına kullanışlı olma
potansiyeline sahiptir. Bulgular sosyal ortaklar, siyasete yön verenler ve eğitimciler
için özellikle dikkat çekicidir. |
Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Kunt |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6401 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|