DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6401

Title: Internationalism, Migration and Education: Development of a Pluralistic Disposition in Multilingual and Multicultural Contact Zones – Northern Cyprus
Authors: Kunt, Naciye (Supervisor)
Sakallı, Buse
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education
Keywords: Thesis Tez
English Language Teaching (ELT) Department
English Language Teaching--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Multiculturalism
Multilingualism
Northern Cyprus
Critical Multilingual Language Awareness (CMLA)
Integrated Language Policy
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Sakallı, Buse. (2021). Internationalism, Migration and Education: Development of a Pluralistic Disposition in Multilingual and Multicultural Contact Zones – Northern Cyprus. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Northern Cyprus has always witnessed an influx of refugees and migrants as a contact zone with a conflictual context (Tüm & Kunt, 2016; 2021) and become a destination country for many international students for the last two decades. In the age of an unprecedented diversity and accentuated internationalist theories worldwide, pluralistic pedagogies embellished with nationally monoglossic discourses have become iconized pressing trends in education precipitating a dichotomous doom‐loop vis‐à‐vis multifaceted parameters of learning environments. Linking critical race theory with internationalism, document analysis, semi‐ structured interviews, field notes, observations, and informal chats were deployed for an elaborated scrutiny of students’ perspectives through a normative‐ humanistic lens. The results signified that in conflictual contexts, policy‐making may surpass basic humanistic norms such as equity and social justice where parental involvement, sustainable integration, discursive ideological orientations, coproduction among stakeholders, Western‐propelled content revision, preparatory language courses, and teacher education predominantly reconceptualize indispensable aspects of curricula. Based on this part, the second part of the study aimed at empirically developing and validating a critical instrument to measure foreign language teachers’ (FLTs) awareness on the inclusion of multilingual learners for an integrated language policy in a unique context with omnifarious entanglements.Interiorising the critical viewpoint of the 21st century, items capturing the concept of critical multilingual language awareness (CMLA) were generated through a postmodernist and normative-humanistic lens based on neoliberalism, internationalism, and pluralism. The 48-item 5-point Likert scale was tested by 254 FLTs and Exploratory Factor Analysis suggested a final 28-item multidimensional scale composed of six factors. The Cronbach’s alpha internal consistency coefficient for the scale was determined as 0.811. Thus, the scale is potentially useful for assessing pre-service and in-service teachers’ level of CMLA ameliorating the literature on know-how of teacher education. The findings are especially conspicuous for social partners, policy‐makers, and educators.
ÖZ: Kuzey Kıbrıs bir çatışma ve temas bölgesi olarak her zaman mülteci ve göçmen akınlarına tanıklık etmiş ve son iki yüzyıldır birçok uluslar arası öğrencinin varış noktası haline gelmiştir. Örneğine rastlanmamış bir çeşitliliğin ve dünya çapında vurgulanan uluslararasıcı kuramların çağında, ulusal çapta tekdilli söylemlere bezenmiş çoğulcu pedagojiler, eğitimde ikonlaşmış baskıcı eğilimler haline gelmiş, öğrenme ortamlarının çok yönlü değişkenleri karşısında ikili bir kısır döngüye zemin hazırlamıştır. Eleştirel ırk kuramını uluslararasıcılık ile ilişkilendirerek, öğrencilerin bakış açılarının düzgüsel insancıl bir pencereden detaylı olarak incelenebilmesi için doküman analizi, yarı yapılandırılmış mülakatlar, alan notları, gözlemler ve gayri resmi sohbet tarzı görüşmelerden faydalanılmıştır. Sonuçlar, çatışma bölgeleri bağlamında, siyasetin eşitlik ve sosyal adalet gibi temel insancıl düzgülerin ötesine geçebileceğini ve ebeveyn katılımı, sürdürülebilir bütünleşme, tutarsız ideolojik yönelimler, paydaşlar arası ortakyapım, Batı merkezli içerik düzenlenmesi, hazırlayıcı dil kursları ve öğretmen eğitiminin müfredatın vazgeçilmez yönlerini ağırlıklı olarak yeniden kavramlaştırdığına işaret etmiştir. Bu kısımdan yola çıkarak, çalışmanın ikinci kısmında, çeşitli engellere sahip özgün bir bağlamda, yabancı dil öğretmenlerinin tümleşik bir dil politikası için çokdilli öğrencilerin eğitime katılımı üzerine farkındalık düzeyini ölçecek eleştirel bir aracın deneysel olarak geliştirilmesi ve geçerliliğinin doğrulanması amaçlanmaktadır. 21. Yüzyılın eleştirel bakış açısını içselleştirerek, eleştirel çokdilli dil farkındalığı kavramını temsil eden maddeler yeni özgürlükçülük, uluslararasıcılık ve çoğulculuk temeline dayandırılarak post-modernist ve düzgüsel-insancıl bir mercekten bakılarak oluşturulmuştur. 48 maddeden oluşan 5’li Likert tipi ölçek 254 yabancı dil öğretmeni tarafından test edilmiştır ve nihai açımlayıcı faktör analizi 28 madde ve 6 faktörden oluşan çok yönlü bir ölçek ortaya koymuştur. Ölçeğin Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.811 olarak ölçülmüştür. Bu sebeple ölçek, hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmenlerin eleştirel çok dilli dil farkındalık düzeyini değerlendirmek ve öğretmen eğitimindeki bilgi birikiminin alanyazını iyileştirmek adına kullanışlı olma potansiyeline sahiptir. Bulgular sosyal ortaklar, siyasete yön verenler ve eğitimciler için özellikle dikkat çekicidir.
Description: Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Kunt
URI: http://hdl.handle.net/11129/6401
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sakallibuse-Ph.D..pdfThesis, Doctoral3.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback