DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6426

Title: Microaggressions and Microaffirmations: LGBTI+’s Experiences, Perceptions, and Expectations of Bystanders’ Reactions
Authors: Akalın, Pelin Karakuş (Co-Supervisor)
Raman, Şenel Hüsnü (Supervisor)
Sancar, Alım
Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology
Keywords: Thesis Tez
Psychology Department
Lesbian Gay Bisexual Trans Intersex and Pluses(LGBT+)--Rights--Social Aspects--Cyprus, North
General Psychology
Sex (Psychology)
Gender
Microaggressions
Microaffirmations
Expectations from Bystanders
Issue Date: Jan-2024
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Sancar, Alım. (2024). Microaggressions and Microaffirmations: LGBTI+’s Experiences, Perceptions, and Expectations of Bystanders’ Reactions. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Microaggressions are subtle and indiscernible discriminatory remarks or actions that may marginalise the LGBTI+ community and is directed toward their sexual orientation and/or gender identity. They contribute to the dissemination of stereotypes and have cumulative effects adverse effects on sexual minorities. Microaffirmations on the other hand are small acts or expressions of understanding, care, and support, that counteract the negative impact of microaggressions. Bystanders can either contribute to the perpetration or the interruption of microaggressions and offer microaffirmations to the target. There is a lack of research into such experiences in the northern part of Cyprus. The current study sought to explore microaggression and microaffirmation experiences of LGBTI+s residing in Northern Cyprus, including their reactions and the emotional outcomes, and their expectations from bystanders in response to microaggressions. Within the framework of a qualitative design, semi structured interviews were carried out, transcribed, then analysed using a thematic content analysis while employing a deductive and inductive approach to confirm pre-existing themes and to discover potential new ones. The analysis revealed eight microaggression themes and seven microaffirmation themes apparent in the experiences of LGBTI+s. The experiences reported were similar to those experienced by LGBTI+s in other contexts. Whereas microaggressions were associated with negative emotional outcomes, microaffirmations were linked to positive emotional outcomes. Moreover, there was an expectation for bystanders to respond to microaggressions in several ways including the prompt warning and education of aggressors. Implications are made for bystander interventions to combat discrimination and to establish safe spaces in social, institutional, and interpersonal settings.
ÖZ : Mikrosaldırganlıklar, LGBTI+ bireyleri cinsel yönelim veya cinsiyet kimliğine dayalı olarak marjinalleştirebilen örtük, hemen göze çarpmayan ve ayrımcı söz veya eylemlerdir. Bu söz ve eylemler cinsel azınlıkları etkileyen stereotiplerin yayılmasına katkıda bulunabilmektedir. Mikroolumlamamalar ise LGBTI+ bireylerin cinsiyet yönelim ya da kimliğine yönelik ilgi, destek ve anlayışı simgeleyen söz ve eylemlerdir. Tanık olan kişiler ise hedef olan kişiye yönelik herhangi bir saldırının devam etmesine aracılık edebilir veya mikro saldırganca eylemleri durdurarak hedef olan kişiye mikro olumlayıcı davranabilir. Kıbrıs'ın kuzeyinde ise bu tür deneyimler hakkında çok az araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs'ta yaşayan LGBTI+ bireylerin mikrosaldırganlık ve mikroolumlama deneyimlerini, mikro saldırganlıklara karşı verdikleri tepkileri ve duygusal etkileri ile tanıklardan beklentilerini derinlemesine incelemektir. Nitel bir çalışma çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir ve ardından tümdengelim (deductive) ve tümevarım (inductive) bir yaklaşım kullanılmıştır. Tematik içerik analizi sonuçları, geçmiş araştırma bulgularını desteklemekle birlikte yeni temaların keşfedilmesine olanak sağlamıştır. Paylaşılan deneyimlerde sekiz mikro saldırganlık ve yedi mikro olumlama teması elde edilmiştir. Elde edilen bu deneyimlerin, farklı kültürel bağlamlarda yaşayan LGBTI+ bireylerin yaşadıkları deneyimlerle benzerlik gösterdiği anlaşılmıştır. Mikro saldırganlıklar olumsuz ve mikro olumlamalar ise olumlu duygusal sonuçlarla bir arada ifade edilmiştir. Ayrıca, tanıklardan mikro saldırganlık anında çeşitli biçimlerde tepki vermeleri beklenmekte ve en başta saldırganın o anda uyarılıp konuyla ilgili aydınlatılarak kişide farkındalık geliştirilmesinin beklenildiği görülmüştür. Sonuçlar, ayrımcılığın önlemesi ve sosyal, kurumsal ve kişiler arası ortamlarda güvenli alanlar yaratılması ve tanık müdahalelerinin yaygınlaştırılması açısından önemli bilgiler sunmuştur.
Description: Master of Science in General Psychology. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2024. Co-Supervisor: Asst. Prof. Dr. Pelin Karakuş Akalın and Supervisor: Prof. Dr. Şenel Hüsnü Raman.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6426
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SancarAlım-Master.pdfThesis, Master531.79 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback