DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6432

Title: The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education
Authors: Osam, Ülker Vancı (Supervisor)
Hama, Hawraz Qader
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education
Keywords: Thesis Tez
English Language Teaching (ELT) Department
English Language--Study and Teaching
Microteaching
Web-based instructional learning environment
Second language teacher education
Program evaluation
Iraq
Issue Date: Apr-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Hama, Hawraz Qader. (2021). The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: In second language teacher education programs microteaching has always been a significant technique to help bridge theory to practice and prepare the trainees (i.e., preservice teachers) for real classroom contexts. The expected benefits from 10-15 minute-microteaching sessions are the communication among the trainees and supervisor, collaboration with each other, and reflection on the teaching. However, due to some constraints such as time and big class size, these benefits may not be derived easily. The related literature discussed these challenges quite extensively and offered some solutions. However, there are relatively fewer studies which explored preservice teachers’ gains when technology is integrated into the traditional microteaching sessions. Therefore, this study aims to explore how the effect of a designed Web-based instructional learning environment (hereafter WeBILE) was perceived by the participating preservice teachers on developing their communication, collaboration and reflection in microteaching process. In so doing, 52 Kurdish preservice English language teachers were asked to use the WeBILE for six weeks. Both quantitative and qualitative data were collected from questionnaires, the system analytics, reflection journals, and semi-structured interviews. The results of the data analysis reveal that the designed WeBILE has been perceived quite effective in supporting and improving the preservice teachers’ microteaching practice and solving the defined microteaching problems by creating opportunities for communication, collaboration and reflection in microteaching process among the preservice teachers.
ÖZ: Yabancı dil öğretmeni yetiştiren eğitim programlarında mikro öğretim tekniği, teoriyi uygulamaya koymak ve öğrencieri (yani öğretmen adaylarını) gerçek sınıf ortamlarına hazırlamaya yardımcı olmak açısından her zaman önemli bir teknik olmuştur. 10-15 dakikalık mikro öğretim oturumlarında hedeflenen faydalar, öğretmen adaylarının birbirleriyle ve ders hocasıyla mikro öğretim konusundaki iletişimleri, öğretmen adaylarının birbirleriyle işbirliği içinde çalışmaları ve izledikleri kısa derse ilişkin yansımaları olarak sıralanabilir. Bununla birlikte, zaman kısıtlılığı ve sınıfların kalabalıklığı gibi bazı kısıtlamalar nedeniyle, bu faydalar kolayca elde edilemeyebilir. İlgili alanyazın, mikro öğretime ilişkin bu zorlukları oldukça kapsamlı bir şekilde tartışmış ve bazı çözümler önermiştir. Ne var ki, geleneksel mikro öğretim oturumlarına teknolojinin entegre edilmesi durumunda öğretmen adaylarının elde ettikleri kazanımları araştıran çalışmalar oldukça azdır. Bu nedenle, bu çalışma tasarlanmış bir Web tabanlı bir öğrenme ortamının (bundan sonra WeBILE olarak anılacaktır) katılımcı öğretmen adaylarının mikro öğretim sürecindeki iletişimlerini, işbirliklerini ve yansımalarını geliştirmedeki etkisinin nasıl algılandığını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 52 Kürt kökenli İngilizce öğretmen adayından WeBILE'yi altı hafta kullanmaları istendi. Hem nicel hem de nitel veriler anketlerden, sistem analitiğinden, yansıtma günlüklerinden ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden toplandı. Veri analizi sonuçları, tasarlanan WeBILE'in, öğretmen adayları arasında mikro öğretim sürecinde iletişim, işbirliği ve yansıtma fırsatları yaratarak, öğretmen adaylarının mikro öğretim uygulamalarını desteklemede ve geliştirmede ve tanımlanan mikro öğretim problemlerini çözmede oldukça etkili olarak algılandığını ortaya koymaktadır.
Description: Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam
URI: http://hdl.handle.net/11129/6432
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Hamahawraz-Ph.D..pdfThesis, Doctoral3.01 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback