|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6432
|
Title: | The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education |
Authors: | Osam, Ülker Vancı (Supervisor) Hama, Hawraz Qader Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | Thesis Tez English Language Teaching (ELT) Department English Language--Study and Teaching Microteaching Web-based instructional learning environment Second language teacher education Program evaluation Iraq |
Issue Date: | Apr-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Hama, Hawraz Qader. (2021). The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | In second language teacher education programs microteaching has always been a
significant technique to help bridge theory to practice and prepare the trainees (i.e.,
preservice teachers) for real classroom contexts. The expected benefits from 10-15
minute-microteaching sessions are the communication among the trainees and
supervisor, collaboration with each other, and reflection on the teaching. However, due
to some constraints such as time and big class size, these benefits may not be derived
easily. The related literature discussed these challenges quite extensively and offered
some solutions. However, there are relatively fewer studies which explored preservice
teachers’ gains when technology is integrated into the traditional microteaching
sessions. Therefore, this study aims to explore how the effect of a designed Web-based
instructional learning environment (hereafter WeBILE) was perceived by the
participating preservice teachers on developing their communication, collaboration
and reflection in microteaching process. In so doing, 52 Kurdish preservice English
language teachers were asked to use the WeBILE for six weeks. Both quantitative and
qualitative data were collected from questionnaires, the system analytics, reflection
journals, and semi-structured interviews. The results of the data analysis reveal that
the designed WeBILE has been perceived quite effective in supporting and improving
the preservice teachers’ microteaching practice and solving the defined microteaching
problems by creating opportunities for communication, collaboration and reflection in
microteaching process among the preservice teachers. ÖZ:
Yabancı dil öğretmeni yetiştiren eğitim programlarında mikro öğretim tekniği, teoriyi
uygulamaya koymak ve öğrencieri (yani öğretmen adaylarını) gerçek sınıf ortamlarına
hazırlamaya yardımcı olmak açısından her zaman önemli bir teknik olmuştur. 10-15
dakikalık mikro öğretim oturumlarında hedeflenen faydalar, öğretmen adaylarının
birbirleriyle ve ders hocasıyla mikro öğretim konusundaki iletişimleri, öğretmen
adaylarının birbirleriyle işbirliği içinde çalışmaları ve izledikleri kısa derse ilişkin
yansımaları olarak sıralanabilir. Bununla birlikte, zaman kısıtlılığı ve sınıfların
kalabalıklığı gibi bazı kısıtlamalar nedeniyle, bu faydalar kolayca elde edilemeyebilir.
İlgili alanyazın, mikro öğretime ilişkin bu zorlukları oldukça kapsamlı bir şekilde
tartışmış ve bazı çözümler önermiştir. Ne var ki, geleneksel mikro öğretim
oturumlarına teknolojinin entegre edilmesi durumunda öğretmen adaylarının elde
ettikleri kazanımları araştıran çalışmalar oldukça azdır. Bu nedenle, bu çalışma
tasarlanmış bir Web tabanlı bir öğrenme ortamının (bundan sonra WeBILE olarak
anılacaktır) katılımcı öğretmen adaylarının mikro öğretim sürecindeki iletişimlerini,
işbirliklerini ve yansımalarını geliştirmedeki etkisinin nasıl algılandığını araştırmayı
amaçlamaktadır. Bu amaçla 52 Kürt kökenli İngilizce öğretmen adayından WeBILE'yi
altı hafta kullanmaları istendi. Hem nicel hem de nitel veriler anketlerden, sistem
analitiğinden, yansıtma günlüklerinden ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden
toplandı. Veri analizi sonuçları, tasarlanan WeBILE'in, öğretmen adayları arasında
mikro öğretim sürecinde iletişim, işbirliği ve yansıtma fırsatları yaratarak, öğretmen
adaylarının mikro öğretim uygulamalarını desteklemede ve geliştirmede ve
tanımlanan mikro öğretim problemlerini çözmede oldukça etkili olarak algılandığını
ortaya koymaktadır. |
Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6432 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|