|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6435
|
Title: | 3-6 Yaş Çocuğa Sahip Babaların Çocuk Yetiştirme Sürecindeki Katılım Düzeyleri ile Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
Authors: | Koran, Nihan (Tez-Danışmanı) Zeden, Yarem Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Thesis Tez Çocuk Yetiştirme--Çocuk Gelişimi--Baba Rolü Baba Katılımı Sosyal Gelişim Sosyal Beceri Gelişimi Okul Öncesi Eğitim Çocuk Gelişimi |
Issue Date: | Sep-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Zeden, Yarem. (2022). 3-6 Yaş Çocuğa Sahip Babaların Çocuk Yetiştirme Sürecindeki Katılım Düzeyleri ile Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ :
Bu araştırmanın genel amacı, babaların gün içerisinde çocukları ile ilgili olan
etkinliklerde sağladıkları katılım seviyelerini saptamak; babaların katılım seviyeleri ve
çocukların sosyal beceri gelişimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Böylelikle
babaların bu araştırma sayesinde çocuklarının gelişimi üzerinde oynadıkları kritik rol
konusunda dikkatlerini çekmek ve çocuklarının gelişimi sürecinde katılımı
benimsemelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
Araştırma Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Gazimağusa şehri ve Gazimağusa’ya bağlı
köylerde bulunan toplam 23 (15 devlet ve 8 özel) okul öncesi eğitimi veren kurumlarda
bulunan 3-6 yaş çocukların babaları ile yürütülmüştür. Bu okullarda eğitime devam
eden 3-6 yaş grubunda bulunan yaklaşık 900 çocuk ve babalarına COVID-19
pandemisi nedeni ile sadece okulların müdürleri ve öğretmenler aracılığıyla iletişime
geçilerek Kişisel Bilgi Formu, Baba Katılım Ölçeği ve Sosyal Beceri Değerlendirme
Ölçeği ulaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 400 gönüllü katılım sağlayan baba
oluşturmaktadır.
Araştırma sonucunda; babaların baba katılımı ile ilgili üç alt boyut arasında ilgi
ve yakınlık boyutundan en yüksek puanı aldıkları, oyun oynamak ve keyifli zaman
geçirmek konuları ile ilgili olan keyfi meşguliyet boyutundan yüksek puan aldıkları,
en düşük puanı ise çocuğun temel bakımı ile ilgili etkinliklere olan katılımlarından
aldıkları bulunmuştur. Babanın eğitim seviyesi arttıkça katılımlarının arttığı, 45-54 yaş
aralığındaki babaların diğer babalara kıyasla daha düşük katılım gösterdikleri,
boşanmış babaların daha çok katılım gösterdikleri saptanmıştır. Çocukların genel
olarak sosyal gelişimlerinin normal seviyede olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın
örneklemine dahil olan babaların, BAKÖ genelinden ve keyfi meşguliyetten ve temel
bakımdan aldıkları puanlar ile; OSBED genelinden ve başlangıç becerilerinden, iv
akademik destek becerilerinden, arkadaşlık becerilerinden ve kendini kontrol
becerilerinden aldıkları puanlarının arasındaki ilişkilerin istatistik açısından anlamlı
olduğu gözlenmiştir ( p≤0,05 ). Babaların BAKÖ genelinden ve keyfi meşguliyetten
ve temel bakımdan aldıkları puanlar arttıkça, çocukların OSBED genelinden ve
başlangıç becerilerinden, akademik destek becerilerinden, arkadaşlık becerilerinden ve
kendini kontrol becerilerinden aldıkları puanlarda artış gösterdiği gözlenmiştir. The aim of this research is to determine the level of father involvement to daily
activities concerning their children and to analyse the relationship between father’s
involvement levels with the levels of their children’s social development skills. The
researcher aims to increase awareness on the importance of father participation on their
children’s life and especially on their social development skills.
The sample of the study included total of 400 fathers that had children aged 3-
6 in 15 state preschools and 8 private preschools in Famagusta. The data was collected
through Personal Information Form, Father Participation Scale and Pre-School Social
Skills Assessment Scale by reaching out to the school principals and teachers due to
COVID-19 restrictions.
In conclusion; the findings obtained has shown that fathers scored highly on
the arbitrary preoccupation dimension related to playing games and having a pleasant
time with their children; the lowest score, however, indicates that they participate less
in activities related to taking basic physical care of their children. The findings show
that as the level of education of the father increases, their participation increases;
fathers between the ages of 45-54 show lower participation compared to other fathers
and divorced fathers show more participation in daily activities related to their
children. It has been determined that the social development of children in general is
at a normal level. There was no statistically significant correlation (p<0,05) observed
when comparing the scoring of the participants of the Father Participation Scale, and
the results of the PreSchool Social Skills Assessment Scale. The results, however,
showed that, when the scores from the Father Participation Scale, general scale,
arbitrary preoccupation and basic physical care, increased, the scores of the PreSchool
Social Skills Assessment Scale, initial skills, academic support skills, friendship skills,
and self-control skills also increased. |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Nihan Koran |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6435 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|