DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6435

Title: 3-6 Yaş Çocuğa Sahip Babaların Çocuk Yetiştirme Sürecindeki Katılım Düzeyleri ile Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Authors: Koran, Nihan (Tez-Danışmanı)
Zeden, Yarem
Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Thesis Tez
Çocuk Yetiştirme--Çocuk Gelişimi--Baba Rolü
Baba Katılımı
Sosyal Gelişim
Sosyal Beceri Gelişimi
Okul Öncesi Eğitim
Çocuk Gelişimi
Issue Date: Sep-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Zeden, Yarem. (2022). 3-6 Yaş Çocuğa Sahip Babaların Çocuk Yetiştirme Sürecindeki Katılım Düzeyleri ile Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ : Bu araştırmanın genel amacı, babaların gün içerisinde çocukları ile ilgili olan etkinliklerde sağladıkları katılım seviyelerini saptamak; babaların katılım seviyeleri ve çocukların sosyal beceri gelişimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Böylelikle babaların bu araştırma sayesinde çocuklarının gelişimi üzerinde oynadıkları kritik rol konusunda dikkatlerini çekmek ve çocuklarının gelişimi sürecinde katılımı benimsemelerini sağlamak amaçlanmaktadır. Araştırma Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Gazimağusa şehri ve Gazimağusa’ya bağlı köylerde bulunan toplam 23 (15 devlet ve 8 özel) okul öncesi eğitimi veren kurumlarda bulunan 3-6 yaş çocukların babaları ile yürütülmüştür. Bu okullarda eğitime devam eden 3-6 yaş grubunda bulunan yaklaşık 900 çocuk ve babalarına COVID-19 pandemisi nedeni ile sadece okulların müdürleri ve öğretmenler aracılığıyla iletişime geçilerek Kişisel Bilgi Formu, Baba Katılım Ölçeği ve Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği ulaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 400 gönüllü katılım sağlayan baba oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda; babaların baba katılımı ile ilgili üç alt boyut arasında ilgi ve yakınlık boyutundan en yüksek puanı aldıkları, oyun oynamak ve keyifli zaman geçirmek konuları ile ilgili olan keyfi meşguliyet boyutundan yüksek puan aldıkları, en düşük puanı ise çocuğun temel bakımı ile ilgili etkinliklere olan katılımlarından aldıkları bulunmuştur. Babanın eğitim seviyesi arttıkça katılımlarının arttığı, 45-54 yaş aralığındaki babaların diğer babalara kıyasla daha düşük katılım gösterdikleri, boşanmış babaların daha çok katılım gösterdikleri saptanmıştır. Çocukların genel olarak sosyal gelişimlerinin normal seviyede olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın örneklemine dahil olan babaların, BAKÖ genelinden ve keyfi meşguliyetten ve temel bakımdan aldıkları puanlar ile; OSBED genelinden ve başlangıç becerilerinden, iv akademik destek becerilerinden, arkadaşlık becerilerinden ve kendini kontrol becerilerinden aldıkları puanlarının arasındaki ilişkilerin istatistik açısından anlamlı olduğu gözlenmiştir ( p≤0,05 ). Babaların BAKÖ genelinden ve keyfi meşguliyetten ve temel bakımdan aldıkları puanlar arttıkça, çocukların OSBED genelinden ve başlangıç becerilerinden, akademik destek becerilerinden, arkadaşlık becerilerinden ve kendini kontrol becerilerinden aldıkları puanlarda artış gösterdiği gözlenmiştir.
The aim of this research is to determine the level of father involvement to daily activities concerning their children and to analyse the relationship between father’s involvement levels with the levels of their children’s social development skills. The researcher aims to increase awareness on the importance of father participation on their children’s life and especially on their social development skills. The sample of the study included total of 400 fathers that had children aged 3- 6 in 15 state preschools and 8 private preschools in Famagusta. The data was collected through Personal Information Form, Father Participation Scale and Pre-School Social Skills Assessment Scale by reaching out to the school principals and teachers due to COVID-19 restrictions. In conclusion; the findings obtained has shown that fathers scored highly on the arbitrary preoccupation dimension related to playing games and having a pleasant time with their children; the lowest score, however, indicates that they participate less in activities related to taking basic physical care of their children. The findings show that as the level of education of the father increases, their participation increases; fathers between the ages of 45-54 show lower participation compared to other fathers and divorced fathers show more participation in daily activities related to their children. It has been determined that the social development of children in general is at a normal level. There was no statistically significant correlation (p<0,05) observed when comparing the scoring of the participants of the Father Participation Scale, and the results of the PreSchool Social Skills Assessment Scale. The results, however, showed that, when the scores from the Father Participation Scale, general scale, arbitrary preoccupation and basic physical care, increased, the scores of the PreSchool Social Skills Assessment Scale, initial skills, academic support skills, friendship skills, and self-control skills also increased.
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Nihan Koran
URI: http://hdl.handle.net/11129/6435
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Zedenyarem.pdfTez, Master 1.61 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback