DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6439

Title: Factors Affecting Woman in Small and Medium Enterprises in Kampala, Uganda
Authors: Melek, Şule Aker (Supervisor)
Obbo, Yvonna
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Thesis Tez
Business Administration Department
Small business--Management--Women--Kampala (Uganda)
Economic Conditions--Uganda
Wonmen--Entrepreneurship
Women-owned business enterprises
Small and Medium Enterprises
Political Factors
Economic Factors
Social - Cultural Factors
Technological Factors
Legal Factors
Women=owned SME's
Issue Date: Jul-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Obbo, Yvonna. (2022).Factors Affecting Woman in Small and Medium Enterprises in Kampala, Uganda . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Small and Medium Enterprises (SMEs), are essential contributors to the global development of countries, the creation of jobs, and innovation. They are characterized by few employees given their small scale of operation and labor intensive. The majority of SME (Small and Medium Enterprise) research has been carried out in industrialized nations. Small and Medium Enterprises operated by women in impoverished nations, however, have issues that are considerably different in kind and magnitude. In light of the variables impacting women-owned SMEs, this thesis is organized around two key research issues. Understanding the political, economic, social, technical, and legal aspects that influence. The goal of the study that informs the first research question is the overview of Small and Medium Enterprises in Kampala, while the second research question looks at the contributions and hurdles that encourage and disturb SMEs in Kampala from expanding. Women startup businesses because of the necessity to support their family income, for flexibility, and an outlet for their creativity that firms don’t provide. Uganda has strong principles and is one of the countries that have attained gender equality in terms of women-owned SMEs the findings of this study will serve as a foundation for future research into these women-owned SMEs. The data from this survey was derived from both online and physical questionnaires with 196 responses using random samples. The responses were coded and analyzed using SPSS version 26 software This study approach is descriptive while the design is quantitative which involves numerical analysis of data. The results of the research show that women-owned Small and Medium Enterprises are mostly sole proprietors, have received a basic education, and are single. The findings also show that the factors mainly affecting women-owned SMEs are those they have no control over that are political, technological, and legal factors therefore essential for policymakers to find a common ground on supporting women-owned SMEs to grow.
ÖZ: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ'ler), ülkelerin küresel kalkınmasına, istihdam yaratılmasına ve inovasyona temel katkı sağlayanlardır. Küçük ölçekli operasyonları ve yoğun emekleri göz önüne alındığında, az sayıda çalışan ile karakterize edilirler. KOBİ (Küçük ve Orta Ölçekli İşletme) araştırmalarının çoğu sanayileşmiş ülkelerde gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, yoksul ülkelerdeki kadınlar tarafından yönetilen KOBİ'lerin, tür ve büyüklük açısından oldukça farklı sorunları vardır. Kadınların sahip olduğu KOBİ'leri etkileyen değişkenler ışığında, bu tez iki temel araştırma konusu etrafında düzenlenmiştir. Uganda'daki KOBİ'leri etkileyen siyasi, ekonomik, sosyal, teknik ve yasal yönleri anlamak, ilk araştırma sorusunu bilgilendiren çalışmanın amacı iken, ikinci araştırma sorusu Uganda'daki KOBİ'leri teşvik eden ve etkileyen katkıları ve engelleri ele almaktadır. genişliyor. Aile gelirlerini destekleme gerekliliği, esneklik ve firmaların sağlayamadığı yaratıcılıkları için bir çıkış yeri olması nedeniyle kadın girişimciler. Uganda güçlü ilkelere sahiptir ve kadınlara ait KOBİ'ler açısından toplumsal cinsiyet eşitliğine ulaşmış ülkelerden biridir. Bu anketten elde edilen veriler, rastgele örnekler kullanılarak 196 yanıtla hem çevrimiçi hem de fiziksel anketlerden elde edilmiştir. Yanıtlar SPSS sürüm 26 yazılımı kullanılarak kodlandı ve analiz edildi. Tasarım hem nicel hem de değerlendirici iken bu çalışma yaklaşımı betimseldir. Anketin sonucu, kadınlara ait KOBİ'lerin çoğunlukla tek mal sahibi olduğunu, temel eğitim almış olduğunu ve bekar olduğunu göstermektedir. Bulgular ayrıca, kadınlara ait KOBİ'leri esas olarak etkileyen faktörlerin, üzerinde hiçbir kontrolleri olmayanlar olduğunu göstermektedir, bu nedenle politika yapıcıların kadınlara ait KOBİ'lerin büyümesini destekleme konusunda ortak bir zemin bulması çok önemlidir
Description: Master of Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.B.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Melek Şule Aker
URI: http://hdl.handle.net/11129/6439
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
21507850- Yvonne Obbo.pdfThesis, Master1.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback