|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6439
|
Title: | Factors Affecting Woman in Small and Medium Enterprises in Kampala, Uganda |
Authors: | Melek, Şule Aker (Supervisor) Obbo, Yvonna Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Thesis Tez Business Administration Department Small business--Management--Women--Kampala (Uganda) Economic Conditions--Uganda Wonmen--Entrepreneurship Women-owned business enterprises Small and Medium Enterprises Political Factors Economic Factors Social - Cultural Factors Technological Factors Legal Factors Women=owned SME's |
Issue Date: | Jul-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Obbo, Yvonna. (2022).Factors Affecting Woman in Small and Medium Enterprises in Kampala, Uganda . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Small and Medium Enterprises (SMEs), are essential contributors to the global
development of countries, the creation of jobs, and innovation. They are
characterized by few employees given their small scale of operation and labor
intensive. The majority of SME (Small and Medium Enterprise) research has been
carried out in industrialized nations. Small and Medium Enterprises operated by
women in impoverished nations, however, have issues that are considerably different
in kind and magnitude. In light of the variables impacting women-owned SMEs, this
thesis is organized around two key research issues. Understanding the political,
economic, social, technical, and legal aspects that influence. The goal of the study
that informs the first research question is the overview of Small and Medium
Enterprises in Kampala, while the second research question looks at the contributions
and hurdles that encourage and disturb SMEs in Kampala from expanding. Women
startup businesses because of the necessity to support their family income, for
flexibility, and an outlet for their creativity that firms don’t provide. Uganda has
strong principles and is one of the countries that have attained gender equality in
terms of women-owned SMEs the findings of this study will serve as a foundation
for future research into these women-owned SMEs. The data from this survey was
derived from both online and physical questionnaires with 196 responses using
random samples. The responses were coded and analyzed using SPSS version 26
software This study approach is descriptive while the design is quantitative which
involves numerical analysis of data.
The results of the research show that women-owned Small and Medium Enterprises
are mostly sole proprietors, have received a basic education, and are single. The
findings also show that the factors mainly affecting women-owned SMEs are those
they have no control over that are political, technological, and legal factors therefore
essential for policymakers to find a common ground on supporting women-owned
SMEs to grow. ÖZ:
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ'ler), ülkelerin küresel kalkınmasına,
istihdam yaratılmasına ve inovasyona temel katkı sağlayanlardır. Küçük ölçekli
operasyonları ve yoğun emekleri göz önüne alındığında, az sayıda çalışan ile
karakterize edilirler. KOBİ (Küçük ve Orta Ölçekli İşletme) araştırmalarının çoğu
sanayileşmiş ülkelerde gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, yoksul ülkelerdeki
kadınlar tarafından yönetilen KOBİ'lerin, tür ve büyüklük açısından oldukça farklı
sorunları vardır. Kadınların sahip olduğu KOBİ'leri etkileyen değişkenler ışığında,
bu tez iki temel araştırma konusu etrafında düzenlenmiştir. Uganda'daki KOBİ'leri
etkileyen siyasi, ekonomik, sosyal, teknik ve yasal yönleri anlamak, ilk araştırma
sorusunu bilgilendiren çalışmanın amacı iken, ikinci araştırma sorusu Uganda'daki
KOBİ'leri teşvik eden ve etkileyen katkıları ve engelleri ele almaktadır. genişliyor.
Aile gelirlerini destekleme gerekliliği, esneklik ve firmaların sağlayamadığı
yaratıcılıkları için bir çıkış yeri olması nedeniyle kadın girişimciler. Uganda güçlü
ilkelere sahiptir ve kadınlara ait KOBİ'ler açısından toplumsal cinsiyet eşitliğine
ulaşmış ülkelerden biridir. Bu anketten elde edilen veriler, rastgele örnekler
kullanılarak 196 yanıtla hem çevrimiçi hem de fiziksel anketlerden elde edilmiştir.
Yanıtlar SPSS sürüm 26 yazılımı kullanılarak kodlandı ve analiz edildi. Tasarım hem
nicel hem de değerlendirici iken bu çalışma yaklaşımı betimseldir.
Anketin sonucu, kadınlara ait KOBİ'lerin çoğunlukla tek mal sahibi olduğunu, temel
eğitim almış olduğunu ve bekar olduğunu göstermektedir. Bulgular ayrıca, kadınlara
ait KOBİ'leri esas olarak etkileyen faktörlerin, üzerinde hiçbir kontrolleri olmayanlar
olduğunu göstermektedir, bu nedenle politika yapıcıların kadınlara ait KOBİ'lerin
büyümesini destekleme konusunda ortak bir zemin bulması çok önemlidir |
Description: | Master of Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.B.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Melek Şule Aker |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6439 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|