|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6443
|
Title: | Towards Blockchain-based Learning Management System for Adaptive Self-regulation Development in ELT |
Authors: | Zeki, Canan (Supervisor) Saadati, Zohreh Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | Thesis Tez English Language Teaching (ELT) Department Foreign Language Education English Language Teaching Adaptive learning blockchain technology collaborative learning learning management system metacognitive tools |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Saadati, Zohreh. (2021). Towards Blockchain-based Learning Management System for Adaptive Self-regulation Development in ELT. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The study of online higher education learning and academic achievement has
increasingly emphasized self-regulated learning (SRL). Few studies so far have
investigated the blockchain-based learning management system (LMS) and adaptive
SRL intervention in English Language Teaching (ELT) online higher education. This
study aimed to develop a blockchain-enabled LMS as a metacognitive tool in ELT
online higher education with SRL adaptive intervention to improve planning,
monitoring, reflection, collaboration, zone of proximal development (ZPD), and
scaffolding towards self-regulation development and learning achievement. To do that,
based on the benchmark data of 33 ELT Master of Art (MA) students, the blockchainbased LMS is developed that provided three phases of planning, action, and reflection
SRL adaptive intervention throughout the ELT MA online program. Data were
collected quantitatively by utilizing SRL pre- and post-test questionnaire which were
analyzed along the t-test and qualitatively by adopting reflective essays and semistructured interview which were analyzed through the content analysis method. The
findings and the development of the blockchain-based LMS with adaptive SRL
intervention contributed to the development of ELT MA students’ SRL skills in
realistic goal setting, self-monitoring, self-reflection, and self-awareness through SRL
adaptive intervention in planning, monitoring, reflection, ZPD, and collaboration.
Also, ELT MA instructors tracked students’ activities and in case of failure to comply
with SRL adaptive interventions, they could provide feedback to the students. In
addition, this study showed that the integration of blockchain technology in ELT
online higher education with adaptive SRL appears to be a promising trend in the
development of SRL. ÖZ:
Çevrimiçi yükseköğretim öğrenme ve akademik başarı çalışması, öz-düzenlemeli
öğrenmeyi giderek daha fazla vurgulamaktadır. Şimdiye kadar çok az çalışma blok
zinciri tabanlı öğrenme-yönetim sistemini (LMS) ve İngiliz Dili Öğretimi (ELT)
çevrimiçi yükseköğretiminde öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak müdahale
programlarını araştırmıştır. Bu çalışma, öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak
müdahale programları ile çevrimiçi ELT yüksek lisans öğretiminde üst bilişsel bir araç
olarak blok zinciri etkin bir öğretim ve yönetim sistemini geliştirmeyi hedeflemiştir.
Bu müdahale programı özellikle planlamayı, izlemeyi, yansıtmayı, işbirliğini, yakınsal
gelişim bölgesini ve yakınsal gelişim bölgesi içerisindeki destekleyici araçları
(scaffolding) öz-düzenlemeyi ve öğrenmeyi geliştirecek şekilde etkinleştirmeyi
amaçlamaktadır. Bunu yapmak için, 33 ELT yüksek lisans öğrencisinin karşılaştırma
verilerine dayanarak, ELT MA çevrimiçi programında öz-düzenlemeli öğrenmeyi
uyumlaştıracak müdahale programının üç aşaması olan planlama, eylem ve yansıtmayı
sağlayan blok zincir tabanlı bir öğrenme yönetim sistemi geliştirilmiştir. Nicel veriler,
t-testi ile analiz edilen öz-düzenlemeli ön ve son-test anketi kullanılarak, nitel veriler
ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilen katılımcıların yazdığı yansıtıcı
kompozisyonlar ile elde edilmiştir. Öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak
müdahale programı ile blok zinciri tabanlı öğretim yönetim sisteminin geliştirilmesi,
ELT MA öğrencilerinin gerçekçi hedef belirleme, kendi kendini izleme, yansıtma ve
öz farkındalık konularında öz-düzenlemeyi uyumlaştıracak program müdahalesinin
planlama, izleme, yansıtma, yakınsal gelişim bölgesi ve iş birliği ile öz-düzenlemeli
öğrenme becerilerinin gelişimine katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, ELT MA öğretim
elemanları öğrencilerin etkinliklerini takip edebilecek ve öz-düzenlemeli öğrenmeyi
uyumlaştıracak programların müdahalelerine uyulmaması durumunda öğretmenler
öğrencilere geri bildirim sağlayabilecektir. Ek olarak, bu çalışma, blok zinciri
teknolojisinin ELT çevrimiçi yüksek öğrenimine uyarlanabilir öz-düzenlemeli
öğrenme ile entegrasyonunun, öz-düzenlemeyi uyumlaştıracak bir müdahale programı
geliştirilmesinde umut verici bir yenilik olduğunu göstermiştir. |
Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Canan Zeki. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6443 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|