|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6446
|
Title: | The Effect of Organizational Resources on Competitive Advantage in Hotels: Mediation and Moderation Analysis. The Case of North Cyprus |
Authors: | Olya, Hossein (Co-Supervisor) Tümer, Mustafa (Supervisor) Cheraghalizadeh, Romina Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Thesis Tez Business Administration Department Organizational Resources--Competitive Advantage--Hotel Indistry--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) organizational capabilities, market dynamism, customer relationship building, competitive advantage, hotel, North Cyprus. Organizational capabilities market dynamism customer relationship building competitive advantage hotel North Cyprus |
Issue Date: | Aug-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Cheraghalizadeh, Romina. (2021). The Effect of Organizational Resources on Competitive Advantage in Hotels: Mediation and Moderation Analysis. The Case of North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study considers the effects of organizational capabilities on outcomes such as
customer relationship and competitive advantage in the hotel industry. This further
evaluates the moderating effect of market dynamism between organizational
capabilities and customer relationship building. This study also examines the
mediating effect of customer relationship building between organizational capabilities
and competitive advantage.
A questionnaire was designed to collect the data from hotel employees in North
Cyprus. Based on judgmental sampling method, questionnaires were distributed
among respondents (in both English and Turkish). To ensure data was collected from
employees who have enough knowledge, experience, and information to answer the
questions, this research only targeted hotel managers, supervisors, senior personnel,
and employees with at least two years of work tenure at the relevant hotel, who had
also connection with customers.
Confirmatory factor analysis was applied to check the convergent and discriminant
validity. Furthermore, a set of reliability tests was applied to check internal consistency
of scale items. To ensure that common method bias did not distort the result of this
research, Harman’s single factor test, common marker variable technique, and
common latent factor test were conducted (Podsakoff et al., 2003). To test the proposed
hypotheses, correlation and regression analyses were conducted to evaluate the
relationships among the variables. Mediation and moderation effects have been
checked with bootstrapping analysis.
The findings supported the hypotheses, indicating that organizational capabilities are
antecedents of customer relationship quality and in turn competitive advantage. The
mediating effect of customer relationship building among organizational capabilities
and competitive advantage was also approved. Results also confirmed that market
dynamism plays a moderating effect on relationship between organizational
capabilities and customer relationship building ÖZ:
Çalışmamız, otel sektöründe örgütsel yeteneklerin müşteri ilişkileri ve rekabet avantajı
üzerine etkisini incelemektedir. Bu çalışma Pazar dinamiğinin örgütsel yeteneklerin
müşteri ilişkileri üzerine olan etkisi üzerine moderatör düzeyini de incelemektedir.
Çalışma ayrıca örgütsel yetenekler ve rekabet avantajı üzerine müşteri ilişkilerinin
etkisini de analiz etmiştir.
Kuzey Kıbrıs’ta faaliyet gösteren otel çalışanlarına yönelik anket tasarımlanmı,
yargısal örnekleme yöntemi kullanılarak (İngilizce ve Türkçe) otel çalışanlarına
dağıtılmıştır. Sağlıklı ve güvenilir very elde etmek amacı ile anket çalıştığı otel ile
ilgili bilgi, tecrübeye sahip çalışanlarla yapılmış ve otel yöneticileri, danışmanlar,
kıdemli personel ve en az iki yıl tecrübesi olan çalışanlar ile yapılmıştır.
Çalışmamızın yakınsak (convergent) ve diskriminant geçerliliğini kontrol edebilmek
amacı ile doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Ayrıca, kullanılan ölçeğin içsel
tutarlılığını ölçmek amacı ile de güvenilirlik testleri (Dijkstra-Henseler rho, Cronbach
alpha, ve bütünleşik güvenilirlik) uygulanmıştır. Ortak yöntem hatasının olmadığını
kanıtlamak amacı ile de Harman’ın tek faktör testi, ortak işaretleyici değişken tekniği,
ve ortak gizli faktör testleri (Podsakoff et al., 2003) yürütülmüştür. Öngörülen
hipotezleri test etmek değşkenler arası ilişkileri değerlendirmek amacı ile korelasyon
ve regresyon analizleri yapılmıştır. Arabulucu ve ılımlılık etkilerini ölçebilmek için de
bottstrapping analiz yöntemi uygulanmıştır.
Elde edilen bulgular ortaya konan hipotezleri desteklemiş, örgütsel yeteneklerin
müşteri ilişkileri kalitesi ve neticesinde rekabet avantajına dönüşmesine öncül olduğu
anlaşılmıştır. Müşteri ilişkilerinin örgütsel yetenekler ve rekabet avantajı ile olan
ilişkisine aracı (mediator) olduğu onaylanmıştır. Sonuçlar ayrıca pazar dinamiğinin
örgütsel yetenekler ve rekabet avantajı ile olan ilişkisini etkilediğini de onaylamıştır. |
Description: | Doctor of Philosophy in Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hossein Olya and Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6446 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|