DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6447

Title: Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus (TRNC)
Authors: Tümer, Mustafa (Supervisor)
Frunueh, Adeso Tamajong
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration Department
Marketing Management
Thesis Tez
Marketing--Consumers--Zero Waste Shopping--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-).
Consumer Behavior--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-).
Consumption (Economics)--Environmental aspects--Social Aspects
Waste
Zero-Waste
Zero-Waste Shopping
Consumer Behavior
Issue Date: Jul-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Frunueh, Adeso Tamajong. (2021). Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Waste mismanagement has been in a rise since the era of civilization began. This increase has been due to the increase in population and standards of living in communities, rapid growth of the urban areas and economic boom. An estimated 547,000 tons of municipal waste was recorded in Cyprus in 2017, which was a 0.36% increase from 2016. Such statistics leads the consumers into performing actions aimed at protecting or preserving the environment such as recycling the products or repurchasing eco-labelled products. In line with the issue of global waste and consumers having a growing intention to for positive environmental actions, this has led to the concept of zero-waste lifestyle being introduced to address the problem. The primary aim of this paper was to empirically establish which factors influence zero waste shopping in North Cyprus. This study investigated how factors of behavior influence zero-waste shopping. The was carried out using a quantitative research approach. The survey was conducted through the use of a questionnaire administered amongst 300 consumers. A convenience sampling approach was utilised in data collection process. A path analysis using PLS-SEM was conducted to test the proposed hypothesis. The results of the analysis showed that three of the seven hypothesis were accepted. Attitude and moral norms were found to influence consumers’ zero-waste shopping intention in TRNC; and intention was found to influence consumers’ zero-waste shopping behavior in TRNC. On the other hand, subjective norms, perceived behavioral control, self-identity and past behavior were rejected as factors that influence consumers’ zero-waste shopping intention in TRNC
ÖZ: Atıkların kötü yönetimi sorunu, insanoğlunun modern yaşama geçmesi ile artmıştır. Bu artış, toplumlardaki nüfus ve yaşam standartlarının yükselmesi, kentsel alanların hızlı büyümesi ve ekonomik patlamadan kaynaklanmıştır. Bu tür istatistikler, tüketicileri ürünleri geri dönüştürmek veya eko etiketli ürünleri yeniden satın almak gibi çevreyi korumaya veya korumaya yönelik eylemler gerçekleştirmeye yönlendiriyor. Küresel atık sorunu ve tüketicilerin olumlu çevresel eylemlere yönelik artan niyetiyle paralel olarak, bu, sorunu çözmek için sıfır atık yaşam tarzı kavramının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu makalenin temel amacı, Kuzey Kıbrıs'ta sıfır atık satın alma davranışını hangi faktörlerin etkilediğini deneysel olarak belirlemektir. Bu çalışma ile, sıfır atık ürünlere yönelik satın almayı etkileyen faktörlerin hangi yönde etkiledikleri araştırılmıştır. Araştırmamız nicel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Anket, 300 tüketici arasında uygulanan bir anket kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde kolayda örnekleme yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma için öngörülen hipotezleri test etmek amacı ile PLS-SEM kullanılarak iz analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda öngörülen yedi hipotezden üç tanesi kabul edilmiştir. Tutum ve moral normları KKTC’de sıfır atık davranışı niyetini etkilediği; ve niyetin de tüketicinin sıfır atık davranışını etkilediği tesbit edilmiştir. Bunun yanında, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetin’de öznel normlar, algılanan davranış kontrolu, öz kimlik ve önceki davranışların bireylerin sıfır atık davranış niyetini etklimediği tesbit eidlmiştir. Bulgulara dayalı olarak desteklenen ve/veya reddedilen hipotezleri belirlemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6447
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Frunuehadeso.pdfThesis, Master900.47 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback