|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6447
|
Title: | Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus (TRNC) |
Authors: | Tümer, Mustafa (Supervisor) Frunueh, Adeso Tamajong Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Department Marketing Management Thesis Tez Marketing--Consumers--Zero Waste Shopping--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Consumer Behavior--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Consumption (Economics)--Environmental aspects--Social Aspects Waste Zero-Waste Zero-Waste Shopping Consumer Behavior |
Issue Date: | Jul-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Frunueh, Adeso Tamajong. (2021). Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Waste mismanagement has been in a rise since the era of civilization began. This
increase has been due to the increase in population and standards of living in
communities, rapid growth of the urban areas and economic boom. An estimated
547,000 tons of municipal waste was recorded in Cyprus in 2017, which was a 0.36%
increase from 2016. Such statistics leads the consumers into performing actions aimed
at protecting or preserving the environment such as recycling the products or
repurchasing eco-labelled products. In line with the issue of global waste and
consumers having a growing intention to for positive environmental actions, this has
led to the concept of zero-waste lifestyle being introduced to address the problem.
The primary aim of this paper was to empirically establish which factors influence
zero waste shopping in North Cyprus. This study investigated how factors of behavior
influence zero-waste shopping. The was carried out using a quantitative research
approach. The survey was conducted through the use of a questionnaire administered
amongst 300 consumers. A convenience sampling approach was utilised in data
collection process.
A path analysis using PLS-SEM was conducted to test the proposed hypothesis. The
results of the analysis showed that three of the seven hypothesis were accepted.
Attitude and moral norms were found to influence consumers’ zero-waste shopping
intention in TRNC; and intention was found to influence consumers’ zero-waste
shopping behavior in TRNC. On the other hand, subjective norms, perceived
behavioral control, self-identity and past behavior were rejected as factors that
influence consumers’ zero-waste shopping intention in TRNC ÖZ:
Atıkların kötü yönetimi sorunu, insanoğlunun modern yaşama geçmesi ile artmıştır.
Bu artış, toplumlardaki nüfus ve yaşam standartlarının yükselmesi, kentsel alanların
hızlı büyümesi ve ekonomik patlamadan kaynaklanmıştır. Bu tür istatistikler,
tüketicileri ürünleri geri dönüştürmek veya eko etiketli ürünleri yeniden satın almak
gibi çevreyi korumaya veya korumaya yönelik eylemler gerçekleştirmeye
yönlendiriyor. Küresel atık sorunu ve tüketicilerin olumlu çevresel eylemlere yönelik
artan niyetiyle paralel olarak, bu, sorunu çözmek için sıfır atık yaşam tarzı kavramının
ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Bu makalenin temel amacı, Kuzey Kıbrıs'ta sıfır atık satın alma davranışını hangi
faktörlerin etkilediğini deneysel olarak belirlemektir. Bu çalışma ile, sıfır atık ürünlere
yönelik satın almayı etkileyen faktörlerin hangi yönde etkiledikleri araştırılmıştır.
Araştırmamız nicel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Anket, 300
tüketici arasında uygulanan bir anket kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama
sürecinde kolayda örnekleme yaklaşımı kullanılmıştır.
Çalışma için öngörülen hipotezleri test etmek amacı ile PLS-SEM kullanılarak iz
analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda öngörülen yedi hipotezden üç tanesi kabul
edilmiştir. Tutum ve moral normları KKTC’de sıfır atık davranışı niyetini etkilediği;
ve niyetin de tüketicinin sıfır atık davranışını etkilediği tesbit edilmiştir. Bunun
yanında, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetin’de öznel normlar, algılanan davranış
kontrolu, öz kimlik ve önceki davranışların bireylerin sıfır atık davranış niyetini
etklimediği tesbit eidlmiştir. Bulgulara dayalı olarak desteklenen ve/veya reddedilen
hipotezleri belirlemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6447 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|