|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6451
|
Title: | The Impact of a Sustainable Progressive STEAM Program on Primary School Students’ Critical Thinking Dispositions and Mathematics Achievements |
Authors: | Caner, Hamid (Co-Supervisor) Zeki, Canan (Supervisor) Küçük, Hasan Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences |
Keywords: | Thesis Tez Educational Sciences Cognitive reading methods--Primary Schools--Primary education--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). STEAM Program--Primary School Students--Critical Thinking Dispositions--Mathematics Achievements STEAM Education CCTDI 5th-grade Primary School Students Critical Thinking Dispositions Mathematics Achievements |
Issue Date: | Feb-2024 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Küçük, Hasan. (2024). The Impact of a Sustainable Progressive STEAM Program on Primary School Students’ Critical Thinking Dispositions and Mathematics Achievements. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study, which was supported by a quantitative research paradigm with two
experiments and two control groups of 4 × 4 quasi-experimental design, aimed to find
out the impact of a sustainable progressive STEAM (SP-STEAM model) application
model on 5th-grade primary school students’ critical thinking dispositions and
mathematics achievements in North Cyprus. The treatment model was applied to two
independent experimental groups for 14 weeks (first semester of 2021-2022 academic
year). The split-plot multiple group analysis of variance (split-plot ANOVA) statistical
techniques was used to calculate between- and within-group significances regarding
exogenous variables. The SPSS-24 software package was used for the analysis. The
Pre-test and post-test results deriving from the experiment and control groups revealed
a significant effect of the SP-STEAM model upon the 5th-grade primary school
students’ critical thinking dispositions, as measured using the CCTDI, mathematic
achievements, as well as measured using a dedicated exam. The results of the analysis
showed that the experiment groups where the SP-STEAM program was applied
performed better across all sub-dimensions of the CCTDI, in comparison to the control
groups where the progressive STEAM program was not applied. Cross-sectional splitplot ANOVA results yielded that the experiment group 1 and experiment group 2
displayed statistically significant differences F(3100) 40.581, p < 0.001 in comparison
to control group 1 and control group 2, across pre-post test results, in terms of
mathematics achievement. No significant difference was observed in favor of control
groups. The results were discussed in detail in light of the related literature, with
suggestions for further studies proposed. ÖZ:
Bu çalışma, 4×4 yarı deneysel tasarıma sahip iki deneme ve iki kontrol grubu ile
gerçekleşmiş nicel araştırma paradigması tarafından desteklenmiştir. Kuzey
Kıbrıs'taki ilkokul 5. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve matematik
başarıları üzerinde sürdürülebilir bir ilerleyici STEAM (SP-STEAM modeli)
uygulama modelinin etkisini belirlemeyi amaçlamıştır. Bu model, 14 hafta boyunca
(2021-2022 Eğitim Yılı 1. Dönem) iki bağımsız deneme grubuna uygulanmıştır. Dışsal
değişkenlere ilişkin olarak gruplar arası ve grup içi anlamlılıkları hesaplamak için
split-plot çoklu grup varyans analizi (split-plot ANOVA) gibi istatistiksel teknikler
kullanılmıştır. Analiz için SPSS-24 yazılım uygulaması kullanılmıştır. Deney ve
kontrol gruplarından elde edilen ön test ve son test sonuçları, SP-STEAM modelinin
5. sınıf ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve CCTDI kullanılarak özel
bir sınav aracılığıyla ölçülen matematik başarıları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu
ortaya koymuştur. Analiz sonuçları, SP-STEAM programının uygulandığı deneme
gruplarının, uygulanmayan kontrol gruplarına kıyasla CCTDI' nın tüm alt boyutlarında
daha iyi performans gösterdiğini kanıtlamıştır. Kesitsel split-plot ANOVA sonuçları,
deneme grubu 1 ve deneme grubu 2'nin matematik başarısı açısından ön-test ve sontest sonuçlarına göre kontrol grubu 1 ve kontrol grubu 2'ye karşı istatistiksel olarak
önemli farklılıklar gösterdiğini (F (3100) 40.581, p< 0.001) ortaya koymuştur. Kontrol
gruplarında anlamlı bir fark gözlemlenmemiştir. Sonuçlar, ilgili literatür ışığında
detaylı bir şekilde tartışılmış ve ileriye dönük çalışmalar için öneriler sunulmuştur. |
Description: | Doctor of Philosophy in Educational Sciences - Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2024. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hamid Caner and Supervisor: Prof. Dr. Canan Zeki. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6451 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|