|
|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6502
|
| Title: | An Investigation of Doctoral Students’ Publication Experiences in a ‘Publish or No Degree’ Context |
| Authors: | Osam, Ülker Vancı (Supervisor) Shamsi, Ahmad Fawzi Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
| Keywords: | Thesis Tez |
| Issue Date: | Jul-2022 |
| Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
| Citation: | Shamsi, Ahmad Fawzi. (2022). An Investigation of Doctoral Students’ Publication Experiences in a ‘Publish or No Degree’ Context. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
| Abstract: | The number of publications as research outputs has ever since become a critical factor
in individuals’ and institutions’ performance measures as well as ranking the
universities, leading to the flourish of an extensive number of journals publishing
several issues annually. The blooming of publication has made many universities
worldwide adopt the ‘publish or no degree’ policy in their doctoral programs, in which
the PhD students are demanded to publish one article or more as a requirement for
graduation. In spite of its importance in preparing doctoral students as researchers, the
‘publish or no degree’ policy has been reported in several studies as an additional
source of ‘pains’ for the doctoral students in their highly challenging endeavor. To this
end, the present study aims to investigate the perceptions of stakeholders about the
‘publish or no degree’ policy as a requirement for doctoral students’ graduation, then
the challenges encountered by the doctoral students in writing for publication process,
and finally the support they receive and/or need in writing for publication process in
the context of an EMI (English as a medıum of instruction) university in North Cyprus.
The study adopted a sequential mixed method in which the data was triangulated from
different participants using different research toolsData analysis indicated that all
participants were in favor of the ‘publication condition’ for graduation. However, this
condition created a number of challenges faced by the doctoral students: article-related
and non-article-related challenges. Article-related challenges were mainly linguistic
and genre-related challenges. Although some doctoral students admitted that they
received sufficient support throughout their Ph.D. study including the article-writing
period, many participants emphasized a shortage in the support provided by their
supervisors, faculty, and the university. Furthermore, the findings revealed that there
is an urgent need for further support to enhance their publication literacy, such as
creating research groups among the doctoral students, and immersing publication in
the taught courses. It was also highlighted strongly that making changes in the
university’s by-laws by expanding the number of acceptable indexes would open more
publication channels and thus the waiting for publication status would be shortened. ÖZ:
Bilimsel araştırma ürünleri olan akademik yayınlar, bireylerin ve kurumların
performans değerlendirmelerinde ve üniversitelerin sıralamasında önemli bir etken
haline gelmiştir. Dünyada bilinen belli başlı birçok üniversitenin doktora
programlarındaki öğrencilerden mezuniyet şartı olarak bir veya daha fazla makale
yayınlamalarının talep edildiği ‘yayın yoksa mezuniyet de yok’ politikası sayesinde,
hem akademik dergilerin hem de o dergilerde yer alan yayınların sayısında önemli bir
artış olmuştur. Yayın koşulunun bir yandan doktora öğrencilerini araştırmacı rollerine
hazırlamada gerçekten önemli bir etkiye sahipken, aynı zamanda doktora öğrencileri
için zorlu, zaman zaman da acı verici bir deneyime dönüştüğü pek çok çalışmada rapor
edilmiştir. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs’ta yer alan ve eğitim dili İngilizce olan bir
üniversitede doktora programı öğrencilerinin, tez danışmanlarının ve üniversitenin üst
düzey yöneticilerinin, doktora programından mezun olabilmek için yayın koşulu
politikasına nasıl baktıkları, yayın yapma sürecinde doktora öğrencilerinin yüz yüze
kaldıkları ve zorlandıkları konuların neler olduğu ve makale yayınını gerçekleştirme
sürecinde kimden nasıl destek aldıkları konusundaki düşünce, görüş ve önerilerini
irdelemeyi amaçlamaktadır. ‘Sıralı karma araştırma’ yönteminin benimsendiği bu
çalışmada, veri üçgenlemesini sağlamak amacıyla, farklı katılımcılar ve farklı veri
toplama araçları kullanılmıştır. Elde edilen verinin analizi, tüm katılımcıların
üniversitenin uyguladığı ‘doktora programından mezun olmak için makale yayınlama’
koşulunu desteklediklerini göstermiştir. Bununla birlikte, bu durumun doktora
öğrencileri için ‘makale ile ilgili zorluklar ve makale ile ilgili olmayan zorluklar’ diye
sınıflandırılabilecek bir dizi zorluk oluşturduğu ortaya konmuştur. Aldıkları ya da
gereksinim duydukları destek konusunda ise, bazı doktora öğrencileri makale yazma
dönemini de içeren doktora çalışmaları boyunca yeterli destek aldıklarını kabul etseler
de, birçok doktora öğrencisi gerek tez danışmanları, gerekse diğer öğretim üyeleri ve
üniversite tarafından sağlanan desteğin yetersizliğini vurgulamıştır. Yayın yapma
pratiğini geliştirmek için doktora öğrencileri arasında araştırma grupları oluşturmak ve
doktora programındaki derslerde öğrencilerin yayın yapma deneyimlerini artıracak
çalışmalarda bulunmak gibi desteklere acil ihtiyaç olduğu ortaya konmuştur. Ayrıca,
üniversite mevzuatında belirtilen mevcut endekslere ek olarak yeni endekslerin
eklenmesinin, yayın bekleme süresini kısaltacak önemli bir katkı olacağı
vurgulanmıştır. |
| Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam |
| URI: | http://hdl.handle.net/11129/6502 |
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|