|
|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6503
|
| Title: | Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müzik Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi |
| Authors: | Gorgoretti, Başak (Tez Danışmanı) Demirhan, Elif Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
| Keywords: | Thesis Tez Okul Öncesi Eğitim Müzik Dersi--Eğitim ve Öğretim Okul Öncesi Eğitimi Müzik Okuryazarlığı Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Erken Çocukluk Müzik Eğitimi Müzik Etkinliği |
| Issue Date: | Aug-2022 |
| Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
| Citation: | Demirhan, Elif. (2022). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müzik Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
| Abstract: | ÖZ: Bu çalışmanın temel amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde eğitim gören okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlığının ne düzeyde olduğunu saptama yoluyla, müzik okuryazarlık seviyelerinin hangi değişkenlere göre farklılık gösterdiğini belirlemektir. Çalışma Okul Öncesi Lisans Programında öğrenim görmekte olan 141 okulöncesi öğretmen adayını kapsamaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, Afacan ve Şentürk’ ün (2016) yılında geliştirmiş oldukları ‘‘Müzik Okuryazarlığı Ölçeği” okulöncesi öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda okulöncesi öğretmen adaylarının ‘‘Çocuk Şarkılarında Geçen Terimleri Tanıma ve Uygulama Becerisi”, ‘‘Şarkılarda Yöntem ve Teknik Bilgisi ve Kullanma Becerisi”, ‘‘Müziksel Algı ve Sesini Kullanma Becerisi” boyutlarına bakıldığında müzik okuryazarlık düzeyleri yüksek, ‘‘Eğitsel Müzik Dağarcığına Yönelik Bilgi” boyutu müzik okuryazarlık düzeyleri orta, ‘‘Orff Yöntem Bilgisi ve Orff Çalgıları Uygulama Becerisi” ile ilgili olarak müzik okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Demografik özellik olan yaş değişkeni ile okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık seviyeleri; cinsiyete göre incelendiğinde kadın katılımcıların erkeklere göre daha başarılı olduğu, üniversite eğitimlerinden önce herhangi bir müzik eğitimi alan öğrencilerin almayanlara oranla başarılı olduğu, lisans 4. Sınıf öğrencilerinin 3. Sınıflara göre daha başarılı olduğu, mezun oldukları lise türüne bakıldığında ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi mezunu olan öğrencilerin diğer öğrencilere göre daha başarılı olduğu saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenliği lisans programında yer alan ‘‘Erken Çocuklukta Müzik Eğitimi” dersinin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık yeterliklerini hedeflenen seviyede geliştirmediği araştırmada elde edilen bulgular yoluyla saptanmıştır. Çalışmaya katılan tüm adayların “Erken Çocuklukta Müzik Eğitimi” dersinden başarılı olma durumları, çalışmada elde edilen bulgulara dayanarak müzik okuryazarı olduklarını göstermemektedir. Bu bağlamda, lisans programında yer alan müzik eğitimi ile ilgili derslerin yapılandırılması ve benzer bilimsel çalışmaların arttırılması önem taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitimi, Müzik Okuryazarlığı, Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme, Erken Çocukluk Müzik Eğitimi, Müzik Etkinliği The main purpose of this study is to determine the level of music literacy of
preschool student teachers studying in the Turkish Republic of Northern Cyprus and to find
out according to which variables their musical literacy levels differ.
The study includes 141 preschool student teachers studying in the Preschool
Teacher Education Undergraduate Program. The quantitative research method was used in
the study, and the "Music Literacy Scale" formed by Afacan and Şentürk (2016) was applied
to preschool student teachers.
The findings obtained from the study showed that related to examined dimensions;
“Recognition and Application Skills in Children's Songs”, “Method and Technical
Knowledge and Using Skills in Songs”, “Musical Perception and Skill in Using Voice”, the
music literacy levels are high, the music literacy level of the “Educational Music Repertoire”
dimension is medium, the “Orff Method Knowledge and Practice Skills of Orff
Instruments” music literacy levels were found to be low.
Music literacy levels do not make any sense in terms of age, female participants are
more successful than male participants according to gender, students who have received any
music education before their university education are more successful than those who have
not received any music education, undergraduate 4th-grade students are more successful
than 3rd-grade students, “Vocational and Technical Anatolian High School Graduates” are
more successful than other students.
It has been determined through the findings of the research, that the "Early
Childhood Music Education" course stated in the Preschool Teacher Education
Undergraduate Program does not improve the music literacy competencies of the preschool
student teachers at the targeted level. The success of all the candidates in Early Childhood
Music Education" course does not show that they are fully music literate based on the
findings obtained in the study. In this context, it is important to structure the courses related
to music education in the undergraduate program and it is suggested to increase similar
scientific studies on music literacy. |
| Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Başak Gorgoretti. |
| URI: | http://hdl.handle.net/11129/6503 |
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|