|
|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6510
|
| Title: | Investigating the Communication Strategies of Arab Students When Speaking English at Eastern Mediterranean University |
| Authors: | Shibliyev, Javanshir Tarabelsi, Nour Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
| Keywords: | Thesis Tez |
| Issue Date: | Sep-2021 |
| Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
| Citation: | Tarabelsi, Nour. (2021).Investigating the Communication Strategies of Arab Students When Speaking English at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
| Abstract: | Communication Strategies (CSs) are tools used by speakers of English as a second
(ESL) or foreign language (EFL) to cope with the communication collapses they may
encounter. It includes several types that help learners decrease the pauses and
interruptions, bridge the linguistic gap, or help the speaker to gain time while
communicating.
This study examines the Communication Strategies (CSs) used by Arab students at
Eastern Mediterranean University (EMU). Its aims to investigate the most frequent
CSs among Arab students and examine any possible correlation between these CSs
and gender and proficiency level. The study adopted a quantitative research tool
through a questionnaire. In total, there are 102 participants (61 males and 41 females),
whose proficiency level is divided into three levels: basic (11), independent (60), and
proficient (30).
The results reveal that the Arab students prefer to use ‘simplification strategies’.
Moreover, they prefer to depend on themselves rather than interlocutor or other people
around in coping with their problems by using strategies such as ‘self-repair. The only
assistance they frequently use that depend on the interlocutor is ‘confirming the
meaning from the interlocutor’. In addition, the Arab English speakers tend to decrease
the level of anxiety while speaking English through ‘feeling alright when taking risk
while speaking’.
The results also reveal that there is a significant difference between males and females
in the use of CSs. Females tend to be more open for asking others than males and use
more strategies that keep the communication move smoothly. One more remarkable
finding is the significant relation between the level of English proficiency and the types
of CSs. While the ‘basic’ speakers prefer ‘code switching’ and ‘guessing’, the
proficient speakers tend to use ‘simplification’. Furthermore, the study found that the
more proficient the speaker is, the less CSs they frequently use. ÖZ:
İletişim Stratejileri (CS'ler), ikinci (ESL) veya yabancı dil (EFL) olarak İngilizce
konuşanlar tarafından karşılaşabilecekleri iletişim problemleriyle başa çıkmak için
kullanılan araçlardır. Öğrencilerin duraklamalarını ve kesintilerini azaltmasına, dilsel
boşluğu doldurmasına veya iletişim kurarken konuşmacının zaman kazanmasına
yardımcı olan çeşitli türleri içerir.
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi'ndeki (DAÜ) Arap öğrenciler tarafından
kullanılan İletişim Stratejilerini (İS'ler) incelemektedir. Arap öğrenciler arasında en
sık görülen İletişim Stratejilerinileri araştırmayı ve bu İletişim Stratejileriniler ile
cinsiyet ve yeterlilik düzeyi arasındaki olası herhangi bir ilişkiyi incelemeyi
amaçlamaktadır. Çalışma, anket yoluyla nicel bir araştırma aracını benimsemiştir.
Toplamda, yeterlilik seviyeleri temel (11), bağımsız (60) ve yetkin (30) olmak üzere
üç seviyeye ayrılan 102 katılımcı (61 erkek ve 41 kadın) vardır.
Sonuçlar, Arap öğrencilerin 'basitleştirme stratejilerini' kullanmayı tercih ettiğini
ortaya koymaktadır. Ayrıca ‘kendini geliştirme’ gibi stratejiler kullanarak sorunlarıyla
baş etmede dikkate alma veya çevredeki diğer kişilerden ziyade kendilerine
güvenmeyi tercih ederler. Sıklıkla kullandıkları ve dikkate bağlı olan tek yardım,
'dikkate alma anlamı teyit etmek'tir. Buna ek olarak, Arap İngilizcesi konuşanlar,
'konuşurken risk alırken iyi hissetmek' yoluyla İngilizce konuşurken kaygı düzeyini
düşürme eğilimindedirler.
Sonuçlar ayrıca, İletişim Stratejilerini kullanımında erkekler ve kadınlar arasında
önemli bir fark olduğunu buldu. Dişiler, erkeklere göre başkalarına sormaya daha açık
olma eğilimindedir ve iletişimin sorunsuz ilerlemesini sağlayan daha fazla strateji
kullanır. Bir diğer dikkat çekici bulgu, İngilizce yeterlilik düzeyi ile İletişim
Stratejilerini türleri arasındaki anlamlı ilişkidir. 'Temel' konuşmacılar 'kod değiştirme'
ve 'tahmin etmeyi' tercih ederken, uzman konuşmacılar 'basitleştirme' kullanma
eğilimindedir. Ayrıca, çalışma, konuşmacı ne kadar yetkin olursa, sıklıkla
kullandıkları CS'lerin o kadar az olduğunu buldu. |
| Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Javanshir Shibliyev |
| URI: | http://hdl.handle.net/11129/6510 |
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|