DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6513

Title: Impact of Twitter Endsars Hashtag Advocacy on Citizen Mobilization on Police Brutality in Nigeria
Authors: Arslan, Yetin
Abudu, James Seun
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies
Keywords: Thesis Tez
Communication and Media Studies Department
Mass Media--Twitter--Endsars Hashtag--Social movements--Nigeria (Africa)
Violence--Nigria (Africa)
Youth and violence--Africa
Youth--Political activity--Nigeria (Africa)
Youth in peace-building--Africa
Twitter
Endsars
Hastag Activism
Citizens
Social Movement
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Abudu, James Seun. (2021). Impact of Twitter Endsars Hashtag Advocacy on Citizen Mobilization on Police Brutality in Nigeria.Thesis (M.A).Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Communication and Media Studies.
Abstract: The emergence of Twitter and its usage in Nigeria’s hacktivism process has afforded Nigerians the opportunity of assessing the divergent roles of social media; one of the various phenomena of social media is the propensity of online opinion leadership and online influencers. In spite of all the studies conducted to understand effect of Twitter on users, little or nothing is known about the extent of the influence of Twitter on the users in Nigeria online community towards Endsars protest. Therefore, this study investigated Impact of Twitter Endsars Hashtag on Citizen Awareness on Police Brutality in Nigeria. The specific objectives were to: (i) to identify the level of Twitter usage among #Endsars protests; (ii) identify and ascertain the role of Twitter in social movements and how it influenced the protesters; (iii) set to examine the impact of Twitter on the #Endsars protest and how it eventually curb or reduce Police brutality across Nigeria and (iv) examine the extent of influence social media influencers have on their followers opinions and decisions/behaviour as well as the interacting factors that determine the role of Twitter as a tool for change in its use to mobilise the #Endsars protest. This study adopted a mixed method comprising of online survey of social media followers and a content analysis of influencers’ posts across the three themes of interest: marketing, advocacy and political. Three hundred and ninety two (392) respondents were drawn purposively and a structured online questionnaire was administered through the identified influencers that they followed. Fourteen (14) posts from seven (7) influencers’ timeline were also purposively selected for analysis. The study found that Twitter influenced Citizen Awareness greatly on police brutality. It also found that the dimensions of Twitter influencers have on their followers are reinforced by their display of high political knowledge and vastness on the police brutality issues. Lastly, it found that Twitter exert a relatively acceptable level of influence on the opinions and decisions of users on hashtags. The study concluded that influencers have a high level of influence on their followers as a result of their innovativeness, knowledge and expertness as well as their informative and facilitative strategies. The study therefore recommended that media literacy among youths should be enhanced to increase their capacity for following Twitter influencers reasonably and not just for the trend of it.
ÖZ: Twitter'ın ortaya çıkışı ve Nijerya'nın hacktivizm sürecinde kullanımı, Nijeryalılara sosyal medyanın farklı rollerini değerlendirme fırsatı verdi; sosyal medyanın çeşitli fenomenlerinden biri, çevrimiçi fikir liderliği ve çevrimiçi etkileyicilerin eğilimidir. Twitter'ın kullanıcılar üzerindeki etkisini anlamak için yapılan tüm çalışmalara rağmen, Twitter'ın Nijerya çevrimiçi topluluğundaki kullanıcılar üzerindeki etkisinin Endsars protestosuna yönelik etkisinin boyutu hakkında çok az şey biliniyor veya hiçbir şey bilinmiyor. Bu nedenle, bu çalışma Nijerya'da Twitter Endsars Hashtag'inin Vatandaş Farkındalığı Üzerindeki Polis Şiddeti Üzerindeki Etkisini araştırdı. Özel hedefler şunlardı: (i) #Endsars protestoları arasında Twitter kullanım düzeyini belirlemek; (ii) Twitter'ın toplumsal hareketlerdeki rolünü ve protestocuları nasıl etkilediğini belirlemek ve tespit etmek; (iii) Twitter'ın #Endsars protestosu üzerindeki etkisini ve nihayetinde Nijerya'daki Polis vahşetini nasıl engellediğini veya azalttığını incelemeye başladı. Ve (iv) sosyal medya etkileyicilerinin takipçilerinin fikirleri ve kararları/davranışları üzerindeki etkisinin kapsamını ve Twitter'ın #Endsars protestosunu harekete geçirmek için kullanımında bir değişim aracı olarak rolünü belirleyen etkileşimli faktörleri incelemek. Bu çalışma, sosyal medya takipçilerine yönelik çevrimiçi bir anketten ve etkileyicilerin üç ilgi alanındaki gönderilerinin içerik analizinden oluşan karma bir yöntemi benimsemiştir: pazarlama, savunuculuk ve politik. Üç yüz doksan iki (392) katılımcı kasıtlı olarak seçildi ve takip ettikleri belirlenen etkileyiciler aracılığıyla yapılandırılmış bir çevrimiçi anket uygulandı. Yedi (7) etkileyicinin zaman çizelgesinden on dört (14) gönderi de analiz için kasıtlı olarak seçildi. Çalışma, Twitter'ın Vatandaş Bilincini polis vahşeti üzerinde büyük ölçüde etkilediğini buldu. Ayrıca, Twitter etkileyicilerinin takipçileri üzerindeki boyutlarının, polis vahşeti konularında yüksek siyasi bilgi ve enginlik sergilemeleriyle pekiştirildiği tespit edildi. Son olarak, Twitter'ın, kullanıcıların hashtag'ler hakkındaki görüşleri ve kararları üzerinde nispeten kabul edilebilir bir etki düzeyine sahip olduğu bulundu. Çalışma, etkileyicilerin yenilikçilik, bilgi ve uzmanlıklarının yanı sıra bilgilendirici ve kolaylaştırıcı stratejilerinin bir sonucu olarak takipçileri üzerinde yüksek düzeyde bir etkiye sahip olduğu sonucuna varmıştır. Bu nedenle çalışma, gençler arasında medya okuryazarlığının, Twitter etkileyicilerini sadece trend için değil, makul bir şekilde takip etme kapasitelerini artırmak için geliştirilmesini tavsiye etti.
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2021. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Yetin Arslan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6513
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Abudujames.pdfThesis, Master815.87 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback