|
|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6514
|
| Title: | Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Liderlik Yönelimleri ve İşsizlik Kaygıları Arasındaki İlişki |
| Authors: | Özder, Hasan (Eş-Tez Danışmanı) Caner, Hamid (Tez-Danışmanı) Bitirim, Yağmur Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
| Keywords: | Thesis Tez |
| Issue Date: | Sep-2022 |
| Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
| Citation: | Bitirim, Yağmur. (2022). Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Liderlik Yönelimleri ve İşsizlik Kaygıları Arasındaki İlişki. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
| Abstract: | Leadership orientations and unemployment anxiety levels of teacher
candidates studying in classroom teaching and preschool teaching departments were
examined.
Relational screening method was used in the research. The population of the
research is the teacher candidates studying at the Atatürk Teachers Academy, one of
the state-affiliated higher education institutions in the Turkish Republic of Northern
Cyprus, and the Eastern Mediterranean University Education Faculty in the spring
semester of the 2020-2021 academic year, in the classroom teaching and pre-school
teaching departments. The sample of the study consists of a total of 552 teacher
candidates, 220 teacher candidates studying in the Atatürk Teacher Academy, Primary
Education and Preschool Teaching departments, and 332 teacher candidates studying
in the Eastern Mediterranean University, Primary Education and Pre-School Teaching
departments, which constitute the entire universe."Personal Information Form" to
collect teacher's demographic information, "Leadership Orientations Survey [Self]" to
determine leadership orientations, and "Teacher Candidate Unemployment Anxiety
Scale (TCUAS)" to determine unemployment anxiety of teacher candidates are used
as data collection tools in research. Research data were analyzed by using SPSS
program, Pearson Moments Product Correlation, “Kruskal Wallis” and “MannWhitney U” test.
According to the research findings, it was revealed that teacher candidates
show themselves frequently human-based leadership orientation. According to teacher
candidates, it was determined that personal pessimism and lack of self-
confidence were definitely effective among the factors affecting their anxiety levels.
This result is seen as a factor that pushes prospective teachers to worry about
unemployment. There is a significant relationship between the leadership orientations
of teacher candidates and the variables of gender and institution. At the same time, a
significant relationship is observed between the unemployment concerns of teacher
candidates and the variables of gender, age, institution, department and class. The
human-based leadership orientations of teacher candidates and unemployment
concerns due to lack of qualitative knowledge and skills affect each other positively
and at a low level. There is an inverse and low level relationship between the structural
leadership orientations of teacher candidates and unemployment concerns due to the
contraction in employment and the decrease in the need for labor, unemployment
concerns due to environmental-social pressure and general unemployment concerns.
On the other hand, there is an inverse and low-level relationship between teacher
candidates political leadership orientations and unemployment anxiety caused by
environmental and social pressure. ÖZ: Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında
öğrenim gören öğretmen adaylarının liderlik yönelimleri ile işsizlik kaygı düzeyleri
incelenmiştir.
Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni, Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki devlete bağlı yükseköğretim kurumlarından olan
Atatürk Öğretmen Akademisi ile Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
2021-2022 eğitim öğretim yılında güz döneminde Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi
Öğretmenliği Lisans Programlarında öğrenim gören öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenin tümünü oluşturan Atatürk
Öğretmen Akademisi Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans
Programlarında öğrenim gören 220 öğretmen adayı ve Doğu Akdeniz Üniversitesi
Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında öğrenim
gören öğrenim gören 332 öğretmen adayı olmak üzere toplam 552 öğretmen adayı
oluşturmaktadır.
Araştırma veri toplama araçları olarak, öğretmenlerin demografik bilgilerini
toplamak için “Kişisel Bilgi Formu”, liderlik yönelimlerini belirlemek için “Liderlik
Yönelimleri Ölçeği (Leadership Orientations Survey [Self])” ve öğretmen adaylarının
işsizlik kaygısını belirlemek için ‘Öğretmen Adaylarının İşsizlik Kaygısı Ölçeği
(ÖAYİKÖ)) kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı kullanılarak, Spearman
Korelasyonu, “Kruskal Wallis”ve “Mann-Whitney U” testi ile analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları kendilerini sık sık insan
kaynaklı liderlik eğilimi gösterdikleri ortaya koyulmuştur. Öğretmen adaylarına göre
kaygı düzeylerini etkileyen etmenler arasında mutlaka kişisel karamsarlık ve özgüven
eksikliğinin etkili olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç öğretmen adayların işsizlik
kaygısına iten bir etmen olarak görülmektedir. Öğretmen adaylarının liderlik
yönelimleri ile cinsiyet ve kurum değişkenleri arasında manidar bir ilişki
görülmektedir. Aynı zamanda öğretmen adaylarının işsizlik kaygıları ile cinsiyet, yaş,
kurum, bölüm ve sınıf değişkenleri arasında manidar bir ilişki görülmektedir.
Öğretmen adaylarının insan kaynaklı liderlik yönelimleri ile niteliksel bilgi ve beceri
eksikliği kaynaklı İşsizlik Kaygıları ise birbirini pozitif yönde ve düşük düzeyde
etkilemektedir. Öğretmen adaylarının yapısal liderlik yönelimlerini ile istihdamda
daralma ve iş gücü ihtiyacında azalmanın etkisinden kaynaklı işsizlik kaygıları,
çevresel- sosyal baskı kaynaklı işsizlik kaygıları ve genel işsizlik kaygıları aralarında
ters yönlü ve düşük düzeyde ilişki vardır. Öğretmen adaylarının politik liderlik
yönelimlerini ile çevresel ve sosyal baskı kaynaklı işsizlik kaygısı arasında ise ters
yönlü ve düşük düzeyde ilişki vardır. |
| Description: | Eğitim Programları ve Öğretim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hasan Özder ve Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hamid Caner |
| URI: | http://hdl.handle.net/11129/6514 |
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|