DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6527

Title: Lise Öğrencilerinin Siber Aylaklık ve Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Authors: Akıntuğ, Yeliz (Tez-Danışmanı)
Besim, Türkoğlu,
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Thesis Tez
Issue Date: Sep-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Türkoğlu, Besim. (2022). Lise Öğrencilerinin Siber Aylaklık ve Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı lise öğrencilerinin siber aylaklık etkinlikleri ile akademik erteleme eğilimlerinin; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, internette geçirilen süre, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık gösterip göstermediğinin yanı sıra siber aylaklık etkinlikleri ile akademik erteleme arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma betimsel (tarama) araştırma yöntemi ile tasarlanmıştır. Araştırmanın grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde Hatay’ın Dörtyol ilçesine bağlı, Süleyman Demirel lisesi ve Özel Final Anadolu lisesinde öğrenim gören toplamda 268 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi oluşturulurken “Basit Rastgele Örneklem” yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada“Kişisel Bilgi Formu”, “Siber Aylaklık Etkinlikleri Ölçeği” ve “Akademik Erteleme Eğilimi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 21 istatistik programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İlk olarak verilerin normal dağılım varsayımını karşılayıp karşılamadığı çeşitli yöntemlerle tespit edilmiştir. Normal dağılıma uygun bir şekilde; “Bağımsız Örneklemler İçin t Testi”, “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” ve “Pearson Çarpım Moment Korelasyon Katsayı Testi” kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgular ise şöyledir; lise öğrencilerinin siber aylaklık etkinlikleri ölçeğinden aldıkları puanlar, siber aylaklık etkinlikleri ölçeğinin alt boyutlarından aldıkları puanlar ve akademik erteleme eğilimi ölçeğinden aldıkları puanlar; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır, Ancak aynı ölçeklerden alınan puanların, internette geçirilen süre değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Bunların yanı sıra; siber aylaklık etkinlikleri/alt boyutları ile akademik erteleme eğilimi arasında pozitif yönlü anlalı ilişkilerin olduğuda bulunan bulgular arasındadır. Son olarak bulunan bu sonuçlar ilgili alan yazın desteğiyle ele alınmıştır.
The main purpose of this research is to determine the cyberloafing activities of high school students and their academic procrastination tendencies; The aim of this study is to examine the relationship between cyberloafing activities and academic procrastination, as well as whether there is a statistically significant difference in terms of gender, age, grade level, time spent on the internet, mother's education level and father's education level variables. The research was designed with descriptive (screening) research method. The group of the research consists of 268 students in total studying at Süleyman Demirel High School and Private Final Anatolian High School in Dörtyol district of Hatay in the 2021-2022 academic year. The "Simple Random Sampling" method was used while creating the research sample. "Personal Information Form", which was created by the researcher, “Cyber Loafing Activities Scale” and “Academic Procrastination Tendency Scale” were used as data collection tools in the research. Statistical analyzes of the data Statistical analyzes of the data were performed using the SPSS 21 statistical program. First, it was determined by various methods whether the data met the assumption of normal distribution.In accordance with the normal distribution; Data were analyzed by using “T-Test for Independent Samples”, “One-Way Analysis of Variance (ANOVA)” and “Pearson Product Moment Correlation Coefficient Test”. The findings obtained as a result of the analysis are as follows; the scores of high school students from the cyberloafing activities scale, the scores they got from the sub-dimensions of the cyberloafing activities scale, and the scores they got from the academic procrastination tendency scale; does not differ significantly according to gender, age, grade level, mother's education level and father's education level variables. However, it was observed that the scores obtained from the same scales differed significantly according to the variable of time spent on the Internet. Besides these; It is among the findings that there are positive significant relationships between cyberloafing activities/sub-dimensions and academic procrastination. Finally, these findings were discussed with the support of the relevant literature.
Description: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Tez Danışmanı:Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ
URI: http://hdl.handle.net/11129/6527
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Turkoglubesim.pdfTez, Master1.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback