|
|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6534
|
| Title: | A Case Study of Turkish-English Written CodeSwitching on Twitter with Specific Reference to Language Awareness |
| Authors: | Osam, Necdet Akgür, Sevilen Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
| Keywords: | Thesis Tez |
| Issue Date: | Aug-2021 |
| Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
| Citation: | Akgür, Sevilen. (2021). A Case Study of Turkish-English Written CodeSwitching on Twitter with Specific Reference to Language Awareness. Thesis (M.A.) --Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
| Abstract: | The present study intended to examine the role of written code-switching (CS) between
Turkish (L1) and English (L2) in Turkish-mediated correspondence among young
social media users between the ages 18-25 on social media platform Twitter. It aimed
to find out the impact of written CS on English language awareness and discuss the
possible implications. The study hoped to find out the positive impacts of written CS
on Twitter on individuals English language development, the development of English
language awareness and the vocabulary.
The study was carried out at two phases: primary data consist of text namely tweets
collected from social media application Twitter and secondary data involves reports
collected from online survey carried out to English Language Teaching (ELT) 1st year
undergraduate students at Eastern Mediterranean University (EMU), Faculty of
Education, Department of Foreign Language Education (FLE) in Northern Cyprus.
The study used non-experimental, descriptive research method including observational
and textual data collection methods to address the four research questions. It involved
a total of 100 native Turkish Twitter user profiles, as well as, 50 1st year ELT
undergraduate level students whose native language is Turkish and took the courses
predetermined by the researcher (ELTE122-Structure of English, ELTE116-Writing
Skills II, ELTE114-Reading Skills II, and ELTE120-Oral Communication Skills II) in
the spring semester of the 2020-2021 academic year. The data analysis was performed
in several steps, including the identification of code-switches, content analysis of texts,
measurement of frequency, percentage calculations, and discussion of the data
obtained.
The observational Twitter analysis demonstrated that young Turkish social media
users employ written CS frequently on certain topics for various possible reasons. In
addition, the findings also showed that there is a significant trend towards the use of
English words in Turkish-mediated correspondence in social media. Moreover, the
analysis of the survey reports revealed that Turkish ELT students have a positive
attitude towards the use of written CS in social media, and their answers argued that
written CS in this medium has a positive effect on their English vocabulary
development. Finally, results underlined that the use of written CS in social media
increases users’ awareness of the English language in various ways. ÖZ:
Bu çalışma, sosyal medya platformu Twitter’da 18-25 yaş arası genç sosyal medya
kullanıcıları arasında Türkçe (L1) ve İngilizce (L2) arasındaki yazılı koddeğiştirmenin (CS) Türkçe aracılı yazışmalardaki rolünü incelemeyi amaçlamıştır.
Bunun yanı sıra, yazılı kod-değiştirmenin İngilizce öğrenimi üzerindeki etkisini
bulmayı ve olası sonuçlarını tartışmayı da hedeflemiştir. Çalışma, Twitter’da yazılı
kod-değiştirmenin bireylerin İngilizce öğrenimi, İngilizce dil farkındalığının gelişimi
ve kelime dağarcığı üzerindeki olumlu etkilerini bulmayı ummuştur.
Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir: birincil veriler sosyal medya uygulaması
olan Twitter'dan toplanan tweet'leri içeren metinlerden ve ikincil veriler Doğu Akdeniz
Üniversitesi (DAÜ), Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümündeki (FLE)
İngiliz Dili Eğitimi (ELT) 1. sınıf lisans öğrencilerine yapılan çevrimiçi anketten
toplanan raporlardan oluşmaktadır. Çalışma dört araştırma sorusunu ele almak için
gözlemsel ve metinsel veri toplama yöntemlerini içeren deneysel olmayan, betimleyici
araştırma yöntemini kullanmıştır. Toplam 100 yerli Türk Twitter kullanıcı profilinin
yanı sıra, ana dili Türkçe olan ve araştırmacı tarafından önceden belirlenen dersleri
(ELTE122-İngilizce Yapısı, ELTE116-Yazma Becerileri II, ELTE114- Okuma
Becerileri II ve ELTE120-Sözlü İletişim Becerileri II) 20-21 akademik yılı bahar
döneminde alan elli 1. sınıf ELT lisans öğrencisini içermektedir. Veri analizi, kod
anahtarlarının tanımlanması, metinlerin içerik analizi, frekans ölçümü, yüzde
hesaplamaları ve elde edilen verilerin tartışılması dahil olmak üzere birkaç adımda
gerçekleştirilmiştir.
Gözlemsel Twitter analizi, genç Türk sosyal medya kullanıcılarının çeşitli olası
nedenlerle belirli konularda sık sık yazılı kod-değiştirme kullandığını göstermektedir.
Ayrıca bulgular, sosyal medyada Türkçe aracılı yazışmalarda İngilizce kelimelerin
kullanımına yönelik önemli bir eğilim olduğunu da göstermektedir. Anket raporlarının
analizi ise, Türk ELT öğrencilerinin sosyal medyada yazılı kod-değiştirme
kullanımına karşı olumlu bir tutum içinde olduklarını ortaya koymakta ve yanıtları, bu
ortamda yazılı kod-değiştirmenin İngilizce kelime gelişimlerini olumlu yönde
etkilediğini ileri sürmektedir. Son olarak sonuçlar, sosyal medyada yazılı kod
değiştirme kullanımının, kullanıcıların İngilizce farkındalığını çeşitli şekillerde
artırdığının da altını çiziyor. |
| Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Necdet Osam |
| URI: | http://hdl.handle.net/11129/6534 |
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|