DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6534

Title: A Case Study of Turkish-English Written CodeSwitching on Twitter with Specific Reference to Language Awareness
Authors: Osam, Necdet
Akgür, Sevilen
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education
Keywords: Thesis Tez
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Akgür, Sevilen. (2021). A Case Study of Turkish-English Written CodeSwitching on Twitter with Specific Reference to Language Awareness. Thesis (M.A.) --Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The present study intended to examine the role of written code-switching (CS) between Turkish (L1) and English (L2) in Turkish-mediated correspondence among young social media users between the ages 18-25 on social media platform Twitter. It aimed to find out the impact of written CS on English language awareness and discuss the possible implications. The study hoped to find out the positive impacts of written CS on Twitter on individuals English language development, the development of English language awareness and the vocabulary. The study was carried out at two phases: primary data consist of text namely tweets collected from social media application Twitter and secondary data involves reports collected from online survey carried out to English Language Teaching (ELT) 1st year undergraduate students at Eastern Mediterranean University (EMU), Faculty of Education, Department of Foreign Language Education (FLE) in Northern Cyprus. The study used non-experimental, descriptive research method including observational and textual data collection methods to address the four research questions. It involved a total of 100 native Turkish Twitter user profiles, as well as, 50 1st year ELT undergraduate level students whose native language is Turkish and took the courses predetermined by the researcher (ELTE122-Structure of English, ELTE116-Writing Skills II, ELTE114-Reading Skills II, and ELTE120-Oral Communication Skills II) in the spring semester of the 2020-2021 academic year. The data analysis was performed in several steps, including the identification of code-switches, content analysis of texts, measurement of frequency, percentage calculations, and discussion of the data obtained. The observational Twitter analysis demonstrated that young Turkish social media users employ written CS frequently on certain topics for various possible reasons. In addition, the findings also showed that there is a significant trend towards the use of English words in Turkish-mediated correspondence in social media. Moreover, the analysis of the survey reports revealed that Turkish ELT students have a positive attitude towards the use of written CS in social media, and their answers argued that written CS in this medium has a positive effect on their English vocabulary development. Finally, results underlined that the use of written CS in social media increases users’ awareness of the English language in various ways.
ÖZ: Bu çalışma, sosyal medya platformu Twitter’da 18-25 yaş arası genç sosyal medya kullanıcıları arasında Türkçe (L1) ve İngilizce (L2) arasındaki yazılı koddeğiştirmenin (CS) Türkçe aracılı yazışmalardaki rolünü incelemeyi amaçlamıştır. Bunun yanı sıra, yazılı kod-değiştirmenin İngilizce öğrenimi üzerindeki etkisini bulmayı ve olası sonuçlarını tartışmayı da hedeflemiştir. Çalışma, Twitter’da yazılı kod-değiştirmenin bireylerin İngilizce öğrenimi, İngilizce dil farkındalığının gelişimi ve kelime dağarcığı üzerindeki olumlu etkilerini bulmayı ummuştur. Bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir: birincil veriler sosyal medya uygulaması olan Twitter'dan toplanan tweet'leri içeren metinlerden ve ikincil veriler Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ), Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümündeki (FLE) İngiliz Dili Eğitimi (ELT) 1. sınıf lisans öğrencilerine yapılan çevrimiçi anketten toplanan raporlardan oluşmaktadır. Çalışma dört araştırma sorusunu ele almak için gözlemsel ve metinsel veri toplama yöntemlerini içeren deneysel olmayan, betimleyici araştırma yöntemini kullanmıştır. Toplam 100 yerli Türk Twitter kullanıcı profilinin yanı sıra, ana dili Türkçe olan ve araştırmacı tarafından önceden belirlenen dersleri (ELTE122-İngilizce Yapısı, ELTE116-Yazma Becerileri II, ELTE114- Okuma Becerileri II ve ELTE120-Sözlü İletişim Becerileri II) 20-21 akademik yılı bahar döneminde alan elli 1. sınıf ELT lisans öğrencisini içermektedir. Veri analizi, kod anahtarlarının tanımlanması, metinlerin içerik analizi, frekans ölçümü, yüzde hesaplamaları ve elde edilen verilerin tartışılması dahil olmak üzere birkaç adımda gerçekleştirilmiştir. Gözlemsel Twitter analizi, genç Türk sosyal medya kullanıcılarının çeşitli olası nedenlerle belirli konularda sık sık yazılı kod-değiştirme kullandığını göstermektedir. Ayrıca bulgular, sosyal medyada Türkçe aracılı yazışmalarda İngilizce kelimelerin kullanımına yönelik önemli bir eğilim olduğunu da göstermektedir. Anket raporlarının analizi ise, Türk ELT öğrencilerinin sosyal medyada yazılı kod-değiştirme kullanımına karşı olumlu bir tutum içinde olduklarını ortaya koymakta ve yanıtları, bu ortamda yazılı kod-değiştirmenin İngilizce kelime gelişimlerini olumlu yönde etkilediğini ileri sürmektedir. Son olarak sonuçlar, sosyal medyada yazılı kod değiştirme kullanımının, kullanıcıların İngilizce farkındalığını çeşitli şekillerde artırdığının da altını çiziyor.
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Necdet Osam
URI: http://hdl.handle.net/11129/6534
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Akgursevilen.pdfThesis, Master1.1 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback