DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6541

Title: Determinants of Customer Acceptance of E-wallet Financial Transaction Technology
Authors: Tanova, Cem
Kınış, Fatma
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Thesis Tez
Business Administration Department
Mobile commerce--Mobile Paymen Systems--E-Wallets
Electronic Funds Transfers--Security
Technology Acceptance Model
E-wallet
Mobile Payment
Consumer Knowledge
Trust
Issue Date: Jan-2023
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kınış, Fatma. (2023). Determinants of Customer Acceptance of E-wallet Financial Transaction Technology. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: E-wallets and mobile payment systems provide fast, secure, and convenient payment in transactions services while minimizing the need for human interaction. However, the adoption of the technology has had varying levels of success. Using a sample of 300 respondents, the study randomly assigned participants into three conditions and provided different information on how they would be reimbursed by their bank in case of fraud. In the three conditions, this study analyzed how prior consumer knowledge about e-wallet technology along with perceived usefulness, perceived ease of use, and trust may be related to the attitudes on the use of e-wallet which subsequently relates to the intentions to use this technology. The findings suggest that consumer knowledge about e-wallet technology, relates to perceived usefulness, perceived ease of use and trust which are known to influence attitude and behavioral intention to adopt and use new technologies such as the e-wallet. In addition, the results displayed that those respondents who were assured of immediate reimbursement in case of fraud may have higher intention to adopt e-wallet when compared to those who were informed of delayed reimbursement or those given no information. While, the ANOVA results provided tentative support the hypothesis that assurance of reimbursement will improve the intention to use e-wallet, the ANCOVA findings demonstrate that when prior consumer knowledge is taken into consideration and groups are compared with this factor in the equation, the group differences disappear.
ÖZ: Elektronik cüzdan sistemi temas gerektirmeyen hızlı, güvenilir ve kullanışı kolay ödeme hizmeti sunmaktadır. Ancak, bu sistemin yaygınlaşması çeşitli seviyelerde başarılı olmuştur. 300 kişilik bir örnekleme topluluğu baz alınarak bunlar üç ayrı gruba bölünmüş ve her bir gruba dolandırıcılık olması halinde bankadan farklı bir süre içerisinde geri ödeme yapılacağı bilgisi verilmiştir. Her üç grup için de elektronik cüzdanla ilgili müşteri ön bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlik üzerindeki etkileri ile bunların davranış ve kullanım niyeti üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuçlar müşteri ön bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlikle ilişkili olduğunu ve bunların da davranış ve kullanım niyetini etkilediğini önermektedir. Buna ek olarak, sonuçlar dolandırıcılık halinde hemen geri ödeme alınacağı sözü verilen müşterilerin belirli bir süre sonra ödeme yapılacağı sözü verilen veya hiç bir bilgi verilmeyen müşterilere kıyasla daha yüksek elektronik cüzdan kullanım niyeti olduğu göstermektedir. ANOVA sonuçları geri ödeme garantisinin elektronik cüzdan kullanım niyetini artırdığını izah etmektedir. ANCOVA sonuçları ise müşteri ön bilgilendirme dikkate alındığında gruplar arası farklılıkların ortadan kalktığını göstermektedir.
Description: Doctor of Philosophy in Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova
URI: http://hdl.handle.net/11129/6541
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KınışFatma-PhD.pdfThesis, Doctoral 1.39 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback