
Sayı 3 / Yaz-Güz 2006 
 

 

 53

 

Türk Ajansı Kıbrıs: Bir Propaganda Örgütünün Evrimi 

Süleyman İRVAN

Giriş 

Kıbrıslı Türk gazetecilerin mesleki ve etik değer-
lerini betimlemek amacıyla yaptığımız bir alan 
çalışmasından1 yola çıkarak yazdığım bir yazının 
sonunda Türk Ajansı Kıbrıs (TAK) için şu değer-
lendirmeyi yapmıştım: “Habercilikte Anadolu 
Ajansı’nın ‘hızlı ve tarafsız habercilik’ anlayışını 
benimseyen TAK, bu anlayışıyla yaptığı haber-
lerle tüm gazeteleri memnun eder görünmekte-
dir.”2 Ancak bu tespit büyük ölçüde bugün için 
doğrudur ve TAK’ın kuruluş sürecini açıklamak-
tan uzaktır. Bu yazıda, günümüzde Kıbrıs Türk 
basınının en önemli haber kaynağı durumundaki 
TAK hakkında bir değerlendirme yapmaya çalı-
şacağım.  

Ajansın Kuruluşu ve Gelişimi 

TAK, 21 Aralık 1973’te, “Kıbrıs Türk Halkı'-
nın haklı sesini dünyaya duyurmak” amacıyla 
kuruldu.3 Bu ifadeye, TAK’ın, kendi kuruluş 
yıldönümü törenlerine ilişkin verdiği haberlerde 

                                                 
1 Doktora’da verdiğim Gazetecilik Sosyolojisi dersinde 
öğrencilerimle yaptığım bu çalışma çerçevesinde 146 
gazeteciye anket uygulamıştık. Ayrıca bazı öğrencile-
rim kadın gazetecilerle, bazı öğrencilerim de gazete 
editörleri ve medya sahipleriyle derinlemesine görüş-
meler yapmışlardı. Bu derste yapılan çalışmaların bir 
bölümü Ankara’da Sosyal Bilimler Kongresi’nde su-
nuldu ve ardından Küresel İletişim Dergisi’nde (No. 1, 
Bahar 2006) yayımlandı. Bkz: http: //globalmedia-
tr.emu.edu.tr 
2 Süleyman İrvan, “Kıbrıslı Türk Gazetecilerin Mesleki 
ve Etik Değerleri,” Küresel İletişim Dergisi, No. 1, 
(Bahar 2006), s. 12.  
3 Bu bilgi 21 Aralık 2005 tarihli TAK bülteninden 
alınmıştır.  

sıklıkla rastlanmaktadır. Peki TAK nasıl kuruldu? 
DAÜ İletişim Fakültesi’nde verdiğim bir doktora 
dersinde gerçekleştirdiğimiz “Kıbrıs Türk Basını-
nın Sözlü Tarihi” konulu bir proje kapsamında, ilk 
yıllarından itibaren TAK’da çalışan iki gazeteciyle 
de görüşmüştük. Bunlardan Emir Ersoy halen 
TAK’ın müdürlüğünü, Perihan Aziz de müdür 
yardımcılığı görevini sürdürmektedir. Emir Er-
soy’a TAK’ın kuruluş öyküsünü sorduğumuzda 
şunları anlatmıştı: “Sait Bey (Sait Arif Terzioğlu -
TAK’ın kurucusu) biraz girişken, konuşkan ve 
Türkiye’nin önemli gazetelerinden birinde de gö-
rev yapardı. Sanıyorum buraya Kızılay’la bağlantı-
ları olduğu için gelmiş gitmiş bir dönem. Buralar-
dayken Rauf (Denktaş) Bey ile tanıştı, Rauf 
Bey’in de kafasında Türkiye’de mücadele yılların-
da izlenen prosedürü herhalde izlemek söz konu-
suydu. Anadolu Ajansı’nın kuruluşunu dikkate 
alarak ajansı kurduğunu düşünüyoruz ya da çeşitli 
zamanlarda ifade edildiğini biliyoruz. Böyle bir 
haber ajansı kurma gündeme geldiği için Sait 
Bey’e sanıyorum bu görevi verdi. Böyle yola çı-
kıldı, yani Sait Bey’in bulunması oradan.”4 Yani 
dönemin Kıbrıs Türk Cemaat Meclisi Başkanı ve 
toplum lideri Rauf Denktaş, Anadolu Ajansı’nın 
kuruluşuna benzer bir amaçla TAK’ı kurma göre-
vini Türkiye’den gelen bir gazeteciye veriyor.5 

                                                 
4 Emir Ersoy’la yapılan görüşme, 20 Nisan 2006. 
5 Arada bir bağlantı kurulduğuna göre, Anadolu Ajan-
sı’nın kuruluş öyküsünden de kısaca söz etmek gereki-
yor. Anadolu Ajansı’nın web sayfasında kuruluş öyküsü 
şöyle anlatılıyor: “Anadolu Ajansı, Milli Mücadelenin 
başlarında, girişilen milli davanın sesinin her yana duyu-
rulmasına yönelik doğru ve yansız haberciliğe duyulan 
büyük ihtiyaçtan ortaya çıktı. Anadolu Ajansı kurulma-
dan önce; Birinci Dünya Savaşı’ndan yenik çıkmış, 30 



Kıbrıs Yazıları 
 

 

 54 

                                                                            
Ekim 1918’de ağır koşullar içeren Mondros Mütareke-
si’ni imzalamış Osmanlı İmparatorluğu merkezinde, 
Türkiye-Havas Reuter ajansı çalışmalarını sürdürmek-
teydi. Mondros Mütarekesi’nin ardından İstanbul’u 
fiilen işgal eden Müttefikler ile Damat Ferit Paşa Hü-
kümeti arasında varılan uzlaşma gereğince yabancılara 
haber imtiyazı verilerek kurulan Türkiye-Havas Reuter 
ajansının yayınladığı haberler, Türkiye’nin çıkarlarına 
değildi. Mustafa Kemal Paşa da bu ajansın uydurma, 
karışıklık çıkarmaya ve zihinleri bulandırmaya yönelik 
haberlerinden rahatsızlık duymaktaydı... İstanbul'un 16 
Mart 1920'de resmen işgali ve Meclisi Mebusan’ın 
kapanması üzerine Mustafa Kemal Paşa, Ankara’da 
toplanacak Meclis için seçim yapılmasını bir yazı ile 19 
Martta illere, komutanlıklara bildirdi. Artık İstanbul’da 
kalınamayacağını gören bazı aydınlar da bir süredir 
Milli Mücadeleye katılmanın yollarını aramaktaydı. Bu 
gelişme, Anadolu Ajansı’nın kuruluşunu da sağlayacak-
tı. Ankara’ya doğru yola çıkan iki ayrı kafilede yer alan 
Yeni Gün gazetesinin sahibi Yunus Nadi (Abalıoğlu) 
ile gazeteci yazar Halide Edip (Adıvar), 31 Mart'ta 
Geyve'de buluştular. Trenle yollarına devam eden ‘mil-
lici’ iki aydın, Geyve-Akhisar (şimdiki adıyla Pamuko-
va) istasyonundaki mola sırasında Ankara’ya gider 
gitmez ilk iş olarak ‘bir ajans teşkilatı’ kurulmasının 
gerekliliğini görüştüler. Yunus Nadi ve Halide Edip, 
ajansın adını konuşurlarken; ‘Türk’, ‘Ankara’, ‘Anado-
lu’ seçenekleri arasından ‘Anadolu Ajansı’nda karar 
kıldılar... Kafile Ankara’ya 1 Nisan 1920’de ulaştı. 
Yunus Nadi’nin ifadesiyle ‘4 veya 5 Nisan akşamı’ 
Mustafa Kemal Paşa’nın karargahı '’Ziraat 
Mektebi'’nde (şimdi Devlet Meteoroloji İşleri Genel 
Müdürlüğü), yemekten sonra Anadolu Ajansı’nın ku-
rulması gündeme getirildi. Bu toplantının sabahı ise 6 
Nisan 1920’de Anadolu Ajansı’nın kuruluşu gerçekleş-
tirildi.” Anadolu Ajansının kuruluş duyurusu bizzat 
Mustafa Kemal’in imzaladığı bir genelgeyle yapıldı:  
“İslamın canevi olan Osmanlı Saltanatı merkezinin 
düşman işgaline geçmesi, bütün ülke ve ulusumuzun en 
büyük tehlikeyle karşılaşması sonucu olarak bütün 
Rumeli ve Anadolu’nun giriştiği ulusal ve kutsal sava-
şım sırasında, Müslüman kişilerin iç ve dış en doğru 
havadis ile aydınlanmalarının zorunlu bir gereksinme 
olduğu önemle göz önüne alınmış, bunun sonucu, bu-
rada en yetkili kişilerden oluşan bir özel kurul yöneti-
minde, (Anadolu Ajansı) adı altında bir kurum kurul-
muştur. Anadolu Ajansı’nın en hızlı araçlarla vereceği 
havadis ve bilgi aslında, Temsilciler Kurulu’muzun 
belgeli ve asıl kaynaklarının sonucu olacağı için, bu 
ajans bildirimlerinin oraca ve özellikle Müdafaa-i Hu-
kuk örgütümüzce dahi seçilecek caddelere ve toplanıla-
cak yerlere asılması, dağıtımı, dahası bucak ve köylere 
dek ulaştırılması yolunda, olabildiğince çok yayınlana-
bilmesi için ivedili düzenlemeler yapılması, sonucun-
dan da bilgi verilmesi önemle rica olunur.” (Belgeye 
Anadolu Ajansı web sayfasından ulaşılmıştır. Sayfada 

Perihan Aziz de benzer bir kuruluş öyküsü anlatı-
yor: “Dönemin lideri Rauf Denktaş’la Türkiye’den 
gelen bir gazeteci dediler ki bu ülkeye bir haber 
ajansı lazım. Napalım, bir haber ajansı kuralım. 
Temelinde bir yasa yok, bir siyasi karar yok... 
Kıbrıs Türkü’nün sesini dünyaya duyuracak, biz 
varız diyecek bir haber ajansı ortaya çıktı.”6 Her 
ne kadar TAK Kıbrıslı Türklerin sesini duyurmak 
amacıyla yola çıktıysa da ilk yıllardaki dar kadro-
suyla günde sadece birkaç haber üretebiliyordu ve 
bu haberler da büyük ölçüde Rauf Denktaş’ın yap-
tığı açıklamalara ilişkindi. Nitekim Emir Ersoy 
görüşmemizde şunları söylemişti: “Haber derken 
şimdi, Rauf Bey bir açıklama yapıyorsa, ya da o 
günkü başka yetkili varsaydı, meclis başkanı falan, 
onların açıklamaları haber yapılıp hazırlanırdı, o 
kadar.” Perihan Aziz biraz daha ileri giderek, o 
günkü TAK’a bakışı şöyle özetlemişti: “TAK’a 
Denktaş’ın ajansı falan deniyordu, öyle yakıştır-
malar vardı. TAK daha çok resmi sesleri vermeye 
eğilimli bir yerdi... O yüzden kabul edilmemiş bir 
ajanstı. Gazeteler de özellikle haberlerini basma-
yarak protesto ediyordu. Belli bir döneme kadar 
basmıyorlardı veya alırlardı başka türlü evirip 
çevirip kullanırlardı, dalga geçmeye çalışırlardı.” 
Emir Ersoy da ajansın başlangıçta kuruluş amacına 
hizmet edecek bir haber üretimi yapmadığını söy-
ledi: “Kıbrıs Türkü’nün sesini dünyaya duyurmak-
tı görevi. Neden? Uluslararası haber ajansları şu 
veya bu şekilde burada verilen mücadeleyi eksik 
veya yanlış yansıttıklarından. Dünya kamuoyu 
bunu öğrenememişti. Tabii bu iyi planlandı mı? İyi 
planlansaydı belki de daha erken bir süreçte daha 
etkin bir kurum olması gerekirdi. Düşünce doğru 
ama buna ayrılan imkanlar, fırsatlar yeterli miydi? 
Değildi herhalde. Günde bir haber bir sayfalık 
bülten şeklinde bir servis veriliyordu.” Servise 
verilen tek haberin de genelde Rauf Denktaş’ın 

                                                                              
belgenin günümüz Türkçesine uygun hale getirildiği 
belirtilmektedir- yazının alıntılamdığı tarih: 1 Eylül 
2006).  
Görüldüğü gibi, Anadolu Ajansı başlangıçta Atatürk 
önderliğinde yürütülen ulusal kurtuluş savaşında 
“Anadolu’daki gelişmeleri ülke çapında ve uluslararası 
düzeyde duyurmayı amaçlamıştır.” E. Elif Yücetürk, 
“Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Haberleşme: Mültezimler-
den Konsorsiyumlara,” İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi 
Dergisi, No. 23-24 (Ekim 2000-Mart 2001). Bkz. 
http://www.istanbul.edu.tr/siyasal/ dergi/sayi23-
24/23.htm, 01.09.2006. 
6 Perihan Aziz’le yapılan görüşme, 20 Nisan 2006.  



Sayı 3 / Yaz-Güz 2006 
 

 

 55

demeci olduğunu yeniden belirtmeye gerek yok 
sanırım. 

Bu çerçeveden bakıldığında TAK’ın bir tür pro-
paganda örgütü olarak çalışmaya başladığı ve 
gazeteciler arasında da öyle algılandığı anlaşılı-
yor. Nitekim hem kuruluş ve işleyiş biçimi hem 
de gazeteciler arasındaki algılanışından dolayı 
ajans uzun süre iç çalkantılar yaşadı. Türki-
ye’deki üniversitelerde gazetecilik eğitimi almış 
TAK muhabirleri, “daha dengeli, daha haber 
ajansına uygun bir şey olmasını istiyorlardı”7  

TAK’ta muhabirlerle Sait Arif Terzioğlu arasın-
daki ilişkilerin giderek daha gerilimli hale gel-
mesi sonucu Terzioğlu’nun görevine 1982 yılın-
da son verildi8 ve yerine önce Enformasyon Dai-
resi Müdürü Hüsrev Çağın, ardından da Tuncer 
Bağışkan getirildi. Bu süreci Perihan Aziz şöyle 
anlatıyor: “Bir dönem Hüsrev Çağın müdürlük 
yaptı, onun arkasından Tuncer Bağışkan diye bir 
memura, git dediler sen TAK’a müdür ol, zaten 
oradaki insanlar çok fazla asileştiler, biraz da 
bunları adam edersiniz. Gazetecilikle falan hiç 
ilgisi olmayan birisiydi. Tabii ki çatışmalar oldu, 
biraz görüş falan söylemeye kalkınca, sen dedi 
enformasyon dairesine git, oradaki bir odaya 
otur.” Doğal olarak bu çalkantılı dönemde 
TAK’ın ürettiği haberler de çok sınırlıydı: “Her 
sabah Rauf Bey’e gidilirdi. Günün konusuna 
ilişkin açıklamalar verirseydi onlar hazırlanır ve 
gazetelere gönderilirdi. Zaten daha fazlası söz 
konusu olmadı. Yani yöneticinin başta olmadığı 
bir uygulamada ancak bu kadar olabilirdi.”9  

                                                 
7 Perihan Aziz, a.g.g. 
8 Emir Ersoy, Sait Arif Terzioğlu’nun ajanstaki muha-
birlerle yaşadığı sorunlar nedeniyle 1982 yılında önce 
kurumla bağlantısını fiilen askıya aldığını, ajansa uzun 
süre uğramadığını belirtiyor: “Neydi problem? Şimdi 
Sait Bey Türkiye’de o günün şartlarında yetişmiş bir 
kişi olduğu için üç tane haber atlarsanız seni işten ata-
cağım gibi bir yaklaşım içerisindeydi. Atar mıydı at-
maz mıydı o ayrı bir konu. Böyle bir şeyler şimdi, 
Kıbrıslıları görürsünüz, Kıbrıs Türkünü. Daha böyle 
görüş ve düşüncelerini söylemeyi belki bunu söylerken 
iyi niyetinden saygı ölçülerini biraz da dikkate almadan 
hareket ettiği için Sait Bey’in canı sıkılırdı çoğu za-
man. Olur mu, bu senin hakkın nasıl olur? Ben ne ka-
dar hak verirsem o kadar olmalı gibiydi sanıyorum. 
Türkiye’de belki halen daha öyle mi bilmem. Git mu-
hasebeye hesabını kessinler denen bir yerden geldiğini 
düşünürseniz.” 
9 Emir Ersoy, a.g.g. 

TAK’taki gazeteciler, BRT’den emekli gazeteci 
Kemal Aşık’ın müdür olmasını istediler.10 Ancak 
emekli olan bir kişinin devlette görev yapmasının 
önünde yasal engel bulunduğu için, ama aynı za-
manda TAK’ın o tarihte bir kuruluş yasasının da 
olmaması nedeniyle Kıbrıs Türk Federe Mecli-
si’nin 24 Haziran 1983 tarihli oturumunda “Türk 
Ajansı – Kıbrıs (TAK) Kuruluş, Görev ve Çalışma 
Esasları Yasası” çıkarıldı. Yasanın 10. maddesi 
kamu görevinden emekli bir kişinin müdür olarak 
atanmasına olanak tanıyacak şekilde düzenlendi: 
“Müdür kamu görevlileri arasından veya kamu 
görevi dışından da atanabilir. Kamu görevi dışın-
dan olması halinde, Kamu Görevlileri Yasasının 6. 
maddesinin (2). fıkra kurallarına bakılmaksızın 
atama yapılabilir.” 

Kuruluş Yasası’nın 5. maddesinde TAK’ın görev-
leri de belirlendi:  

(1) Devletin içte ve dışta icraatları ile ilgili haber-
leri toplayıp yaymak. 

(2) Yerli ve yabancı haber ajansları ile haber ve 
bilgi alışverişinde bulunmak. 

(3) Haberleşme amacıyla gerekli görülecek cihaz 
ve aygıtları kurmak, kiralamak ve işletmek. 

(4) Ulusal ve toplumsal çıkarların öngördüğü şe-
kilde gerçeğe uygun ajans hizmetlerini yürütmek. 

(5) Haberlerin toplanması, seçilmesi ve yayınlan-
masında tarafsızlık, doğruluk ve çabukluk ilkele-
riyle çağdaş habercilik teknik ve yöntemlerine 
bağlı kalmak. 

(6) Diğer haber ajansları ile haber alışverişi için 
anlaşmalar yapmak. 

(7) Dış ülkelerde temsilcilikler açmak veya uygun 
yerlerde muhabir görevlendirmek. 

Bunlardan özellikle birinci ve dördüncü fıkra dik-
kati çekmektedir. Birinci fıkrada ajansa haber de-
ğerine bakılmaksızın devletin icraatlarını haber 
yapma görevi verilmiştir. Dördüncü fıkrada da 
haberlerin gerçeğe uygun olmasının yanında ulusal 
ve toplumsal çıkarların da gözetilmesi gerektiği 
hatırlatılmaktadır. Ulusal çıkar olarak belirlenen 
bazı şeyler zaman zaman gerçeğe uygun haberlerin 
aktarılmamasını gerektirebilir. Örneğin TAK, Do-
ğancı’da 25 Mart 2003 tarihinde gerçekleştirilen 

                                                 
10 TAK müdürü Kemal Aşık’ın 1989 yılında vefatıyla 
boşalan bu göreve 1990 yılında Emir Ersoy getirildi. 
Ersoy müdürlük görevini o günden beri sürdürmektedir. 



Kıbrıs Yazıları 
 

 

 56 

“sembolik referandum” eylemini haber yapmadı. 
Ama 26 Mart 2003 tarihli bültende, bu eyleme 
verilen tepkilerle ilgili toplam sekiz haber yapıl-
dı:  

1. Denktaş: “Referandum ciddi ve resmi bir et-
kinliktir. Uluorta yapılamaz.” 

2. Doğancı’daki tutuklamalara tepki  

3. UHH Koordinatörü Etkin’den Doğancı’daki 
eyleme eleştiri. 

4. “Halk iradesini kayıt altına alma eylemi” olay-
lı bitti. 

5. Ulusal Dayanışma Konseyi’nden Polis Genel 
Müdürü Demirbaş’a teşekkür. 

6. Ticaret Odası Doğancı’daki olayı değerlendir-
di. 

7. BKP tutuklamaları ve Doğancı’daki olayları 
protesto etti. 

8. Mücahit Komutanlar Derneği’nden uyarı. 

TAK’ın Habercilik Anlayışı 

Her ne kadar başlangıçta bir propaganda örgütü 
gibi işlediyse de zamanla profesyonel bir haber 
ajansı kimliği kazanan TAK’ın, müdür Emir 
Ersoy’a göre en önemli iki ilkesi “doğruluk ve 
tarafsızlık”tır. Emir Ersoy, TAK’ın bu iki ilkeye 
çok önem verdiğini belirtiyor: “Bunlar bence 
yeterlidir. Elemanı şu veya bu şekilde dar bir 
çember içerisine koymak söz konusu olamaz. 
Aksine, gidecek, görecek, gelecek, haberini ya-
zacak. O haberde eksik aksak unsur varsa sorum-
lu arkadaşlar zaten onu düzeltiyor ya da katkı 
koyuyor. Ancak olayın, izlenen olayın tüm un-
surlarının tamam getirilmesi istenir.” Perihan 
Aziz de TAK’ın günümüzdeki habercilik anlayı-
şını benzer sözcüklerle tanımlıyor: “Haber yo-
rumsuz olacak, objektif olacak, karşılıklı görüş-
leri içerecek, saptırılmayacak, manipülasyon 
olmayacak, içerisinde yorum olmayacak. Bütün 
bunları elimizden geldiğince dengede tutmaya 
çalışıyoruz. Haberlerimiz de hem sağdaki, hem 
soldaki, hem ortadaki gazeteler tarafından kulla-
nıldığına göre demek ki bir denge sağlayabiliyo-
ruz. Daha iyisi olamaz mı? Elbette olabilir.”  

Bunlar elbette kulağa hoş geliyor. Ancak, burada 
sayılan her bir kavram, ayrıntıya inildiğinde ol-
dukça tartışmalı. Birincisi, bu ilkeler en başta 
neyin haber olacağını belirlemiyor. Kuşkusuz 
burada bir editöryal tercih söz konusu. Perihan 

Aziz haber seçiminde bizim düşündüğümüz şekil-
de bir seçiciliğin olmadığını savunuyor: “En başta 
gelen ölçüt, kamuoyunu ne kadar ilgilendirdiği 
olur. Şimdi diyeceksiniz ki, artık Kıbrıs sorunu 
kamuoyunu ne kadar ilgilendirir. Kıbrıs sorunu 
yaşamımıza öyle bir girdi ki, toplumu etkileyen, 
toplumun ilgi duyacağı, her türlü olay bizim için 
haberdir veya toplumu uyarabilecek olaylar. Sağ-
lık konusundaki olumluluk, olumsuzluklar... Top-
lumu bilgilendirmeye yönelik şeyler. Bireysel 
olaylar çoğu zaman TAK’ın haberi olmaz. O ola-
yın topluma bir yansıması varsa, toplumu bir şe-
kilde ilgilendirecek bir olay varsa, daha büyük 
boyutlarda haklılık veya haksızlığı içeriyorsa o da 
TAK’ın haberidir. Bir çevre olayı, herhangi insani 
bir olay... Onlar da TAK’ın bültenlerine girebile-
cek haberlerdir. Çok fazla çeşitliliğimiz olmayabi-
lir, belki var da istenilen düzeyde araştırma, nite-
likli ve belirli boyutlara ulaşabilecek haberlerin 
olmaması da personel yetersizliği, zaman yetersiz-
liği ile izah edilebilir.” Ancak daha önce verdiği-
miz örnekte (Doğancı eylemi) de görülebileceği 
gibi, toplumu ilgilendiren bazı olayların haber 
yapılmaması söz konusu olabiliyor. Bir başka ör-
nek daha verelim. 23 Ekim 2005 tarihli gazeteler-
de (Kıbrıs ve Halkın Sesi) Gazimağusa’daki bir 
otelde çalışan yabancı uyruklu 3 krupiyerde AİDS 
tespit edildiği haberleri yer aldı.11 Ancak TAK 
ajansı bu olayı haber açısından değerli bulmadı. 
Sadece 3 gün sonra Barış ve Demokrasi Hareke-
ti’nden gelen bir açıklama çerçevesinde verdi: 
“Bozkurt: Sağlıkta ciddiyet şart” (26 Ekim 2005). 

TAK’ın AİDS haberleri vermediği düşünülebilir. 
Ancak hem BDH açıklaması bağlamında olayı 
dolaylı olarak vermiş hem de aynı günlerde başka 
AİDS haberlerini servise koymuştur.12 O zaman bu 
haber seçiminin başka bir açıklaması olması gere-
kiyor. TAK, habercilik anlayışı bakımından 
proaktif olmaktan çok reaktif davranmayı tercih 

                                                 
11 Olayla ilgili olarak Kıbrıs gazetesinde dört haber ya-
yımlandı: “3 Krupiyerde AİDS,” 23 Ekim 2005; 
“Mağusa’da AİDS Şoku,” 24 Ekim 2005; AİDS’li 
Krupiyerler Geri Geldi,” 26 Ekim 2005; “AİDS’li 
Krupiyerler Nihayet Gitti,” 27 Ekim 2005. Halkın Sesi 
gazetesinde de olayla ilgili 3 haber yayımlanıyor: 
“Mağusa’da AİDS Paniği,” 23 Ekim 2005; “AİDS Vaka-
sı Ciddi Boyuta Ulaşıyor,” 24 Ekim 2005; “Euro 
Casino’da Yeni AİDS’li Çalışana...” 25 Ekim 2005.  
12 TAK’ın aynı günlerde servise sunduğu AİDS haberle-
ri: “İsveç’te AİDS Virüsü Taşıyanlar Polis Olabilecek,” 
23 Ekim 2005; “AİDS’e Her Dakika Bir Çocuk Kurban,” 
25 Ekim 2005. 



Sayı 3 / Yaz-Güz 2006 
 

 

 57

ediyor. Yani bir konuda bir açıklama gelirse onu 
haber yapıyor, ama araştırmacı gazetecilik gele-
neğine uygun biçimde haber yapmak için öncelik 
almıyor. Bunun tek istisnası, zaman zaman servi-
se sunduğu özel haber ve röportajlardır.13  

Şimdi kısaca diğer kavramlara bakalım. TAK 
için haberde doğruluk ne anlama geliyor? Habe-
rin doğru olması ne ifade ediyor? Emir Ersoy’la 
görüşmemizde, “Bir devlet yetkilisi bir açıklama 
yaptı ama gazeteci de biliyor ki bu açıklama doğ-
ru değil. Bu durumda ne yaparsınız?” diye bir 
soru sormuştuk. Bize verdiği cevap, TAK’ın 
doğruluk anlayışını açıklıyor: “Sorumluluk onun. 
Kaynağını veriyorsunuz zaten, yanlış söylüyorsa 
kamuoyunun önüne o çıkacak.” Yani TAK’ın 
özellikle resmi makamlar tarafından yapılan 
açıklamaların doğruluğunu sorgulaması söz ko-
nusu değil. Sadece tartışmalı konularda “yetkili” 
kaynak olarak görülmeyenlerin açıklamaları “id-
dia etti”, “ileri sürdü”, “savundu” şeklinde, veri-
len bilginin doğruluğunun tartışmalı olduğunu 
anlatan ifadelerle veriliyor. Örneğin 31 Ağustos 
2006 tarihli TAK bülteninde yer alan, “BDH, 
basın örgütlerinin eylemine destek belirtti” baş-
lıklı haberde, BDH Genel Sekreteri Mehmet Ça-
kıcı’nın ifadesi şöyle yer aldı: “Bir süreden beri-
dir devam eden Rum basın mensuplarının tutuk-
lanmalarını da ‘demokrasi ayıbı’ olarak nitelen-
diren Çakıcı, yetkililerin birçok kez söyledikleri 
‘artık siviller askeri mahkemelerde yargılanma-
yacak’ yönündeki söylemlerin gerçeği yansıtma-
dığını, bunun da yaşanan son tutuklama olayla-
rıyla bir kez daha görüldüğünü ileri sürdü.” Gö-
rüldüğü gibi cümle “ileri sürüldü” ifadesiyle 
bitmektedir. Oysa Başbakan’ın ya da bakanların 
hiçbir açıklamasında “ileri sürüldü” ifadesi kul-
lanılmamaktadır. Emir Ersoy’a, kullanılan ifade-
lerdeki bu farklılığın nedenlerini sorduğumuzda 
şunları söylemişti: “Bu neye göre belirlenir? 
Şimdi resmi tarafın söylediklerini doğru kabul 
ettiğiniz için, onlara ‘söyledi’ ve ‘ifade etti’ kul-
lanırsınız. Karşı tarafın söylediklerini de iddia 
olarak. Eskiden bu daha yoğunsaydı da şu an 
biraz daha bu konuda hoşgörülü davranılıyor. 

                                                 
13 Özellikle TAK muhabiri Nezire Gürkan’ın yaptığı 
röportaj ve özel haberler gazetelerde yer almıştır. Bazı 
örnekler: “Soyer: Kıbrıs konusunda politika değişikliği 
sıkıntı yaratır,” Halkın Sesi, 1 Haziran 2006; “Rumlar 
Değişiklik Önerilerini Sunmadan Özlü Konulara Gire-
meyiz,” Kıbrıs, 31 Mart 2006; “Güzelyurt’un Kaderi 
Değişiyor,” Halkın Sesi, 13 Şubat 2006.  

İddia ifadesi bazen amacını aşan bir ifade olarak 
kabul edildiği için, onu da ‘söyledi’ [diye veriyo-
ruz. artık].. Şimdi çıkıp birisi diyor ki, hükümet 
mesela suistimal ediyor, şu şu konular falan. Onu 
ileri sürdü, onu ispatlaması, onu kanıtlaması, onun 
görevi artık. Siz yargıç değilsiniz ki. Onun söyle-
diğini kullanırsınız.”  

İkinci ilke tarafsızlık. Emir Ersoy, TAK’ın taraf-
sızlık anlayışını şöyle tanımlamıştı: “Zaten bir 
devletin kurumusunuz, devletten yana tarafsınız, 
devlet yetkililerinin söyledikleri ayan beyan yanlış 
değilse, onları doğru kabul ederek veriyoruz. Bir 
cumhurbaşkanının, bir başbakanın söylediklerini 
hatalı mıdır, değil midir sorgulama gibi bir şey 
yok. O açıklamayı zaten oradan geldiği şekilde 
veririz. Yanlışsa, farklıysa onun muhatapları zaten 
cevabını verir, açıklamayı verir, onu da veririz. 
Ama bu yanlıştır, bunu söylememelidir meselesi, 
hayır yani o olmaz.” Peki resmi kuruluşlarla diğer-
leri arasındaki dengede devletten yana taraflılık 
söz konusuysa, tarafsızlık ne anlama geliyor? Ta-
rafsızlık, hem Perihan Aziz’in hem de Emir Er-
soy’un sözcükleriyle, kurumlara eşit mesafede 
durma ve denge kurma olarak algılanıyor. Perihan 
Aziz, “Haberlerimiz hem sağdaki, hem soldaki, 
hem ortadaki gazeteler tarafından kullanıldığına 
göre demek ki bir denge sağlayabiliyoruz” derken, 
Emir Ersoy, “Benim ölçülerime göre, herkese eşit 
mesafede durmak durumundasınız. Süleyman ho-
caya verdiğiniz hakkı, Metin hocaya da vereceksi-
niz. Süleyman hocaya vermediğiniz veya vereme-
diğiniz bir hakkı Metin’e de veremezsiniz” şeklin-
de kurumun bakış açısını ortaya koyuyor. TAK’ın 
resmi haber ajansı olarak tarafsız olamayacağı 
şeklindeki eleştirilere Emir Ersoy’un verdiği ceva-
bın ayrıca tartışılması gerekir sanırım: “İddia ede-
rim ki Kıbrıs Türk basınında en iyi haberciliği, en 
tarafsız, en dengeli haberciliği yapan burasıdır. 
Eğer biz yanlış yapıyorsak, kendileri nerededir, 
çıkıp doğrusunu onlar yapsın da görelim. TAK’ın 
haberlerini yüzde 95 kullanan gazetelerden biri 
çıktı da süt karadır dediği için süt kara oluyor mu? 
Hayır olmuyor. Süt gene oradadır, beyazlığı da 
yine devam ediyor. Bizim girdiğimiz, bizim yaz-
dığımız haberler ortada, yanlışı varsa zaten, yanlış 
yaptıysak, biz bunu düzeltir ve özür dileriz. Ama 
işte TAK devlet kurumudur, TAK sadece devletin 
haberlerini veriyor... Oysa TAK ajansı devletin 
haberlerini, çeşitli makamların haberlerini verirken 
siyasi partilerin de veriyor, sivil toplum örgütleri-
nin faaliyetlerini de veriyor. Şu an geldiğimiz in-
ternet ortamında, günde bir hayli haber gelir. Ha-



Kıbrıs Yazıları 
 

 

 58 

ber olan her şey bu kurumun bülteninde buluna-
biliyor. Bu gazeteler sayfalarını nasıl dolduruyor-
lar? TAK’ın haberleriyle dolduruyorlar. Ama bu 
adettendir, hem yiyeceksiniz hem ondan sonra 
kızacaksınız.” Emir Ersoy’un bu konuşmada 
gündeme getirdiği, “Kıbrıs Türk gazetelerinin 
haberlerinin “yüzde 95” TAK mahreçli oluşunun, 
tersinden bakıldığında, Kıbrıs Türk basınının 
gelişimi üzerinde olumsuz etki yaptığı da söyle-
nebilir. Bu konuya sonuç kısmında değineceğim.  

TAK’ın Haber Üretimi: Haber Bültenlerinin 
Analizi 

TAK haberlerinin Kıbrıs Türk basını tarafından 
nasıl kullanıldığını incelemek için yaptığım ça-
lışma çerçevesinde 4-10 Temmuz 2006 tarihli 
TAK bültenlerini de analiz ettim. Bir haftalık bu 
zaman dilimi, TAK’ın haber üretimi konusunda 
genelleme yapmamız için yeterlidir sanırım. Bu 
bültenlerden elde edilen bilgilere göre, TAK 
hafta içi günlerde 60-70 kadar haberi servise 
koymakta, hafta sonlarında ise daha az habere 
(25-35) yer vermektedir. Ele alınan dönemde 
TAK’ın kendi web sayfasından elde edilen veri-
lere göre 7 günde toplam 370 haber yayımlan-
mıştır. Bu, günde ortalama 53 haberin abonelere 
gönderildiğini göstermektedir. Ancak, belirtmek 
gerekir ki, ajansın web sayfasında yayımlamayıp 
sadece abonelerine gönderdiği “Rumca basın 
özetleri” bu rakamın dışındadır. Günlük üretilen 
haber sayısı özellikle siyasal etkinliklerin yoğun-
laştığı dönemlerde artış göstermektedir. Örneğin, 
24 Nisan 2004’te yapılan referandum kampanya-
sı döneminde (18-24 Nisan 2004) günde ortala-
ma 80 haber üretilmiştir. Ancak bu gibi dönemle-
rin istisna olduğunu belirtmek gerekir.  

TAK’ın servise sunduğu haberlere bakıldığında, 
bu haberlerin yaklaşık yüzde 30’unun Anadolu 
Ajansı’ndan alındığı görülmektedir. Araştırmaya 
konu olan dönemde AA’dan alınıp servise sunu-
lan haber sayısı 116’dır. Hemen belirtmekte ya-
rar var. Anadolu Ajansı, kendi web sayfasında 
günlük haber üretiminin 1700 dolayında olduğu-
nu açıklamaktadır. Yani TAK editörleri, Anadolu 
Ajansı’nın ürettiği 1700 haberden günde ortala-
ma 15 haberi seçerek kendi bültenlerine koymak-
tadırlar. Peki bu seçim neye göre yapılıyor? Bül-
tenlerden edindiğim izlenimlere göre, birinci 
sırada Kıbrıs sorunuyla ilişkili haberler tercih 
edilmektedir.14 Bu tür haberleri, “kötü haber” 
                                                 
14 Kıbrıs sorunu çerçevesinde verilen haberler: 

diye nitelendirilen olumsuz olaylara ilişkin haber-
ler izlemektedir.15  

                                                                              
4 Temmuz 2006: “AB, Talat-Papadopulos Görüşmesin-
den Memnun”; “Avrupa Parlamentosu Talat-
Papadopulos Görüşmesinden Memnun”; “Avusturya 
Parlamentosu Başkanı Kohl: ‘Kıbrıs Sorunu, Çözülme-
diği Sürece Her Aşamada Türkiye’nin Karşısına Çıka-
caktır’.” 
5 Temmuz 2006: “Gambari: ‘Kıbrıs Konusunu Kapsam-
lı Biçimde Ele Aldık’.” 
6 Temmuz 2006: “ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü 
McCormack: ‘Türkiye’nin AB Üyeliğini ve Kıbrıs’ta 
Çözümü Destekliyoruz’; “Erdoğan: ‘KKTC’ye Yönelik 
Tecrit Hafifletilmediği Sürece Liman ve Havaalanları 
Konusunda İleri Bir Adım Atmayacağız”; “Türkiye-
ABD Ortak Vizyon ve Yapılandırılmış Diyalog Belgesi”; 
“Gül: ‘Kıbrıs Sabır İstiyor”; “TC Dışişleri Bakanı Gül’ün 
Washington Temasları”; “TC Başbakanı Erdoğan: 
‘KKTC Yol Aldı”; “AB’nin Yeni Dönem Başkanı Fin-
landiya’nın Ankara Büyükelçisi Serenius: ‘Önceliğimiz 
Türkiye ile Müzakerelerin Planlandığı Gibi Devam Etti-
rilmesi.” 
7 Temmuz 2006: “Gül Brookings Enstitüsü’nde Konuş-
tu: ‘Türkler Yunanlılar ve Birleşik Kıbrıs Bölge İçin 
İşbirliği Havzası Olabilir”; “Erdoğan, AB Büyükelçile-
rinden Kıbrıs Konusunda Destek İstedi.” 
9 Temmuz 2006: “Gambari-Talat-Papadopulos Görüş-
mesi”; “Yunanistan Dışişleri Bakanı Bakoyanni: ‘Kıb-
rıs’ta Varılan Uzlaşmayı Olumlu Karşılıyoruz”; 
“Gambari Kıbrıs’tan Ayrıldı”; “Gül: ‘Asker Çekmek, 
Maraş’ın İadesi Gibi Konuların Hiçbiri Söz Konusu 
Değil”; “Papadopulos Atina’ya Gitti.”  
10 Temmuz 2006: “Gül: ‘Kıbrıs’ta İki Liderin Buluşma-
sını Olumlu Bir Adım Olarak Görüyorum”; “AB Komis-
yonu’dan Kıbrıs Açıklaması”; “Alman Birlik 90/Yeşiller 
Partisi, Kıbrıs’ta Müzakerelerin Yeniden Başlayacak 
Olmasından Memnun”; “Talat-Papadopulos Görüşmesi. 
Türkiye Buluşmayı Olumlu Bir Adım Olarak Görüyor”; 
Yunanistan Başbakanı Karamanlis: ‘Kıbrıs’ta Varılan 
Uzlaşma Olumlu Bir Adımdır”  
15 Olumsuz haberlere bazı örnekler vermek gerekirse: 
Afganistan’da patlama, İspanya’da metro kazası, Filis-
tin’de çatışma, Kazakistan’da Kırım-Kongo kanamalı 
hastalığı, Sudan’da saldırı, Hindistan’da şiddetli yağışlar 
(4 Temmuz 2006); Kazakistan’da kaza, Irak’ta saldırılar, 
Güney Kıbrıs’ta helikopter kazası, Ukrayna’da patlama 
(5 Temmuz 2006); Irak’ta saldırı, Hindistan’da doğal 
afet (6 Temmuz 2006); Almanya’da şiddetli yağışlar; 
Irak’ta saldırı; Çin’de patlama (7 Temmuz 2006); Afga-
nistan’da çatışma, Gazze’de çatışma, Almanya’da sel 
felaketi, Karadağ’da patlama, Filistin’de çatışma, Çin’de 
sel felaketi (8 Temmuz 2006); Rusya’da uçak kazası, 
Alaska’da deprem, Hindistan’da füze denemesi, Çin’de 
maden kazası, Pakistan’da çatışma, İsrail’de çatışma (9 
Temmuz 2006); İsrail’de çatışma, Bağdat’ta patlama, 



Sayı 3 / Yaz-Güz 2006 
 

 

 59

Ajansın ürettiği yerel haberlerde en çok, çeşitli 
kamu ve özel kuruluşların halkla ilişkiler etkin-
likleri olarak adlandırılabilecek etkinliklerin 
haberleştirildiğini görüyoruz. Genelde kısaltıla-
rak verilen bu haberlerde kullanılan, “X kurulu-
şundan yapılan (yazılı) açıklama” ifadesi, bu 
haberlerin basın duyurularına dayandırıldığını 
göstermektedir. İncelediğimiz dönemde TAK 
muhabirlerinin imzasıyla yayımlanan 254 habe-
rin 122’si, yani yaklaşık yarısı (% 48) yazılı 
açıklamaların haberleştirilmiş şeklidir. TAK 
ajansı, siyasal partilerden, sendikalardan, sivil 
toplum örgütlerinden veya kamu ve özel kuruluş-
lardan gönderilen her tür açıklamayı (etkinlik, 
ziyaret, eleştiri vb.) kısaltarak da olsa haber hali-
ne getirmektedir. Ajans haberleri içinde ikinci 
sırayı 40 haberle etkinlik haberleri almıştır. 
TAK, kendi haber anlayışı çerçevesinde önemli 
gördüğü etkinlikleri (festival, tören, gezi vb.) 
kendi muhabirleriyle izlemektedir. Üçüncü sırada 
39 haberle ziyaret haberleri gelmektedir. Özellik-
le Cumhurbaşkanlığında ve Başbakanlıkta ger-
çekleşen ziyaretler haber değeri en yüksek ziya-
retlerdir. Bunu bakanlıklara ve belediyelere yapı-
lan ziyaretlerin haberleri izlemektedir. Ajans 
haberlerinin dördüncü sırasında 28 haberle basın 
toplantılarına ilişkin haberler yer almıştır. Bu 
haberler içinde de resmi makamların (Cumhur-
başkanlığı, Başbakanlık) düzenlediği basın top-
lantıları ağırlık kazanmaktadır. Diğer kategori-
sinde ise Kıbrıs Rum basınından yapılan özetler-
le, polis-adliye haberleri dikkati çekmektedir (25 
haber).   

Sonuç 

Bu yazıda TAK’ın hem tarihçesine hem de gü-
nümüzdeki haber anlayışına ilişkin bir değerlen-
dirme yapmaya çalıştım. Kuşkusuz, bu konuda 
yapılmış başka bir çalışmadan haberdar olmadı-
ğım için, çalışmanın gazetecilik çalışmaları açı-
sından önemli bir katkı yapacağını umuyorum. 
TAK Müdürü Emir Ersoy ve Müdür Yardımcısı 
Perihan Aziz’le yaptığımız görüşmeler ile TAK 
bültenlerinin analizinden elde edilen bilgiler 
doğrultusunda şunları söyleyebilirim: 

1. TAK, devletin sesi olarak kurulmuş ve kendi-
sinden beklenen bu işlevi günümüze kadar sür-
dürmüştür. Geçmişte statüko (çözüm karşıtı) 
olarak adlandırılan görüşün sözcüsü gibi algıla-

                                                                            
Pakistan’da uçak kazası, Rusya’da çatışma, Somali’de 
çatışma (10 Temmuz 2006). 

nan ajans, bugün iktidarın el değiştirmesiyle yeni 
iktidarın sesi durumuna gelmiştir. Kuşkusuz bu, 
TAK’ın tavır değişikliğine gittiğinin bir kanıtı 
değildir. Yani TAK habercilik anlayışını değiştir-
memiş, tam aksine, sahip olduğu habercilik anlayı-
şına (neyin haber olduğuna) sıkı sıkıya bağlı hare-
ket ettiği için böyle bir yanılsama ortaya çıkmıştır.  

2. TAK’ın haberde doğruluk anlayışı, daha çok 
alıntıların doğruluğu şeklindedir. Kuşkusuz haber 
yazımında bu da önemlidir. Ancak, gazetecinin 
görevinin bundan daha fazla olması, verilen bilgi-
lerin doğruluğunun da sorgulanması gerekir. Gaze-
tecilik meslek ilkeleri içinde, “haber kaynaklarına 
kuşku ile yaklaşmak” gerektiği sıklıkla vurgulanır. 
Belki de bu etik anlayışın bir uzantısı olarak, ha-
berde mümkün olduğunca tek kaynak kullanmak-
tan kaçınılması gerektiği önerilmektedir.16 Oysa 
TAK haberlerinin büyük bir kısmı tek kaynaklı 
haberlerdir. Ancak bu habercilik uygulamasının 
pek eleştirildiğine tanık olmadım.  

3. TAK’ın tarafsızlık anlayışı (ki Emir Ersoy dev-
letten yana taraf olduklarını söylemişti) kamuoyu-
na ulaşmaya çalışan kamu ve özel kuruluşlar ara-
sında bir denge kurma politikası, daha doğrusu bu 
kuruluşların eylemlerini ve açıklamalarını aktaran 
bir posta hizmeti anlayışıdır. TAK çoğu kez (belki 
de her zaman) kendisine gönderilen her açıklama-
yı, haber değeri var mıdır yok mudur demeden 
haberleştirmektedir. Bu aslında pek de kötü bir şey 
değil. Üstelik çok da demokratik görünüyor. De-
mokrasi, söyleyecek bir şeyi olanın bunu rahatça 
söyleyebilmesini gerektirmiyor mu? Buradaki tek 
sıkıntı, açıklamaların haberleştirilmesinde “yetkili 
kaynak”lara ilişkin ifadelerle “yetkisiz” kaynakla-
rınkilerin çoğu zaman aynı olmaması. Yani “yetki-
li kaynak”ların her söylediğinin sorguya yer bı-
rakmaksızın doğru olduğunun kabul edilmesi.  

4. Daha önce de söylediğim gibi, TAK Kıbrıs Türk 
basınının en önemli haber kaynağıdır. Henüz gaze-
telere ilişkin araştırmayı tamamlamadığım için 
kesin bir şey söyleyemeyeceğim, ama yine de tüm 
gazetelerdeki haberlerin yaklaşık yüzde 80’i TAK 
haberidir denebilir. Bu açıdan TAK için “Kıbrıs 
Türk basınının oksijeni” tanımlaması yapmak yan-
lış olmaz. TAK bülteni bir gün yayımlanmasa, 
ertesi gün satın alacak gazete bulamayabiliriz. 

                                                 
16 BBC habercilik ilkeleri içinde “Tak kaynağa dayalı 
haberlerden kaçınmalıyız” denmektedir. Bkz. 
http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edgu
ide/accuracy/gatheringmateri.shtml, 01.09.2006.  



Kıbrıs Yazıları 
 

 

 60 

Kuzey Kıbrıs’ta yayımlanan bazı gazetelerin hiç 
muhabiri yoktur. Bunu, gazetelerin ekonomik 
açıdan zayıf kuruluşlar olmasına dayandırabilir 
ve haklılaştırabiliriz. Ancak, unutmamak gerekir 
ki gazeteciliğin özü haberciliktir, yorumculuk 
değil. Kuzey Kıbrıs’ta gazeteleri farklılaştıran, 
haberleri değil (çünkü yayımlanan haberlerin 
neredeyse tamamı aynı haberler) yorumları, yo-
rumcularıdır. Gazetelerin haberler üzerinde tek 
yaptıkları şey, aynı habere politik duruşa uygun 
farklı bir başlık atmaktır.17 Burada yapılan, bü-
yük ölçüde, birinci sayfa haberciliğidir.18  Öy-
leyse TAK’ın Kuzey Kıbrıs’ta gazeteciliğin ve 
özellikle de araştırmacı gazeteciliğin gelişiminde 
olumsuz bir etki yaptığını söyleyebiliriz. 

                                                 
17 Burada hemen belirtmem gerekir ki, gazete editörle-
ri, TAK’tan gelen haber metinleri üzerinde herhangi bir 
değişiklik yapmamaktadırlar.  
18 Kıbrıslı gazetesinin sahibi ve genel yayın yönetmeni 
Doğan Harman, ‘Kıbrıs Türk Basınının Sözlü Tarihi’ 
başlıklı projemiz çerçevesinde yapılan görüşmede bize 
şunları söylemişti: “Siz eğer gazetenin ön sayfasına 
müdahale edecek bir şey isterseniz, buna, büyük harfle 
söylüyorum, altını çiziyorum, izin yok... Birinci sayfa 
gazeteye ait, gazetenin. Eğer birinci sayfa istiyorsan, 
kendi gazeteni çıkaracaksın.” (Doğan Harman’la yapı-
lan görüşme, 23 Mayıs 2006). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




