Abstract:
OZ: Dünya deniz ticaretinin ve denizde yolcu taşımacılığının gelişmesinden bahisle, çatma vakalarının gerçekleşme riski de yükselmiştir. Günümüzde, her ne kadar gelişen denizcilikle ilgili teknolojiler gerçekleşen çatma vakalarının oransal olarak azalmasında fayda sağlamış olsa da, bu vakalar halen daha önlenememiş ve ciddi bir risk taşır durumdadırlar. Buna ek olarak, günümüzde denizlerde yapılan nükleer madde, petrol ve zararlı kimyasal maddelerin taşımacılığı da çatma sonucunda ortaya çıkabilecek felaketlerin boyutunu artırmaktadır. Tüm bunlar çatma halinde uygulanacak hukukun acilen belirlenmesini gerektirmektedir. Bu hukuk çatmadan zarar gören tüm tarafların menfaatlerini en iyi şekilde korur nitelikte olmalıdır. İşte bu amaçtan yola çıkarak birçok görüş ve çözüm öne sürülmüştür. “Çatmadan Doğan Kanunlar İhtilafı” başlıklı tezimizde, iç sularda, karasularında veya açık denizlerde meydana gelen yabancı unsurlu çatmalara uygulanacak hukukun belirlenmesine yönelik olarak, hem çatmanın tarafları açısından, hem farklı devletlerin hukuk sistemleri açısından, hem de Türk hukuku açısından değerlendirmelerde bulunulmuştur. Söz konusu değerlendirmelerden önce çatma kavramının tanımı yapılmış, tarihsel gelişim süreci üzerinde durulmuş; bu bağlamda, antik çağlardan yakın zamana kadar uygulanacak hukukun belirlenmesine yönelik yapılmış düzenlemeler incelenmiştir.
....................................................................................................
ABSTRACT: With the development of the World maritime commerce and transportation of passengers on sea, the risk of the collisions have been increased. Although new technologies decreased the number of the collisions, it still is not possible to completely prevent collisions. In addition to this, transportation of nuclear substances, petroleum and dangerous chemicals increases dimensions of disasters that may happen in cases of collisions. All these risks require urgent solution to choice of law problems in collision. The applicable law must protect interests of all parties who face damage. That is why this thesis deals with different opinions and solution methods about choice of law problems in collision. This thesis which is called “Choice of Law in Collision” studies applicable law in cases of collisions including foreign element. The study examines collisions within territorial waters, internal waters and on the high seas from the perspectives of parties, different legal systems and Turkish legal system. Prior to topics stated above, concept of collision and historical background of choice of law issues starting from antique ages are studied. In this thesis international efforts to make uniform rules related to collision are also discussed and relevant international conventions are examined.
Description:
Milletlerarası Özel Hukuk (Özel Hukuk) Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Hukuk Fakültesi,2011. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Arzu Alibaba.