The Perceptions of Restaurant Guests for Dinner Experience: A Study in Kiev, Ukraine

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Franchuk, Iuliia
dc.date.accessioned 2013-11-12T11:36:09Z
dc.date.available 2013-11-12T11:36:09Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Iuliia, Franchuk. (2012). The Perceptions of Restaurant Guests for Dinner Experience: A Study in Kiev, Ukraine. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, School of Tourism and Hospitality Management, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1224
dc.description Master of Science in Tourism and Hospitality Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. M. Güven Ardahan. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The purpose of this thesis is to investigate guests' dining perceptions of the service quality in the restaurants according to their demographic characteristics: gender, age, nationality and education. The aims are to: (1) examine any differences in the guests' service quality perceptions according to the demographic characteristics, (2) identify the most important service quality dimensions (reliability, assurance, empathy, responsiveness and tangibility) that affect on guests' dining perceptions. This study investigates restaurant guests’ dining perceptions by using data that were collected from a sample of guests in the fine-dining restaurants in Kiev, the most visited city in Ukraine. In the methodology part of the study, deductive approach was used. The questionnaire is based on Stevens, Knutson and Patton (1995)'s research. The results indicated that empathy service quality dimension was ranked first as the most important factor influencing guests' perceptions of the service quality in the fine-dining restaurants. Tangibility was ranked second followed by assurance, reliability, and responsiveness. The results show that young people dine out more frequently and pay significant attention to the offered service quality in the restaurants. Local people view all the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy) as important, much more than the international tourists. Local people are more demanding than foreigners. The findings did not reveal any significant differences in terms of the respondents' gender and their perceptions of service quality which is completely opposite to other studies. In addition, managerial implications are provided based on the results of the study, and information regarding the limitations of the study as well as implications for future research is presented in the thesis. Key Words: service quality, perceptions, tangibility, reliability, assurance, empathy, responsiveness. ………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu tezin amacı, restoran konuklarının cinsiyet, yaş, milliyet ve eğitim faktörlerine göre hizmet kalitesi algılamalarını araştırmaktır. Tezde, konukların demografik özellikleri göz önünde bulundurularak hizmet kalitesi algılamaları incelenmiş ve hizmet kalitesi boyutları (güvenilirlik, güvence, empati, heveslilik ve somut olma)’nın konukların algılamaları üzerindeki etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmanın araştırma bölümünde, Ukrayna’nın başkenti Kiev’de bulunan lüks restoranlardaki konukların hizmet kalitesi algılamalarına yönelik bir anket uygulanmış ve tümdengelimci yaklaşım metodu tercih edilmiştir. Anket, Stevens, Knutson ve Patton (1995)’un araştırmalarına dayanmaktadır. Araştırma bulgularına bakıldığında, empatinin konukların hizmet kalitesini algılamalada en önemli faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Somut olma, bir diğer faktör olup, sonrasında da güvence, güvenilirlik ve heveslilik yer almaktadır. Araştırma sonuçları, gençlerin daha fazla dışarıda yemek yemeyi tercih ettiklerini ve hizmet kalitesine de daha fazla önem verdiğini ortaya koymuştur. Yerel halka bakıldığında ise, hizmet kalitesinin beş önemli boyutunun yabancı konuklara nazaran daha fazla önem arzettiği, buna bağlı olarak da yerel konukların yabancı konuklardan daha fazla talepkar olduklarını söylemek mümkündür. Öte yandan, bulgularda konukların cinsiyet ve hizmet kalitesi algılamaları açısından diğer çalışmalardan fraklı olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Sonuç olarak, çalışmanın bulguları ve kısıtlamaları, gerek işletmelere, gerekse bundan sonraki çalışmalara ışık tutması açısından çalışmanın sonunda vurgulanmıştır. Anahtar kelimeler: hizmet kalitesi, algılama, güvenilirlik, güvence, empati, heveslilik ve somut olma. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Tourism - Restaurants - Service Quality - Kiev, Ukraine en_US
dc.subject Service Quality - Perceptions - Tangibility - Reliability - Assurance - Empathy - Responsiveness en_US
dc.title The Perceptions of Restaurant Guests for Dinner Experience: A Study in Kiev, Ukraine en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record