Structural evaluation of tied-arch and truss bridges subjected to wind and traffic loading

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Namin, Aria Aghajani
dc.date.accessioned 2014-06-17T05:18:40Z
dc.date.available 2014-06-17T05:18:40Z
dc.date.issued 2012-06
dc.identifier.citation Namin, Aria Aghajani. (2012). Structural evaluation of tied-arch and truss bridges subjected to wind and traffic loading. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1271
dc.description Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mürüde Çelikağ. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: It has been years that bridge designers and engineers are not only concerned about stability of bridge structures but being concerned about their efficiency and aesthetic as well. Nowadays, as the need is greater than ever, tied-arch bridges and truss bridges have proven they have been of interest to bridge designers when span range of 40 to 550 m are required. As of today most bridges in this range of span uses in countries like United States, Japan, China and Australia are tied-arch and truss bridges. The aim of the thesis is to investigate the structural behavior of these bridges when they subjected to wind and traffic loading and their efficiency comparing to each other. To do so, two tied-arch bridges and two truss bridges with long and medium span has been designed according to AASHTO LRFD specifications and then analyzed by MIDAS Civil software according to the load defined in specification in order to evaluate stability, aesthetic and economy of each bridge. The steel weight needed for the long and medium span bridges is assessed from the final design to compare and evaluate tied-arch bridge and truss bridge efficiency. These results are compared together in order to identify the most optimal bridge. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Uzun yıllardır köprü tasarımcıları ve mühendisleri köprülerin sadece sağlamlıkları ile değil ayrıca etkin kullanımları ve estetikleri ile de ilgilendiler. Günümüzde 40-550m açıklıkları olan köprü kullanım ihtiyacının artması, kemerli ve makaslı köprülere karşı köprü tasarımcılarının ilgisini de artırmıştır. Bugün itibarı ile Amerika, Japonya, Çin ve Avusturalya gibi ülkelerde yukarıda belirtilen uzunluklarda ihtiyaç olan köprülerde kemerli ve makaslı köprüler kullanılmaktadır. Bu tezin amacı rüzgar ve trafik yüklerine maruz kalan köprülerin yapısal davranışlarını incelemek ve köprülerin birbirleri ile karşılaştırıldığında etkinliklerini araştırmaktır. Bunu yapabilmek için, AASHTO LRFD standardlarına göre uzun ve orta açıklıklı 2 kemerli köprü ve 2 makaslı köprü tasarlanmış ve sonrasında yukarıda belirtilen standardlarda tanımlanan yüklere göre her köprünün sağlamlığını, estetiğini ve ekonomisini değerlendirmek için MIDAS Civil yazılımı kullanılarak analiz edilmişlerdir. Uzun ve orta açıklıklı kemerli ve makas köprülerin son tasarımlarının sonuçlarından elde edilen çelik ağırlığı adı geçen köprülerin verimliliğini karşılaştırmak amacı ile kullanılmıştır. Optimal köprü tipini belirlemek amacı tasarımlarda elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Bridges, Arched - Design and Construction en_US
dc.subject Tied - Arch Bridge - Truss Bridge - Stability - Aesthetic - Efficiency - Optimal en_US
dc.title Structural evaluation of tied-arch and truss bridges subjected to wind and traffic loading en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record