Selection of product designs using modified data envelopment analysis

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Haghani, Pooya
dc.date.accessioned 2014-09-15T07:54:44Z
dc.date.available 2014-09-15T07:54:44Z
dc.date.issued 2014-01
dc.identifier.citation Haghani, Pooya. (2014). Selection of product designs using modified data envelopment analysis. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1304
dc.description Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Majid Hashemipour. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Producing new products and representing the outstanding ones in a right time in a competitive market is considered to be a vital factor for each firm. To gain the customer's confidence in a specific product, each manufacturer tries to meet all the customer's demands when representing a product. This goal is not likely to be achieved unless the product represents all those special and demanded features which are supposed to satisfy customers' needs. Selecting the ideal design for a product is always considered to be a complex procedure since increase in number of attributes makes this selection more complicated. The ultimate success and popularity of the product is heavily depended on the selection methods used by manufacturers in order to assess the various designs. That is the reason which has captured the focus of researches to represent a solution to make the procedure easier and more accurate. To choose the most outstanding solution, this study uses Modified Data Envelopment Analysis. The attributes of products are categorized in two different levels as beneficial (output) and non-beneficial (input). Unlike the previous used methodologies this study is using a model which concentrates on performance attributes and not designers' preferences. Keyword: product design, inputs and outputs, beneficial attribute, modified data envelopment analysis. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Yeni ürünler üretmek ve seçkinlerini rekabetçi olan pazara doğru zamanda sunmak her firma için çok önemli bir faktör olarak kabul edilir. Belirli bir üründe müşterinin güvenini kazanmak için, üreticiler müşterilerinin tüm taleplerini karşılamaya çalışır. Ürün, müşterilerin memnuniyetine, ihtiyaçlarına ve taleplerine karşılık verinceye kadar bu hedefe ulaşmak mümkün değildir. Ürün için ideal tasarımı seçmek her zaman karmaşık bir süreç olarak Kabul edilir ve ürünün niteliklerini arttırmak işi daha da karmaşık bir hale sokar. Ürünün nihai başarı ve popüleritesi, üreticilerin bir çok tasarım içerisindeki tercih yöntemine bağlıdır. Bu sebepten dolayı, yöntemlerin daha kolay ve kesin hale getirilip sunulması, araştırmaların odak noktası haline gelmiştir. Bu çalışma, en seçkin çözüme ulaşmak için, Değiştirilmiş Veri Zarflama Analizini kullanır. Ürünün nitelikleri, Faydalı (çıkış) ve Faydasız (giriş) olarak iki kategoriye ayrılır. Bu çalışma, daha önce kullanılmış metodolojilerin aksine tasarımcıların tercihlerine göre değil, fayda sağlayacak performans modeline göre konsantre olmuştur. Anahtar Kelime: Ürün Tasarımı, Girişler Ve Çıkışlar, Yarar Niteliği, Değiştirilmiş Veri Zarflama Analizi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Product Design en_US
dc.subject Product Design, Inputs and Outputs, Beneficial Attribute, Modified Data Envelopment analysis en_US
dc.title Selection of product designs using modified data envelopment analysis en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record