Determinants of profitability in tourism industry: Evidence from Turkey

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Moaveni, Golchia
dc.date.accessioned 2014-09-16T11:34:16Z
dc.date.available 2014-09-16T11:34:16Z
dc.date.issued 2014-01
dc.identifier.citation Moaveni, Golchia. (2014). Determinants of profitability in tourism industry: Evidence from Turkey. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1321
dc.description Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Salih Katırcıoğlu. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Tourism industry has become one of the key and main sectors in Turkish economic improvement in the last years. The strong bilateral relationship between the economy and tourism has led Turkey to achieve a remarkable rank of 6th in the world Tourism Organization Statistics. This research investigated the effect of internal, external and macroeconomic factors on the profitability of tourism industry considering the five large Turkish tourist companies from 1998 to 2011. With respect to the results of the regression analysis, it is concluded that the internal factors are more related to profitability than the other variables. In this case, capital adequacy (equity over the total asset ratio) and logarithm of size have a significant impact on ROAA (Return on Average Asset) and ROAE (Return on Average Equity), which appear as the indicators of profitability. It can be said that the profitability and financial performance of tourism industry is not affected significantly by the macroeconomic factors. Keywords: Profitability, Financial Performance, Tourism Industry, internal factors ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Turizm endüstrisi son yıllarda Türk ekonomik gelişiminde en önemli ve ana sektörlerden birisi haline gelmiştir. Ekonomi ve turizm arasındaki güçlü iki yönlü ilişki Türkiye’nin Turizm Organizasyon İstatistikleri’nde dikkate değer 6. Sıraya ulaşmasının yolunu açmıştır. Bu araştırma 1998 yılından 2011 yılına kadar 5 büyük Türk turist firmasını dikkate alarak turizm endüstrisindeki karlılık üzerine iç, dış ve makroekonomik etkenlerin etkisini araştırmıştır Regresyon analizi sonuçlarına göre iç etkenlerin karlılıkla diğer değişkenlere göre daha ilişkili olduğu söylenebilir. Bu durumda sermaye yeterliliği (tam değer oranı üzerine eşitlik) ve ölçü logaritması ROAA (ortalama değere dönüş) ve ROAE (ortalama eşitliğe dönüş) üzerinde önemli bir etkiye sahiptir ki bu da karlılığın belirtisi olarak ortaya çıkmaktadır. Denilebilir ki turizm endüstrisinin karlılık ve finansal performansı makroekonomik etkenler tarafından önemli ölçüde etkilenmemektedir. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Banking and Finance en_US
dc.subject Tourism - Tourist Trade - Turkey en_US
dc.subject Sustainable Tourism - Development - Turkey en_US
dc.subject Profitability, Financial Performance, Tourism Industry, Internal Factors en_US
dc.title Determinants of profitability in tourism industry: Evidence from Turkey en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record