The impact of leader-member exchange, employee empowerment and affective commitment on TRNC hotel and restaurant workers: Implications for retention

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Fomolo, Fedelis
dc.date.accessioned 2014-09-16T12:02:25Z
dc.date.available 2014-09-16T12:02:25Z
dc.date.issued 2014-02
dc.identifier.citation Fomolo, Fedelis. (2014). The impact of leader-member exchange, employee empowerment and affective commitment on TRNC hotel and restaurant workers: Implications for retention.Thesis (M.B.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1322
dc.description Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: In order to meet with the challenges of this century which is marked with competition especially in the service industry, every organization that is found within this sector must work on recruitment, training and keeping of its employees which are the key themes that run through human resource management. Managers and supervisors should become aware that their managerial and supervisory roles involve both consideration for subordinates and concern for tasks. They should be aware of the dynamics in the relationships between themselves and their subordinates and the impact of such dynamics like leader-member exchange, affective commitment, employee empowerment and turnover intention on their organization. This research therefore focuses on seeing whether a relationship exists between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention within the hotel and restaurant sector in the Famagusta Region of North Cyprus. A cross-sectional approach survey design was adopted and 106 respondents from 5 hotels and 15 restaurants filled the self administered questionnaire. A correlation design and a path analysis regression were used to establish the relationship between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention or intention to leave. The results then showed that two of the hypotheses were supported while two were not supported. As proposed by the hypothesis, a positive relationship existed between leader-member exchange and affective commitment and between psychological empowerment and affective commitment. However, contrary to our expectations leader-member exchange and psychological empowerment did not seem to be related. In addition affective commitment and turnover intention did not seem to be related. This may be due to the study area, industry of study and imperfections on the questionnaire responses. In summary the findings of this study have implications for organizations and academic researchers. It contributes its own quota of valuable information on the relationship between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention. Keywords: Leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu yüzyılın rekabetçi ortamında başarılı olmak isteyen hizmet sektörü kurumları personel temini, eğitimi, ve başarılı çalışanlarını elinde tutabilmek gibi insan kaynakları yönetimi konularına gereken önemi vermek zorundadır. Yöneticiler ve amirler üstlendikleri görevlerde hem çalışanlara yardımcı hem de görevin tamamlanmasını sağlayıcı roller üstlenmelidir. Bunun yanında yöneticiler çalışanlarla oluşturdukları ilişkilerin lider üye etkileşimi, çalışanların duygusal bağlılığı, çalışanların güçlendirilmesi ve ayrılma niyetlerini etkileyeceğinin farkında olmalıdır. Bu çalışma lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirilme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti arasındaki ilişkileri Kuzey Kıbrıs’ta Gazimağusa bölgesinde otel ve restoran sektöründe incelemektedir. Çalışmada 5 otel ve 15 restorandan 106 katılımcı anket formlarını doldurmuştur. Korelasyon ve regresyon analizleri ile lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirilme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti arasındaki muhtemel ilişkiler incelenmiştir. Sonuçlar hipotezlerden ikisinin desteklendiğini, ikisinin ise desteklenmediğini göstermiştir. Beklendiği gibi lider üye etkileşimi ile duygusal bağlılık ilişkili ve psikolojik güçlendirme ile duygusal bağlılık ilişkili bulunmuştur. Ancak lider üye etkileşimi ile psikolojik güçlendirme arasında ve duygusal bağlılık ile ayrılma niyeti arasında ilişki anlamlı bir düzeyde görülmemiştir. Bunun sebepleri arasında bölgesel, kültürel veya sektörel farklılıkların olabileceği gibi cevaplayıcıların anket formlarını doldururken aceleci davranması veya anket sorularının anlamlarını tam olarak aynı şekilde anlamamış olmaları olabilir. Genel olarak çalışmanın sonuçları hem kurumlara hem de akademisyenlere lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti konusunda değerli bulgular sunmaktadır. Anahtar Sözcükler: Lider Üye Etkileşimi, Psikolojik Güçlendirme, Duygusal Bağlılık ve Ayrılma Niyeti. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Personnel management - Employee retention - Workers - Hotels and Restaurants - Cyprus, North en_US
dc.subject Employee motivation - Job Satisfaction en_US
dc.subject Leadership en_US
dc.subject Organizational behavior en_US
dc.subject Leader-member exchange, Psychological Empowerment, Affective Commitment and Turnover Intention en_US
dc.title The impact of leader-member exchange, employee empowerment and affective commitment on TRNC hotel and restaurant workers: Implications for retention en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record