The effect of text headings on high school female students' reading comprehension

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Moghaddam, Ronak Khodadadi
dc.date.accessioned 2014-09-17T05:47:23Z
dc.date.available 2014-09-17T05:47:23Z
dc.date.issued 2014-02
dc.identifier.citation Moghaddam, Ronak Khodadadi. (2014). The effect of text headings on high school female students' reading comprehension. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1326
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Necdet Osam. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: This study was an attempt to investigate the effect of SCROL (Survey, Connect, Read aloud, Outline, Look back) strategy of reading skill on EFL learners' reading comprehension achievement. An experimental design was employed in this research. To fulfill the purpose of this study, 60 female intermediate students of Taleqani high school were selected from among 80 students based on their performance on the standard KET test and randomly put into one experimental and one control group. After treatment of three sessions of SCROL strategy and teaching how to use text headings and subheadings for the experimental group, all participants in both groups read eight different passages which followed by five comprehension questions. Results of single t-test revealed that learners in experimental group who received SCROL reading strategy instruction produced significantly higher scores than the control group. Therefore, by considering the results of this study, it can be concluded that giving and teaching specific strategy to learners in reading process facilitates their comprehension of the text. The findings of current study propose some pedagogical implications for teachers, material designers and students who all have a relation with how to learn or teach reading comprehension more effectively and easily. Keywords: Reading, Comprehension, Reading Comprehension, text headings, text subheadings, SCROL Strategy. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Scrol okuma yöntemi bağlamında, yabancı dil olarak ingilizce öğrenen öğrencilerin okuduklarını anlama başarısının üzerindeki etkisi bu çalışmada araştırılmıstır. Çalışmanın katılımcıları Iranlı kız öğrenciler olup, toplam 80 öğrenci arasından KET ölçünlü sınavı ile dilsel yeterlilikleri benzer ve aynı seviyede bulunan 60 öğrenci seçilmiştir. Çalışmaya seçilen öğrenciler gelişigüzel seçkileme yöntemi kullanılarak iki gruba ayrılmışlardır; deneysel grup ve control grup olarak. Çalışmada deneysel gruba SCROL okuma yöntemi uygulanmıştır. Bu uygulama önce öğrencilere yöntem tanıtılıp öğretildikten sonra gerçekleştirilmiştir. Uygulamanın temelinde okuma parçalarının başlık ve alt başlıklarının metnin tümü ile ilgili nasıl bir anlam içerdiği, anlamaya nasıl yardımcı olduğu ile ilgilidir. Kontrol grubunda bulunan öğrenciler ise herzaman kullandıkları yöntemle -okuyup cevaplama yolu ile- ders işlemişlerdir. Çalışmanın tümü 8 okuma parçasının sınıflarda işlemlenmesi ve ardından verilen sınav sonuçlarının karşılaştırılması ile tamamlanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuç SCROL uygulamasının yapıldığı deney grubundaki öğrencilerin, kontrol grubundaki öğrencilere göre nispeten daha iyi sonuçlar elde ettikleri yönünde gerçekleştirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okuma, Anlama, Okuduğunu Anlama, metin başlıkları, metin alt başlıkları, SCROL yöntemi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English language - Study and teaching - Foreign Speakers en_US
dc.subject Reading comprehension - Study and teaching en_US
dc.subject Reading, Comprehension, Reading Comprehension, Text Headings, Text Subheadings, SCROL Strategy en_US
dc.title The effect of text headings on high school female students' reading comprehension en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record