Abstract:
ABSTRACT: The objective of this study is to investigate the relationship between board structure characteristics and corporate governance practices with performance in Turkish firms. Board structure elements, including board size, duality, the board’s level of independence, and gender diversity are examined from agency theory perspective. The corporations’ age are used as a control variable, Turkey’s largest 50 companies whose shares are listed on the Istanbul Stock Exchange for the year 2011 are studied, and the ROA as the profitability indicator has been measured to explore the relevant relationships. Based on the analysis conducted in this research the only variable that is statistically significant and influences the ROA of Turkish corporations is board independence. This study uncovers that profitability declines in accordance with increasing the number of outsiders in the board. The study’s weaknesses and avenues for future research are also explored.
Keywords: Board Structure, Gender, Corporate Performance
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın amacı Türk firmaların performansı ile yönetişim uygulamaları arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Yönetim kurulunun yapısını incelerken vekalet teorisi kullanılıp, yönetim kurulun üye sayısı, bağımsızlığı, cinsiyet çeşitliliği ve genel müdürün yönetim kurulu başkanı da olup olmadığına bakılmıştır. Şirketlerin yaşı kontrol değişkeni olarak kullanılmıştır. Hisseleri 2011 senesinde İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören en büyük 50 şirket incelenmiştir ve karlılık göstergesi olarak aktif karlılıgı ölçülmüştür. Bu araştırmadaki yapılan analizlere dayanarak istatistiksel olarak anlamlı olan ve Türk şirketlerin aktif karlılığını etkileyen tek değişken yönetim kurulu bağımsızlığıdır. Bağımsız üye saysını arttıkça karlılıkta bir düşüs meydana gelmektedir. İlerideki çalışmalar için öneriler ve bu çalışmanın zayıf yönleri de incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yönetim Kurulu Yapısı, Cinsiyet, Şirket Performansı
Description:
Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2013. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Turhan Kaymak.