dc.contributor.author |
Alsulaivany, Ibtisam Sh. Mousa |
|
dc.date.accessioned |
2014-09-26T07:43:35Z |
|
dc.date.available |
2014-09-26T07:43:35Z |
|
dc.date.issued |
2013-08 |
|
dc.identifier.citation |
Alsulaivany, Ibtisam Sh. Mousa. (2013). Understanding the significance of nature as an integral part of interior design vis-a-vis kindergarten architecture. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/1357 |
|
dc.description |
Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Münevver Özgür Özersay. |
en_US |
dc.description.abstract |
ABSTRACT: Realization over the importance of nature opened the way to question different aspects of human life and it was found that people start to spend more and more time indoors due to several reasons like safety, job-related factors or personal factors. This increase in spending time indoor is equal to spending less time in contact with nature. Thus, people started to look for ways to integrate nature in all aspects of their lives as much as they can.
The significance of this research lies in the benefits of interaction with nature mainly for children who live in the apartments, without any contact or with too little contact with nature. Connection with nature will contribute for children's development physically, spiritually, socially. Therefore, more attempts should be create in order to bring nature into the indoor spaces.
The study aims to explore the significance of nature as a significant tool in interior spaces design, specifically in kindergartens. It first looks at the relationship of nature and interior architecture/ design. Then it evaluates many kindergarten cases from different countries. Finally from the same perspective a local case "Levent kindergarten" is examples and the case study analysis was conducted according to the criteria derived from the books, an interview conducted with the architect, and questionnaire with teachers might support to understand the integration of nature in kindergarten from their views and opinion. Keywords: Interaction with nature, Interior design, Kindergarten Architecture, Levent Kindergarten.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Doğayı anaokulu iç mekanlarına entegre etme olgusunun hem insan psikolojisi hem de insan sağlığı üzerinde olumlu etkileri var. Buna göre iç bahçe, teras, eko-çatı gibi kavramlarla çocukların doğayla etkileşimi sağlanıyor. Buna ek olarak, düzlemler (dikey bahçe, yükseltilmiş bahçe, iç bahçe); yüzeyler (doku, materyal, renkler); nesneler (elementler, mobilylar); ve büyük pencelerden içeri çağırılan doğal ışık veya tepecamı gibi iç mimari faktörler de doğayla etkileşimi artırmak için kullanılabilir. Tüm bu özellikler iç mimari için bir kriter olarak düşünüldü ve bu kriter araştırma için dünyanın farklı yerlerinden anaokul örneklerini değerlendirmede kullanıldı. Bu araştırma, doğanın anaokul iç mimarisinde kullanılmasının olumlu etkileri ve doğanın insan hayatındaki önemi kanıtlamayı amaçlamaktadır.
Bu araştırmanın önemi apartmanlarda yaşadıkları için doğayla etkileşimi çok az yada hiç olmayan çocukların hayatında doğayla etkileşimin olumle etkilerinde yatmaktadır. Doğayla bağ kurmak, çocukların fiziksel, ruhsal ve sosyal gelişimlerine olumlu katkıda bulunur. Bu sebeple, doğayı binaların iç mimarilerine entegre etmek için daha fazla çaba sarfedilmelidir.
Bu çalışma, doğanın, iç mekan tasarımında özellikle anaokul tasarımında ne kadar önemli bir araç olduğunu keşfetmeyi amaçlamaktadır. İlk olarak doğa ile iç mimari ve iç tasarım arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Daha sonra, farklı ülkelerden birçok anaokul örnekleri değerlendirilmiştir. Ve son olarak, aynı bakış açısından, Levent Anaokul’u geçrek yaşam örneği olarak seçilmiş ve kitaplardan yola çıkarak hazırlanan kriter.kullanılarak değerlendirilmiştir. Kritere ek olarak, mimarla karşılıklı görüşme gerçekleştirilmiş ve öğretmenlere anket dağıtılarak doğanın anaokul iç tasarıma entegre edilmesi hakkındaki görüş ve düşünceleri sorulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Doğa, İç Mimari, Anaokul Mimarisi, Levent Kindergarten. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.subject |
Interior Architecture |
en_US |
dc.subject |
School buildings - Kindergarten - Architecture |
en_US |
dc.subject |
Kindergarten - Design and Plans - Furniture, equipment, etc |
en_US |
dc.subject |
Kindergarten Facilities - Designs and Plans |
en_US |
dc.subject |
Interaction With Nature, Interior Design, Kindergarten Architecture, Levent Kindergarten |
en_US |
dc.title |
Understanding the significance of nature as an integral part of interior design vis-a-vis kindergarten architecture |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |