Abstract:
ABSTRACT: This study reexamined the previous works regarding the customer based brand equity (CBBE) models. In this research the effect of brand equity components which are Brand loyalty, Brand Value ,Brand quality and Brand Salience on destination image following
by tourist overall satisfaction with regard to the effect of the theory of distance decay
will be inspected thoroughly. Brand equity is one of the most recent and effective concept in tourism and hospitality industry. Destination image as well, is one of the most studied terms in tourism which has gained a huge attention in this industry. Distance is one of the major determinants which affect tourist behavior and their choice. The theory of distance decay, argues that as the distance between the place of residence and destination increases, the tourist
demand automatically falls down. This theory determines cost and time as two major
factors which affect tourist preferences. A conceptual brand equity model showing the effect of brand equity components on destination image and the effect of destination image on overall tourist satisfaction has been examined. In order to verify the model 400 questionnaires were distributed among multi cultural tourist in North Cyprus. Throughout the study, the hypotheses explaining the impact of brand loyalty and brand value on destination image were significantly and positively supported. The effect of destination image on overall tourist satisfaction was significantly supported as well. Investigation based on the effect of distance decay supported the previous study regarding European and Turkish tourists. However, regarding Iranian cases political issues were intervened in some extent. Based on the
findings of the study, few implications for managers in tourism sector have been
suggested, among which the impact of brand equity components on destination image
and distance on tourist behavior were more on concentration.
Keywords: Destination Branding, Customer Based Brand Equity, Destination Image,
Distance Decay Theory, Tourist Satisfaction.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ:Bu çalışmada müşteri odaklı marke kaldıracı incelenmiştir. Marka kaldıracını oluşturan;
marka değeri, marka sadakati, marka kalitesi ve marka farkındalığının destinasyon imajı
uzerine etkisi ve turistlerin seyahat tatminlerine etki düzeyi incelenmiştir.
Marka değeri Turizm ve ağırlama endüstrisinde son yıllarda en etkili kavramlardan
biridir. Uzaklık teorisinin turist davranışı üzerine etkileride literatürde tartışılan ancak
henüz üzerinde yeterince literatür çalışması yapılmamış bir kavramdır. Teori,
destinasyon ile turistin bulunduğu yer arasındaki uzaklığın turistlerin destinasyon
tercihlerini etkilediğini varsaymaktadır.
Çalışmada Kuzey Kıbrıs’ta çeşitli milliyetlerden 400 ziyaretçiden veri toplanmış ve
marka değeri kavramı için oluşturulan kavramsal moddel test edilmiştir. Hipotez testi
sonuçlarına göre; marka sadakati ve marka değerinin destinasyon imajı üzerine olumlu
etkisi doğrulanmış ayrıca destinasyon imajının destinasyon tatmin düzeyini olumlu
etkilediğide doğrulanmıştır. Uzaklık kavramına yönelik olarak farklı ülkelerden gelen
turistlerin destinasyon tercihleri incelenmiştir.
Çalışma sonuçları itibariyle; KKTC’nin turizmine, destinasyon imajının geliştirilmesi ve
ileriye yönelik olarak pazar profillerinin belirlenerek strateji oluşturulması konularında
karar vericilere bazı önemli veriler sunmaktadır.
vi
Anahtar Kelimeler: Destinasyon Markası, Tüketici Odaklı Marka Kaldıracı,
Destinasyon İmajı, Uzaklık Teorisi, Turist Tatmini.
Description:
Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Rüchan Kayaman.