Investigating the beliefs and preferences of pre-service teachers as regards grammar instruction in EFL context

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Demirel, Mukaddes Merve
dc.date.accessioned 2014-10-03T05:38:42Z
dc.date.available 2014-10-03T05:38:42Z
dc.date.issued 2014-01
dc.identifier.citation Demirel, Mukaddes Merve. (2014). Investigating the beliefs and preferences of pre-service teachers as regards grammar instruction in EFL context. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1389
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: This research study aimed to investigate the beliefs of pre-service teachers about the role of grammar in learning and teaching English as a foreign language (EFL), their preferences in teaching grammar, and their views about the departmental courses as regards the contribution of these courses to their readiness in teaching grammar upon graduation. Accordingly, the study addressed the following research questions: 1. What are the beliefs of the participating pre-service teachers about the role of grammar in learning and teaching English as a foreign language? 2. What are the preferences of pre-service teachers in teaching grammar? 3. How do the participating pre-service teachers evaluate the courses offered in the ELT department as regards the contribution of these courses to their readiness in teaching grammar upon graduation? The present study was carried out in the English Language Teaching (ELT) department of Eastern Mediterranean University (EMU) in Northern Cyprus. The study followed qualitative research design. In the study both a questionnaire and a number of interviews were administered to 66 students (i.e. pre-service teachers) to gather data. The first finding of the current study seemed to indicate that a great number of the participants believe in the essential role of grammar in learning and teaching English as a foreign language. Next, the participating pre-service teachers reported that they would probably prefer to teach grammar deductively in their own classes while many participants emphasized the importance of teaching grammar inductively. The findings of the study also revealed that majority of the participants found some of the departmental courses very useful because they thought these courses contributed highly to their readiness level in teaching grammar upon their graduation. In conclusion, the study provided useful findings and made related implications for pre-service English language teachers in raising their awareness towards grammar teaching and the academic staff in the ELT departments in designing and redesigning their courses. Keywords: Teachers’ beliefs, grammar instruction, pre-service teachers. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu çalışma, öğretmen adaylarının yabancı bir dil olarak İngilizceyi öğrenme ve öğretmede dilbilgisinin rolüne ilişkin inanışlarını, dilbilgisi öğretimindeki önceliklerini ve öğretmen adaylarının mezuniyetlerine yaklaşırken bölüm derslerinin dil bilgisi öğretimlerine hazır olmalarına katkısı göz önünde bulundurularak bu dersler hakkındaki kanılarını araştırmayı amaçlamıştır. Bu bakımdan, çalışma aşağıdaki araştırma sorularını sorgulamaktadır: 1. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının, yabancı bir dil olarak İngilizceyi öğretme ve öğrenmede dilbilgisinin rolüne ilişkin inanışları nelerdir? 2. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının dilbilgisi öğretimindeki öncelikleri nelerdir? 3. Araştırmaya katılan öğretmen adayları mezuniyetlerine yaklaşırken, İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde sunulan dersleri, dilbilgisi öğretimlerine hazır olmalarına katkısını göz önünde bulundurarak nasıl değerlendirir? Mevcut çalışma Doğu Akdeniz Üniversite İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde gerçekleştirildi. Çalışma nitel araştırma yöntemini izledi. Çalışmada İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde öğrenim yıllarını göz önünde bulundurarak 66 öğrenciye (öğretmen adayı) hem anket hem de çok sayıda mülakat uygulandı. Çalışmanın ilk sonucu, katılımcıların büyük bir çoğunluğunun yabancı bir dil olarak İngilizceyi öğretme ve öğrenmede dil bilgisinin önemli bir rolü olduğuna inandıklarını göstermiştir. Bir diğer sonuçta, araştırmaya katılan öğretmen adaylarının azımsanmayacak bir kısmı örtük dilbilgisi öğretiminin önemini vurgulamalarına rağmen, büyük bir çoğunluğunun kendi sınıflarında belirtik dilbilgisi öğretimini tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmanın sonuçları aynı zamanda öğretmen adaylarının çoğunun İngiliz Dili Eğitimi Bölümünde sunulan bazı derslerin onların dilbilgisi öğretimlerine katkıda bulunduğuna inandıkları ortaya koymuştur. Sonuç olarak, bu çalışma öğretmen adaylarının dilbilgisi öğretimine karşı farkındalıklarının artması konusunda ve İngiliz Dili Eğitimi bölümündeki akademik personelin derslerini tasarlarken (veya yeniden düzenlerken) yararlanabilecekleri bazı çıkarımlar ve faydalı sonuçlar ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Öğretmenlerin inanışları, dilbilgisi öğretimi, öğretmen adayları. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English language - Study and teaching en_US
dc.title Investigating the beliefs and preferences of pre-service teachers as regards grammar instruction in EFL context en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record