Abstract:
ABSTRACT: This study aimed to investigate the relationship between test-taker characteristics and performance on an EFL reading test at an English medium university. Many studies about test-taker characteristics have been conducted, and the purpose of the present study was to answer the following research questions: (1) What are EFL reading test-takers’ characteristics at an English medium university? (2) What is the EFL reading test-takers’ performance at an English medium university? (3) Is there any statistically significant relationship between EFL reading test-takers’ characteristics and performance at an English medium university? The study was empirical in nature, which employed quantitative research methods. The data were collected from 88 students from the Department of English Language Teaching and the Department of Computer and Instructional Technology Teacher Education at Eastern Mediterranean University in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The data collection was done by the means of administering a student questionnaire and an English reading test.
The major findings of the study were as follows: (1) the characteristics of the EFL reading test takers such as gender, age, years of studying English, nationality, CGPA, proficiency level in English, parents’ educational level, number of siblings, parents’ residence and income, parental importance given to education, parental encouragement given to learn English, reading strategies, and reading attitudes greatly vary; (2) the performance of the undergraduate students on the English reading test is average; (3) there is a statistically significant relationship between the test-takers’ characteristics and their performance on a reading test in case with the participants’ reading attitudes, number of years of studying English, nationality and their CGPA. However, no statistically significant relationships were observed between the participants’ gender, age, father’s or mother’s educational level and their EFL reading test performance. In addition, the relationships between reading performance of the students and the number of siblings they had, their parents’ residence and income, parental importance given to education, the amount of encouragement to learn English given by the participants’ parents, or the reading strategies the students used were found to be statistically not significant.
In conclusion, the study provides some implications for teaching practice, as well as suggestions for prospective research.
Keywords: Test-taker Characteristics, L2 Reading as an Academic Skill, Reading Test.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışma, İngilizce ortamlı üniversite öğrencilerinin sınav adayı özellikleri ile yabancı dil olarak bir İngilizce okuma sınavındaki başarımları arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Bağlamdaki sınav adayı özellikleri konusundaki araştırmaların sayıca az olmasından hareketle, bu çalışmanın amacı şu araştırma sorularını yanıtlamaktır: (1) İngilizce ortamlı üniversitede yabancı dil olarak İngilizce okuma sınav adaylarının özellikleri nedir? (2) İngilizce ortamlı üniversitede yabancı dil olarak İngilizce okuma sınav adaylarının başarımları nedir? (3) İngilizce ortamlı üniversitede yabancı dil olarak İngilizce okuma sınav adaylarının özellikleri ile başarımları arasında anlmalı istatistiksel ilişki var mı?
Çalışma, doğası bakımından görgül olup nicel araştırma yöntemlerine yer vermiştir. Veriler, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Doğu Akdeniz Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Bölümü ile Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünden 88 tane öğrenciden toplanmıştır. Veri toplama, bir öğrenci anketi ile bir İngilizce okuma sınavı uygulaması yoluyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın başlıca bulguları şunlardır: (1) Cinsiyet, yaş, İngilizce öğrenme yılları, uyruk, genel başarı ortalaması, İngilizce yeterlik düzeyi, ebeveyn eğitim düzeyi, kardeş sayısı, ebeveyn ikamet türü ve gelir düzeyi, ebeveyn tarafından eğitime verilen önem, İngilizce öğrenmek için ebeveyn tarafından yapılan teşvik, okuma taktikleri ve okuma tutumları gibi yabancı dil olarak İngilizce okuma sınav adayı özellikleri adamakıllı çeşitlidir; (2) Lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerinin İngilizce okuma sınavındaki başarımları orta seviyededir; (3) Okuma tutumları, İngilizce öğrenme yılları, uyruk ve genel başarı ortalaması açısından İngilizce okuma sınav adayı özelliklerinin herbiri ile başarımları arasında anlmalı istatistiksel ilişki vardır.
Ancak, katılımcıların cinsiyeti, yaşı, anne veya babalarının eğitim düzeyi ile yabancı dil olarak İngilizce okuma sınavı başarımları arasında hiçbir istatistiksel anlamlı ilişki gözlemlenmedi. Ayrıca, öğrencilerin okuma başarımları ile kardeş sayıları, ebeveynlerinin ikamet türü ve gelir düzeyi, ebeveynleri tarafından eğitime verilen önem, İngilizce öğrenmek için katılımcıların ebeveynleri tarafından yapılan teşvik miktarı veya öğrencilerin kullandığı okuma taktikleri arasındaki ilişkiler istatistiksel olarak anamlı bulunmadı.
Özetle, çalışma hem uygulamaya yönelik bazı sonuçlar, hem de gelecekte yapılması olası araştırmalar için öneriler sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sınav Adayı Özellikleri, Akademik Beceri Olarak İkinci Dilde Okuma, Okuma Sınavı.